Tetra apparatuur analoog gebruiken

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
klangberg
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2012, 23:12

Tetra apparatuur analoog gebruiken

#1 Bericht door klangberg »

Beste forumleden,

Ik heb redelijk veel verstand van werking en programering van motorola apparatuur. De technische achtergrond van radiotechniek is mij echter vreemd. Een simpele vraag. Zou het mogelijk zijn om met een herschrijving van de software een tetra apparaat op analoge UHF kunnen laten werken of is het apparaat gewoon totaal anders van bouw etc.?

Mvg,

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Tetra apparatuur analoog gebruiken

#2 Bericht door pa5cal »

Tetra werkt met pulsen en tijdsloten. De modulatie soort is compleet anders en het is niet ondenkbaar dat het UHF signaal door een dsp chip opgewekt wordt (gezien het zo complex is) ipv een modulator ed. Dit ZOU moeten betekenen dat je in theorie (ala sdr) het ding fm moet kunnen laten maken, maar ik ben bang dat in de praktijk vrijwel alle tetra apparatuur alleen tetra zal kunnen. Het versterken van een tetra signaal is al een hele uitdaging :)

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Tetra apparatuur analoog gebruiken

#3 Bericht door coolepascal »

Wel het is mogelijk zo dat je tetra porto gewoon een I/F zal hebben waar je wellicht een FM discriminator aan kan hangen. maar zoals PA5CAL aangeeft kan het goed zijn dat de toegepaste techniek inherant anders is.
Ik zou het bv louter SDR van opzet maken en verwacht eigenlijk ook dat dit het geval is.
Tenzij je heel gedetailieerde specs hebt (schema, datasheets van componenten en uitdraai van de software) kun je het eigenlijk wel vergeten.

Kortom leuk als je met Tetra wilt experimenteren maar zinloos voor analoge techniek
Het is niet een Sat ontvanger die je nog wel eens kunt ombouwen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

klangberg
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2012, 23:12

Re: Tetra apparatuur analoog gebruiken

#4 Bericht door klangberg »

Ok duidelijk. Niet echt haalbaar, dan hou ik het lekker bij m'n GP340. Mochten er nog tips zijn blijven die natuurlijk welkom!

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Tetra apparatuur analoog gebruiken

#5 Bericht door EA5JEX »

Ik begreep dat er in Duitsland een groep is die met Tetra verbindingen maakt.

Kees

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Tetra apparatuur analoog gebruiken

#6 Bericht door coolepascal »

Ook in Nederland is er een aantal mensen dat zich daarmee bezig houdt ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie