JT9: A New Digital Mode for MF and LF

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

JT9: A New Digital Mode for MF and LF

#1 Bericht door Jan pa3abk »

Er zijn wellicht weinigen op dit forum die onder de 160m (durven te) gaan.
In die onderwereld van het zendamateurisme gebeuren echter wel leuke dingen.
Joe K1JT (bekend van de JT modes en WSPR) heeft voor die groep een nieuwe mode ontwikkeld JT9.
Opera, hoewel dat een mode is die erg gemakkelijk aan de zender te koppelen is, haalde het toch niet met WSPR.
WSPR had ook zo z'n nadelen.
De afgelopen tijd waren er experimenten met "Long"WSPR waar men de transmissie tijd oprekte tot soms wel 30min.
Daar kwamen leuke resultaten uit. Stations met soms zeer matige antennes bleken ineens de "plas" over te kunnen.
Joe is aan de slag gegaan en onderstaand is het resultaat van 14 dagen programmeren:
Bron: Yahoo groep: rsgb_lf_group ( http://uk.groups.yahoo.com/group/rsgb_lf_group/)

======>
I invite you to try a new digital mode called JT9, designed especially for
making amateur QSOs at MF and LF. JT9 uses the structured messages introduced in
2003 for the JT65 mode, now widely used for EME and for QRP operations at HF.
JT9 can operate at signal levels as low as -27 dB (in a 2500 Hz reference
bandwidth), with one-minute timed transmissions. It also offers slower
transmissions of 2, 5, 10 and 30 minutes duration, and the slowest mode can
decode signals as weak as -40 dB. With one-minute transmissions, submode JT9-1
has a total bandwidth of just 15.6 Hz -- less than one-tenth the bandwidth of a
JT65A signal. The other submodes are narrower still: a JT9-30 signal occupies
about 0.4 Hz total bandwidth.

Note that these JT9 sensitivity levels are comparable to or better than those of
WSPR, which uses simpler messages and is not intended for making 2-way QSOs.
JT9 has much higher throughput and reliability than QRSS CW, including DFCW
modes.

JT9 is implemented in an experimental version of WSJT called WSJT-X. Some
further details can be found at
http://www.physics.princeton.edu/pulsar ... _Guide.pdf ,
and an early version of WSJT-X can be downloaded from
http://physics.princeton.edu/pulsar/K1J ... 1r2695.exe .

Please note: WSJT-X is in an early development stage. A number of improvements
and enhancements are already in the works, and others will surely be added.
Your feedback will be much appreciated!

-- 73, Joe, K1JT
<=======
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: JT9: A New Digital Mode for MF and LF

#2 Bericht door pe5t »

-40 dB, straks -60 dB, als je de tijd maar flink oprekt en de bandbreedte verder verkleint. Een volgende stap zou kunnen zijn dat je de calls van potentiele tegenstations al hebt ingeprogrammeerd. De detectie van een letter (misschien twee) zou dan genoeg zijn om een qso te claimen. Radio en antenne hardware is nauwelijks nog nodig. De computer vist die een of twee letters er wel uit.
Buitengewoon interessant wat je met deze technieken kunt bereiken. Ik ben met JT en WSPR bezig geweest maar mij spreekt het nauwelijks aan. Ik vind het veel leuker om het tegenstation ook nog uit de luidspreker te horen komen (hoewel je dat natuurlijk ook nog in het programma kunt inbouwen, kwestie van een CW generatortje triggeren op de ontvangen signalen, of leuker nog: de Tom Tom stem die je vertelt dat je net een rapport ontvangen hebt van...).
RTTY en psk vindt ik nog net leuk omdat ik hoor dat het tegenstation er is, hoewel ik het niet kan decoderen zonder PC.
Interessant is ook de vraag hoe de ARRL met haar DXCC programma hier tegen aan kijkt. DXCC op 144 MHz en hoger was ooit een prestigieus diploma, in CW/SSB alleen haalbaar voor hen die o.m. over veel technisch doorzettingsvermogen beschikten. JT verlegt de grenzen. Een enkele yagi (GP wellicht) en een 100 Watt transceivertje zijn nu voldoende voor EME en dus voor DXCC. TEP kun je tot ver in het noorden oprekken. Op 160m wordt het nog simpeler om de hele wereld te werken. Geen beverages, geen grote zendantennes. Gewoon overstappen op JT9-30 dus.


Kees

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: JT9: A New Digital Mode for MF and LF

#3 Bericht door PE1PQX »

Kees: Er is pas sprake van een QSO als er:
- de call van de tegenpartij EN jezelf door beiden 'herhaald' worden,
- En duidelijk een signaal rapport verstuurd wordt
- ZONDER terugkoppeling via een website of telefoon/CX-cluster.

Bij WSPR zie alleen dat er rapporten via een website verstuurd worden NIET via de ether zoals bij CW, SSB, PSK, RTTY of FSK441 of... Dis geld voor zover ik weet niet als een compleet QSO.

WSPR is niets meer dan een propagatie 'onderzoek'. Hoe dat met JT9 zit weet ik zo niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: JT9: A New Digital Mode for MF and LF

#4 Bericht door pa5cal »

Er is niks op tegen om dezelfde princiepes te gebruiken om het te laten voldoen aan je eisen. Signaal rapport (-x db) beide de call herhalen (gewoon opnemen in de 2e uitzending) enz enz. KAn allemaal geregeld worden. Gewoon een paar uur geduld :D

-P

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: JT9: A New Digital Mode for MF and LF

#5 Bericht door PE1PQX »

Gaat niet lukken met WSPR, hier kun je het 'bericht' niet aanpassen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: JT9: A New Digital Mode for MF and LF

#6 Bericht door pa5cal »

Ik kan me vergissen maar de broncode is vrij (open source) dus als jij wspr. wsjt. ht-9 of wat dan ook wilt gebruiken in een andere vorm dan hoe het nu in de programma's is gegoten houd niemand je tegen. Daarmee kun je dus dezelfde modulatie soort gebruiken en toch voldoen aan de dxcc eisen. Dat is wat ik bedoelde.

-P

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: JT9: A New Digital Mode for MF and LF

#7 Bericht door pc1mb »

Ken er het fijne niet van, maar deze modes zitten erg op het randje wat betreft "voorkennis" van de inhoud, toch?
Heel erg weinig effectieve 'bits' te verzenden uiteindelijk, door de voorkennis ingebouwd in de 'structured messages'.

Wat is nu de mode waarmee je het diepst de ruis in kan met 'vrije' inhoud? Toch nog QRSS-CW?

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: JT9: A New Digital Mode for MF and LF

#8 Bericht door pa5cal »

Hmm nee? De enige voorkennis die je hebt is welke bit welke toon of fase is. Bij CW heb je ook voorkennis, namelijk welke toon met welke lengte bij elkaar gevoegd welke letter vormt. Dat WSPR alleen rapporteerd via internet is geen voorkennis. Ja je kunt die modussen zo gebruiken maar als je dit niet doet, en dat kan dus gewoon, dan is het een prima acceptabele mode, lijkt mij.

-P

Plaats reactie