FREEDV

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0SDO
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 aug 2010, 13:34

FREEDV

#1 Bericht door PD0SDO »

Hallo,

mischien zijn er mensen in de buurt hier die hier eens mee willen expirimenteren...
bijv op 2meter SSB
helaas heb ik geen antennes voor HF

http://freedv.org/tiki-index.php

Groeten Jan PD0SDO

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: FREEDV

#2 Bericht door PA3BAS »

Ziet er zeker interessant uit, al moet een en ander nog groeien. Ik denk zelf dat deze mode op 2-meter niet heel veel toe te voegen heeft, of wordt het dan mogelijk om zwakkere signalen toch te ontcijferen. Er zijn voorbeelden van D-star die daar toch aardig in slagen.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: FREEDV

#3 Bericht door PA0ETE »

Hallo Jan,

Ik had het al gezien in diverse media (en ook in mijn podcast als nieuws gebracht).

Ik dacht eerst dat het alleen nieuwe software was voor dezelfde FDMDV, maar het is echt een verbetering.

Hebben ze die rare constructie met twee geluidsinterfaces nu laten vallen of is dat nog steeds zo.

Groet, John

n.b. je letters zien er vreemd uit als ze niet via D-STAR gaan :lol:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: FREEDV

#4 Bericht door PA0ETE »

Frans, PE0F in Bergharen lijkt me trouwens wel iemand die hier heel snel mee bezig gaat. Frans is ook QRV op D-STAR (onder andere af en toe mobiel met en DVRPTR met AMBE.) Ik weet dat hij al heel veel met FDMDV gedaan heeft in het verleden. Hij is vrijwel dagelijks tijdens spitsuur op PI3AMF te horen, maar een mailtje aan zijn call met amsat.org wil ook wel helpen :-)

Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: FREEDV

#5 Bericht door Jan pa3abk »

Voor hen die erin geïnteresseerd zijn is het wellicht goed om zich te abonneren op
digitalvoice@googlegroups.com.

Ik heb express de link van Jan PD0SDO nog niet gepubliceerd omdat het nog geen
"Install & Go" is vwb de Windows versie.
Linux loopt iets beter wat dat betreft.

Er schieten zo'n 100 emails per dag binnen van allerlei problemen varierend van echte bugs tot "stoel en keyboard".

Het is eigenlijk een systeem wat men op HF wil gebruiken, 14236/3740 USB!

Op eerder vermelde googlegroup worden ook aankondigingen gedaan wie een uitzending pleegt.
Het is vooral op HF een frappante gewaarwording om een QSO te horen waarbij de stem "gewoon" klinkt zonder HF achtergrond gerommel. Het is ook "stil" als het stil moet zijn.
De klank is vooral bij de lage baudrate wat metaalachtig, maar gek genoeg went dat.

De CODEC is verre van helemaal klaar, de volgende versie staat al op de pijnbank met verbeterde SNR.

BTW er zijn al coderingen gedaan via WebSDR Twente, hetzij met VirtualCable of simpelweg met "stereomix".

Voordeel van de Linux basis is, dat het uiteindelijk vrij gemakkelijk naar een "bordje" gepoort kan worden. Er is al een werkende versie op PandaBoard en Raspberri Pi gesignaleerd.

Uiteindelijk wordt het dus een klein add-on kastje tussen je TRX LF interface en hoeft de PC niet in stelling te worden gebracht.

Het zeker goed dat iedereen die dit interesseert ermee aan de gang kan gaan.
Die fase is nu eigenlijk begonnen om het af te stemmen op de wensen van gebruiker.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: FREEDV

#6 Bericht door ----- »

mischien zijn er mensen in de buurt hier die hier eens mee willen expirimenteren...
bijv op 2meter SSB
Had ik graag met je gedaan, ik heb de software ook net geinstalleerd en het zou moeten werken, er komt tenminste herrie uit de set :wink:

Ik woon echter in Afferden GLD en dat zal wel niet gaan lukken, zeker niet om een onbekende nieuwe mode te gaan uitproberen.

Is er eigenlijk een frequentie op de 2 meter band voor dit soort digitale spraak experimenten ?

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: FREEDV

#7 Bericht door pa1bvm »

zou het ook iets zijn voor EME ..???

misschien wel eens aardig om te proberen ..

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: FREEDV

#8 Bericht door pe5jw »

iemand dit al draaien op linux ?
Lijkt me een leuk project op het op mijn mk802 aan de gang te krijgen (moet lukken het schijnt ook op een pi te werken)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pschroth
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2012, 12:35
Roepletters: pa3dfn

Re: FREEDV

#9 Bericht door pschroth »

pe5jw schreef:iemand dit al draaien op linux ?
Lijkt me een leuk project op het op mijn mk802 aan de gang te krijgen (moet lukken het schijnt ook op een pi te werken)
Compilen lukte met de code uit de cvs op een fresh xubuntu 12.10.
Geeft alleen wat schermartifacts en er zit een rateltje in.

Probeer het in de loop van de week nog wel eens.

Philip

Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: FREEDV

#10 Bericht door Jan pa3abk »

Op Youtube staan een aantal filmpjes.
Een aardige is van Kristoff, ON1ARF:
http://youtu.be/vCIOtOb_pkc
Deze is al een paar maanden oud en intussen is het allemaal wat "compacter" geworden.

Er staat ook een lezing van 40min over de Codec2, hoewel een lange zit om hem helemaal af te zien is het interessant om te horen en zien waarom men deze Codec2 heeft gebouwd.
De programmeur van de Codec2 krijgt ook een "gezicht" en z'n drive en achtergrond om dit te doen wordt ook duidelijk. Uiteraard wordt ingegaan op de software technische achtergrond.
Dat gaat in ("down under"/strine) Jip en Janneke taal.
https://www.youtube.com/watch?v=KsywWf8dQgU
Hij heeft deze lezing al diverse malen gedaan, er staan verschillende versies op het internet.

Vanuit de email reflector merk ik wel dat je wel wat handigheid en inzicht moet hebben om het aan de gang te krijgen.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: FREEDV

#11 Bericht door coolepascal »

Wil best mee experimenteren.
Woon niet in de buurt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie