Welke USB geluidskaart voor digimode?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#16 Bericht door PF1JM »

Ik heb deze:
http://www.box73.de/product_info.php?products_id=1488

Gaat uit de kunst. Keurig in een kastje, soldeerwerk stelt niet veel voor, wel zelf de kabel van kassie naar set in elkaar braaien. Voorbeeld voor jouw IC-7000 staat zelfs in de documentatie voorgekauwd :wink:
Documentatie (helaas?) alleen auf Deutsch...
Zie http://www.box73.de/download/bausaetze/BX-120.pdf
Smile.... Tomorrow will be worse!

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#17 Bericht door EA5JEX »

elsinga schreef:
pa5cw schreef:http://www.wb5rvz.com/usb2sdr/

Speciaal voor sdr ontwikkeld.

kees
Klinkt allemaal erg goed, maar (buiten de prijs van bijna 200 dollar) ik kan zo snel neit ontdekken of programma's als DM780 (van HRD) fldigi en zo er standaar mee overweg kunnen. Dus, dat ze dat ding als "normale" geluidskaart zien. En verder ook niet of de CAT mogelijkheden zich als normale (USB-)RS232 poort voordoen.
Dat is volgens mij juist het sterke punt, dat alles in 1 kaart zit via 1 USB en compatible met interne soundcard en PTT/rig control.
Misschien kijken of er een forum is waar de ervaringen staan met deze nieuwe kaart.

Kees

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#18 Bericht door pc1mb »

Leuk allemaal, de meest prachtige alles in 1 doosjes, maar als je de CAT en audio kabeltjes al werkend hebt... waarom zou je dat dan veranderen?

Je bent voor de helft tot 1/3 van het geld klaar met een prima SB XFI Surround, die zo ongeveer alles doet behalve koffie zetten, flexibel inzetbaar is voor experimenten (alles in 1 kan ook een beperking zijn...) en PRIMA kwaliteit. Dat er geen "speciaal voor zendamateurs" merkje bij staat maakt 'm alleen maar goedkoper, niet slechter...

Het enige nadeel voor /P is iets meer kabeltjes als je alles apart hebt, maar daar krijg je flexibiliteit voor terug.
Je kunt 'm trouwens altijd nog in een trommeltje bouwen met een microhub en de kabeltjes die je al hebt, dan ben je daar ook van verlost, en nog steeds veel goedkoper uit, MET optie om het nog eens uit elkaar te halen voor een andere set of SDR toepassing.

Steek de tientjes die je overhoudt vervolgens in een Softrock kitje en je heb weer stof voor vele uren hobbyen :wink:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#19 Bericht door elsinga »

De SignaLink USB met 6 polige mini-Din steker lijkt de voordeligste alles-in-een oplossing te zijn, maar kost toch nog rond de 150 eypo (ook als je in de US bestelt, lijkt wel geodkoop maar er komen nog BTW en invoerkosten overheen...). Een USB geluidskaartje kost maar een paar euro, maar iets meer moeite. Klein nadeel is dat de kabel die ik heb een 13-polige ACC stekker heeft en die mute de microfoon niet tijdens zenden. Dus wellicht moet ik die nog vervangen door de 6-polige variant.

Ik twijfel heel erg... Dus ik denk dat ik eerst de kabel die ik heb werkend ga proberen te maken met de reeds aanwezige on-board geluidskaart en onboard seriele poort. Nadeel: met maar 1 geluidskaart krijg je dus alle Windows geluiden door je digimode heen, of moet je elke keer die uitschakelen. Maar als dat werkt, dan kan het vast ook met een goedkope USB geluidskaart.

Lukt dit alles niet, dan hoop ik dat de SignaLink USB ergens voordelig te kopen valt. Of iemand moet toevallig een MicroHAM USB overhebben of zo. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#20 Bericht door pa0ejh »

Hier kun je voor weinig geld al mee aan de slag . . . .
Sweex-9Euro.jpg
Sweex-9Euro.jpg (5.94 KiB) 2128 keer bekeken
kost 9 Euro . . .
Sweex-24Euro.jpg
Sweex-24Euro.jpg (4.47 KiB) 2128 keer bekeken
kost 24 Euro . . .
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1JAE
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:30
Roepletters: PE1JAE
Locatie: Amsterdam

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#21 Bericht door PE1JAE »

> Klein nadeel is dat de kabel die ik heb een 13-polige ACC stekker heeft en die mute de microfoon niet tijdens zenden. Dus wellicht moet ik die nog vervangen door de 6-polige variant.

Tip: als je voor een SignaLink gaat, koop die dan met de 13-polige stekker. De 6-polige knijp je nml zo in elkaar en die 13-polige is heel lastig solderen als je 'm achteraf zou willen hebben.

Mijn ervaring met de IC-7000 is dat 'ie heel gevoelig is op de 6-polige connector, hij overstuurt snel en ik heb last van een soort feedback. Op de 13-polige connector gaat het foutloos. Die ervaring had ik ook al met externe soundcards.

Dat de microfoon niet gemuted wordt bij de 13-pin connector loste ik op door de microfoon los te halen, maar inmiddels heb ik een apart kabeltje gemaakt waar de microfoon ontkoppeld is (pin 5/6). Ik doe toch meer digimode dan voice QSO.

Mijn opstelling is nu de SignaLink op de 13-pin voor PSK31, en de DVRPTR via de 6-pin voor D-Star hotspot.
IC-7000 met X50N en HyEndFed 20m, TH-F7E, ID-880H, Hytera MD785G, Ultimate3, DVMEGA en brede verzameling 409-spul.

Looking for the answer? 42...

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#22 Bericht door elsinga »

pa0ejh schreef:Hier kun je voor weinig geld al mee aan de slag . . . .
Sweex-9Euro.jpg
kost 9 Euro . . ..
Mooi compact. Heb je ook een typenummer? Ga ik de specs eens bekijken. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#23 Bericht door EA5JEX »

Schijnt dat die dingen nogal stralen.

kees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#24 Bericht door pa0ejh »

Het is de SC010 van Sweex . . . .

En Kees , alles waar een oscillator in zit straalt ...zelfs de duurste stralen , Signalink straalt ook. . .

En , wij Zendamateurs houden toch van stralen ?? jij ook !!!
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#25 Bericht door PE1DTQ »

http://www.creative.com/emu/products/pr ... &pid=15186

EMU 0202 USB.

Die koop je voor zo'n 45 euro op marktplaats.
Bijlagen
201131593219149_prod_0202usb2.png
201131593219149_prod_0202usb2.png (121.07 KiB) 2070 keer bekeken
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#26 Bericht door elsinga »

Heb toen gezocht en MP had niks. Heb inmiddels een Sweex goeiekoop en lekker klein dingetje en dat werkt prima. Microfooningang moet wel op 8% staan, maar dat geeft niks.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie