Welke USB geluidskaart voor digimode?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Welke USB geluidskaart voor digimode?

#1 Bericht door elsinga »

Hallo,

ik zou, naast phone, ook graag digimodes werken met mijn IC7000. Ik heb al een CAT-IV kabeltje met een 13-polige plug naar line-in/out. Helaas kan ik op mijn PC de ingebouwde Realtek HD geluidskaart niet zo gek krijgen dat ik de front aansluitingen kan gebruiken naast de rear aansluitingen...

Ik zou dus wel een fatsoenlijke en liefst neit te dure (max 40 euro?) USB geluidskaart kunnen gebruiken, die ik in Win7 als 2e geluidskaart kan instellen en voor digimode kan gebruiken. En ja, een SignaLink USB is leuk, maar past niet binnen het budget...

Wie heeft er aanbevelingen?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#2 Bericht door pc1mb »

Tikkie boven budget (maar niet veel!): Soundblaster XFi Surround of HD.

Ik gebruik zelf de HD, maar de chipset van de voordeligere Surround variant is gelijk. Hij zit bij de HD alleen in een ander doosje met iets andere aansluitingen.

Is met z'n 96KHz, 24 bits en lage ruisvloer ook nog behoorlijk leuk inzetbaar voor SDR experimenten. Dat vond ik de twee tientjes meerprijs wel waard.

Het enige wat-ie niet wil, is goed werken aan USB kabels langer dan een meter of 3-4. Ook niet via een USB hub. Dat zou best eens voor alle geluidskaarten kunnen gelden, of aan mijn PC kunnen liggen, maargoed... ik vermeld het er maar even bij.

Gebruikersavatar
PE1JAE
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:30
Roepletters: PE1JAE
Locatie: Amsterdam

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#3 Bericht door PE1JAE »

Ik ben begonnen met een eBay 6 euro USB geluidsstickje - werkte prima.

http://www.ebay.nl/itm/Neu-7-1-Soundcar ... 329wt_1141

Als je op safe wilt spelen wel een 600 ohm transformatortje er tussen voor de scheiding, of een RadioArena kabel:

http://radioarena.co.uk/index.php?_a=vi ... uctId=2766

Of deze specifiek voor Icom - heb je er gelijk PTT control bij:

http://radioarena.co.uk/index.php?_a=vi ... uctId=2737

Maar toch, weet je zeker dat het budget niet reikt voor een SignaLink? Ik heb zo'n ding uiteindelijk toch maar gekocht, en het is een wereld van plezier:

- Auto TX zodra 'ie geluid hoort. Geen gedoe met extra kabeltje en/of extra USB poorten.

- Volumeregeling voor RX en TX op het kastje. Dit lijkt simpel "ik kan het toch in het control panel doen", maar als je het zendsignaal aan het inregelen bent gaat het draaien aan een potmetertje zooo veel prettiger dan een schuifje op de PC.
IC-7000 met X50N en HyEndFed 20m, TH-F7E, ID-880H, Hytera MD785G, Ultimate3, DVMEGA en brede verzameling 409-spul.

Looking for the answer? 42...

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#4 Bericht door xxxx »

Ik zou eerlijk gezegd toch net even iets meer geld uitgeven aan een goede geluidkaart.
Het kan namelijk zeker verschil maken in een modus als PSK oid.

Ben het type even kwijt maar die geluidskaart die Laurens PD9X voor zijn SDR oplossing gebruikt zijn zeer goed, en misschien 2dehands ook wel voor een leuke prijs te vinden.

Op internet is hier ook best veel over te lezen.
Voordeel van een wat duurdere externe geluidskaart is ook gelijk dat je voor de toekomst wat leuk met SDR kan doen.

Zelf gebruik ik alleen maar Microham oplossingen met ingebouwde geluidskaarten, voor mij niets anders meer.

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#5 Bericht door elsinga »

Ik ben best bereid om te zoeken naar wat meer budget (al is moeders nu de dagelijks aankomende pakjes wel eens zat :mrgreen:), maar dan moet het wel een echt portabele oplossing zijn. Kan ik 'm ook op vakantie en tijdens velddagen gebruiken aan een laptop.

Zo'n Soundblaster XFi Surround kost net geen 60 euro (€57.75 bij Salland) en klinkt niet raar qua specs. Ook de Signalink USB klinkt goed, maar is al 110 dollar en dan komen de verzendkosten, invoerrechten en BTW er nog bij.

Als iemand nog meer duggesties heeft, dan hou ik me uiteraard aanbevolen!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#6 Bericht door PH4CK »

Als je toch iets goeds wil ga dan gelijk voor de Microham USB interface III ben je in een keer klaar.
kost wat maar dan heb je ook wat :)
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#7 Bericht door Laurens PD9X »

Even zoeken naar een EMU 0202.

Voor 5 tientjes wel op marktplaats. Ben je meteen klaar voor SDR, EME etc..


Greetz from the UK

pd9fer
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:48
Roepletters: PD9FER
Locatie: Grootebroek (JO22oq)

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#8 Bericht door pd9fer »

Microham microkeyer II

Super interface plus audio, niet de goedkoopste maar zeker een aanrader.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#9 Bericht door elsinga »

pd9fer schreef:Microham microkeyer II

Super interface plus audio, niet de goedkoopste maar zeker een aanrader.
"Niet de goedkoopste" is een understatement. :shock: :lol: Dan is de Signalink USB ineens erg goedkoop. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#10 Bericht door elsinga »

Laurens PD9X schreef:Even zoeken naar een EMU 0202.

Voor 5 tientjes wel op marktplaats. Ben je meteen klaar voor SDR, EME etc..
Helaas op dit moment niet te krijgen via MP, 2ehands.nl of ebay. Hou het wel in de gaten.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#11 Bericht door xxxx »

elsinga schreef:
pd9fer schreef:Microham microkeyer II

Super interface plus audio, niet de goedkoopste maar zeker een aanrader.
"Niet de goedkoopste" is een understatement. :shock: :lol: Dan is de Signalink USB ineens erg goedkoop. ;)

Geloof mij dat ook vaak Goedkoop duurkoop is......Toen ik weer met de hobby begon vond ik bepaalde zaken ook te duur, maar eerlijk gezegd wou ik het toen altijd wel graag hebben. Uiteindelijk dan toch maar de goedkopere versie of goedkoper product gekocht....Maar altijd wel in mijn achterhoofd hmmm dat andere was toch meer geweest wat ik wou gebruiken, en dan viel het me toch weer tegen. Uiteindelijk is het nog nooit anders gegaan, maar het product weer verkocht en uiteindelijk toch hetgeen gekocht wat ik graag destijds al had willen kopen. Kortom ik spaar nu tegenwoordig gewoon langer door voor iets wat ik gewoon wil hebben en sluit geen compromis meer.....Het andere was uiteindelijk toch nog duurder :wink: .

En ja die Icom 7800 wil ik ook wel hebben.....Maar heb maar een compromis gesloten door de 756 Pro III te nemen. Ergens zijn natuurlijk grenzen.

En die signalink is inderdaad helemaal niet zo duur meer ;-)

Gr Jelle

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#12 Bericht door elsinga »

Ja, ik ken het fenomeen... :roll: Zo heb ik naast een CAT/audio kabel voor de IC7000 met een echte RS232 plug inmiddels ook een USB CAT kabeltje gescoord. Mijn USB-RS232 converter wilde niet samenwerken met de RS232 CAT variant namelijk, leverde waarschijnlijk niet genoeg spanning op de DTR pin voor de voeding. :idea:

Dus de kans dat het een Signalink wordt is best aanwezig, verkoop ik die RS232 variant wel weer aan iemand die 'm alleen aan een fysieke RS232 poort gaat gebruiken (die ik ook wel heb op de desktop, maar de laptop niet).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#13 Bericht door xxxx »

Kijk daar begint het al :lol: ........
Suc6 met het maken van de keuze.

Groeten Jelle

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#14 Bericht door EA5JEX »

http://www.wb5rvz.com/usb2sdr/

Speciaal voor sdr ontwikkeld.

kees

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke USB geluidskaart voor digimode?

#15 Bericht door elsinga »

pa5cw schreef:http://www.wb5rvz.com/usb2sdr/

Speciaal voor sdr ontwikkeld.

kees
Klinkt allemaal erg goed, maar (buiten de prijs van bijna 200 dollar) ik kan zo snel neit ontdekken of programma's als DM780 (van HRD) fldigi en zo er standaar mee overweg kunnen. Dus, dat ze dat ding als "normale" geluidskaart zien. En verder ook niet of de CAT mogelijkheden zich als normale (USB-)RS232 poort voordoen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie