Lim a SDR en CW'en

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Lim a SDR en CW'en

#1 Bericht door pa3cvi »

Als enthousiast CW-er wil ik straks met mijn Lim a SDR transceivertje (1Watt) proberen verbindingen te maken.
De Lim a heeft helaas alleen een microfoon-jack ingang en ik heb geen flauw idee hoe ik CW kan maken.
Power SDR IQ, het programma waarmee je de Lima kan aansturen biedt wel een setup om te sleutelen, maar daar zullen de bestaande geluidskaart verbindingen niet geschikt voor zijn ??

Verder gebruik ik Winkey in combinatie met N1MM, zou het niet mogelijk zijn om de SDR aan te sturen via de Winkey. Die kan data vanuit de PC omzetten in dits en dahs. Zal wel te simpel gedacht zijn.


De ontwerper van PowerSDR-IQ heeft daarvoor een interface USBto... o.i.d. bedacht die veel meer biedt, maar om daar nou een slordige 200 Euro voor uit te geven dat is me wat al te gortig.

Omdat er in den lande veel Lima's zijn gebouwd, hoop ik er op dt iemand mij kan helpen dit probleem
op te lossen.

vy 73, Cees, PA3CVI

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: Lim a SDR en CW'en

#2 Bericht door PA3DZA »

Hoi,

Ik weet niet wat voor een versie van powersdr hebt,
De eerdere versie's werden de pins van de ptt gebruikt, aan die connector welke je kunt vinden in de gebruiksaanwijzing, als het programma in cw staat, wel veel delay en echt niet aantrekkelijk.
ik werk nu met powersdr 3.5 (weet dit nu niet zeker want ik kan dat niet nakijken nu op dit moment), maar die sleutel je over de serieële compoort, werkt wel goed,
zo doe ik dat. (maar weinig). ik heb een paddle die zelf een toon genereerd, en de toon van het programma zet ik uit.

schema voor de aansluiting op de compoort staat ergens in de manual van powersdr 1000.
maar kan het ook opzoeken.
Martien PA3DZA.

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Lim a SDR en CW'en

#3 Bericht door pa3cvi »

Hoi Martin,

Ik heb nogal gezocht naar de manual die jij omschreef, zou jij toch nog de moeite willen doen het deel waar de aansluitingen in staan voor mij op te zoeken?

Overigens bedankt voor je snelle respons.

73,

Cees, PA3CVI

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: Lim a SDR en CW'en

#4 Bericht door PA3DZA »

Hier een link naar een duitse site,
http://www.dj0abr.de/

het staat onder sdr en dan tips.

er staat nog veel meer op.
maar misschien wist je dat al.

Martien.

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: Lim a SDR en CW'en

#5 Bericht door PA3DZA »

Cees je hebt mail.

mijn versie powersdr is 2.5.3
maar dan moet je wel bij die griek kijken voor een file. voor andere sdr als flexradio.

Martien.

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Lim a SDR en CW'en

#6 Bericht door pa3cvi »

Hi Martin,

bedankt voor de informatie.
Ik denk dat ik mij het beste in het "Griekse" forum kan gaan storten.
De moeilijkheid is echter dat mijn vraag tussen wal en schip valt, enerzijds de softwarematige kant, anderzijds de Lima hardware waar alleen een microfoonaansluiting opzit.

Maar toch bedankt voor je info waardoor ik toch iets meer inzicht in de softwarematige kant heb gekregen,

vy 73 Cees

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: Lim a SDR en CW'en

#7 Bericht door PA3DZA »

hoi Cees.

in de duitse lima sdr handleiding deel 2 staat op blz 39 bovenaan die 11 polige connector
pin 11 is ground en pin 10 is cw key welke je aan massa legt.
dus even zoeken.

meer vragen, laat ze maar komen.

Martien

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Lim a SDR en CW'en

#8 Bericht door pa3cvi »

Nou Martin als we nu toch zo lekker bezig zijn het volgende:

Jouw advies heeft mij een heel stuk op weg geholpen.
Ergens vanuit de USB controler komt de CW-Key schakeldraad (pag. 55, deel 3, RX) en vervolgt zijn weg naar de Preselector pin 10/11 pag. 57 deel 3 RX.
Vandaar gaat hij via JP2 naar jouw verwijzing op pag 39, TX,Relaisschakeling. op pin 10/11. Vanaf pin 10 pag. 39 ben ik het spoor bijster.

Of moet ik de schakelrichting andersom zien, dus denk van af pag. 39 --> pag. 57 --> naar pag.55 USB controller?

Blijft voor mij de vraag en voor jou het antwoord, waar moet ik mijn keyer aanhangen?
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat Bernd daar geen jack aansluiting voor heeft gemaakt?

Op pag. 39 zie ik wel een PTT schakelcontact S2 en O2, maar die verdwijnen ergens in de souncard.

Mogelijk heb jij het antwoord?

vy 73, Cees, PA3CVI

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: Lim a SDR en CW'en

#9 Bericht door PA3DZA »

Hoi Cees,

daar heb ik in het begin ook mee geworsteld.
pag 39 schakelcontact met S2 en O2, is alleen een relais wat een contact teweeg brengt voor een eindtrap te schakelen.dus iets buiten het lima sdr bord, heeft hier niks met cw key te maken. pin met ring van 3,5 mm jackplug wordt verbonden.
op pag, 55 wordt pin 3 van de attiny 45, naarground getrokken voor op zenden te gaan, en dat punt is pin 10 op pag. 39 en pin 10 op pag 57, deze worden toch op elkaar gezet ( verbonden).
dus als je pin 10 laag maakt dan moet die op zenden gaan.
Maaaar.
het ligt eraan welke versie je hebt, 1.19 wat bij de printen geleverd wordt, kun je zo op zenden krijgen, en in mode CW gaat er een draaggolf weg, in de andere mode's, gaat de zender gewoon op zenden en komt de audio erbij.
bij de latere versies werkt dit niet meer en moet je via de compoort sleutelen, en ik moet breakin aanvinken.
maar in ssb werkt die punten weer wel.
( pin 10)
Maar ik heb de ondervinding dat versies en computers toch nog soms afwijkend gedrag vertonen..
in het begin heb ik met 1.19 gewerkt.
toen ben ik met 2.4.4 an de slag gegaan, waar je eerst bij sv1aie? het filetje moet halen
for homebrew sdr rig's. en ook dat avrtje moet een driver hebben, ik denk dat je dat wel weet.
toen heb ik de laatste versie erop gezet 2.5.3.
vanmiddag nog met een watt een verbinding gemaakt naar norfolk in engeland met CW.

Vragen staat vrij Cees, en wil wel helpen.

73 martien.

Plaats reactie