Icom IC-706mk2G loopt vast bij TX

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE2KMV
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 nov 2010, 20:16

Icom IC-706mk2G loopt vast bij TX

#1 Bericht door PE2KMV »

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die last hebben van het volgende. Al jaren heb ik een Icom 706mk2G waarover ik erg tevreden ben. Totdat ik digitale modi ga gebruiken. Na een paar doorgangen loopt het ding vast op TX. Soms blijft hij inderdaad zenden, andere keren schakelt de zender wel uit, maar de rode TX-led is nog aan en de display geeft ook aan dat er vermogen uitkomt (wat dus in werkelijkheid niet het geval is). De set wordt aangestuurd door een microHAM USB interface II, en als software gebruik ik HamRadio Deluxe. Maar ook als ik bijvoorbeeld MixW gebruik treedt hetzelfde probleem op. En zelfs heel heel vroeger, toen ik nog een AEA PK-232 gebruikte, gebeurde precies hetzelfde.

Het maakt niet uit in welke digitale modus ik aan het werk ben: of het nu PSK31, SSTV of RTTY is, in alle gevallen treedt dit verschijnsel op.

Iemand ervaring met dit fenomeen en een idee wat ik hieraan kan doen?

'73 Ronald PE2KMV

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Icom IC-706mk2G loopt vast bij TX

#2 Bericht door elsinga »

Welk vermogen gebruik je in de digimodes? Niet dat ik er verstand van heb, maar digimodes op hoog vermogen schijnt niet nodig te zijn en levert wel veel warmte op. En jouw probleem (storing na een tijdje van doorgangen) klinkt wel als zoiets.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE2KMV
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 nov 2010, 20:16

Re: Icom IC-706mk2G loopt vast bij TX

#3 Bericht door PE2KMV »

Helemaal vergeten erbij te vermelden... dit komt zelfs voor wanneer het vermogen helemaal geknepen wordt naar 5 Watt. De antenne is netjes getuned (< 1:1.5). Dus hij raakt zijn power echt wel kwijt. En trouwens, bij voice gebruik heb ik hier geen last van. Het gekke is ook dat het verschijnsel zich pas na enige tijd voordoet. Dus het lijkt wel temperatuursafhankelijk te zijn... :-S

Ronald PE2KMV

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Icom IC-706mk2G loopt vast bij TX

#4 Bericht door PE4BAS »

Heb dezelfde set al 14 jaar maar heb dit probleem nog nooit gehad. Ik begrijp dat de display aangeeft dat de set vermogen geeft en de rode tx led brand, maar aan de externe swr of power meter zie je dat de set geen vermogen geeft? Doet hij dit ook op bijv. LSB, AM of FM of alleen op USB?

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Icom IC-706mk2G loopt vast bij TX

#5 Bericht door PG7M »

Lijkt er op alsof de data-overdracht tussen de set en de pc niet geheel vlekkeloos verloopt.

Misschien een overbodige vraag, maar weet je zeker dat de DTR/RTS instellingen en de jumper settings in het kastje goed staan ingesteld?
PE2KMV schreef:Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die last hebben van het volgende. Al jaren heb ik een Icom 706mk2G waarover ik erg tevreden ben. Totdat ik digitale modi ga gebruiken. Na een paar doorgangen loopt het ding vast op TX. Soms blijft hij inderdaad zenden, andere keren schakelt de zender wel uit, maar de rode TX-led is nog aan en de display geeft ook aan dat er vermogen uitkomt (wat dus in werkelijkheid niet het geval is). De set wordt aangestuurd door een microHAM USB interface II, en als software gebruik ik HamRadio Deluxe. Maar ook als ik bijvoorbeeld MixW gebruik treedt hetzelfde probleem op. En zelfs heel heel vroeger, toen ik nog een AEA PK-232 gebruikte, gebeurde precies hetzelfde.

Het maakt niet uit in welke digitale modus ik aan het werk ben: of het nu PSK31, SSTV of RTTY is, in alle gevallen treedt dit verschijnsel op.

Iemand ervaring met dit fenomeen en een idee wat ik hieraan kan doen?

'73 Ronald PE2KMV
PG7M Robert

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Icom IC-706mk2G loopt vast bij TX

#6 Bericht door pc1mb »

Zijn de kabels die je gebruikt tussen 706 en PC wel goed afgeschermd, niet te dicht bij de antennekabel/tuner gelegd en zo kort mogelijk?

Als het TX signaal op de PC-snoertjes 'inpraat' heb ik daar ook last mee.

Verder natuurlijk op mantelstromen letten.

Gebeurt het op laag vermogen wel minder vaak, of net zo vaak als op hoger vermogen?
Sowieso is meer dan 30 watt op dit soort modes onverstandig uit zo'n klein doosje.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Icom IC-706mk2G loopt vast bij TX

#7 Bericht door Thijzer »

Ronald,

Dit komt voor als je geen goede afscherming gebruikt op de kabels, althans dat heb ik ondervonden. Dat, samen met het gemiddeld hogere vermogen dan bij voice, zorgt voor instraling zonder dat Jomanda er iets mee van doen heeft.

Paar ferrietjes helpt al een heel stuk, een goede galvanisch gescheiden soundkaart interface ook (verkrijgbaar boven op de Berg).

Dan moet het probleem toch een heel stuk minder zijn. Zelfs mijn IC-7200 vond een gewone USB kabel niet tof, althans de seriele verbinding viel daarbij weg. Een USB kabel met ingebouwd ferriet deed wonderen, zelfs bij 100W volle petaille.

Ik kom binnenkort eens je shack bewonderen!

PE2KMV
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 nov 2010, 20:16

Re: Icom IC-706mk2G loopt vast bij TX

#8 Bericht door PE2KMV »

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken en de moeite van antwoorden! In elk geval zit er al erg veel interessant materiaal bij.

Maar nu, het verhaal van mijn 706 ging steeds verder. Lees en huiver!

Na verloop van tijd merkte ik dat op 15m in USB het volle vermogen uit de set kwam zo gauw de PTT in ging. En dat zonder dat de microfoon noemenswaardig audio op kon pikken. Gelijktijdig raakte de tuner helemaal in paniek en bleven de relais maar ratelen zonder te tunen. Daardoor bekroop me al het gevoel dat de set op alle frequenties aan het zenden was, behalve op 15 meter. Even de counter erbij, en ja hoor: die lockte niet eens! Dus er kwam alleen maar 'rommel' uit de set. Gek genoeg gebeurde dit alleen op 15 meter. Dus maar eens de schouders opgehaald en me voorgenomen het ding dan maar de volgende zaterdag naar een reparateur te brengen.

Edoch breidde de ellende zich al ras uit naar de 17 meter band. Zelfde symptomen, en wederom onverklaarbaar. Soms dook het fenomeen pas op nadat de set enige tijd gebruikt was en het lekker warm had. Een andere keer meteen na het inschakelen. En langzaam bekroop me het gevoel dat in het inwendige e.e.a. zo warm geworden was dat hier en daar soldeerpunten (deels) losgelaten hadden. Met die gedachte heb ik dan toch maar eens de kap van de set afgeschroefd om te zien of er zichtbare schade was. Toen de boven- en onderbehuizing eraf waren maar weer eens spanning op de kist gezet, en bij toverslag was de storing verdwenen. Totdat ik onbewust even aan het setje schoof, en op de tuner zag dat het uitgangsvermogen en de SWR-aanduiding veranderden. Zachtjes even met de achterkant van de schroevendraaier tegen de rechter zijkant van de set tikken, en weer bewogen de naaldjes op de tuner. Dit versterkte alleen nog maar het vermoeden dat iets mechanisch niet helemaal lekker zat.

Na weer de voedingsspanning eraf gehaald te hebben, begon ik voorzichtig met het losschroeven van de printjes. Weer met de gedachte eventuele zichtbare schade op te sporen. Maar om heel eerlijk te zijn, durfde ik al snel niet meer verder... Als het ding toch naar de reparateur moest, dan kon hij beter door iemand met meer verstand van op elkaar gepakte printjes vol SMD-meuk onderzocht worden. Dus maar weer de schroefjes erin, alles nog eens goed aangetrokken, de kappen weer erop en het leed was geleden. Vervolgens wilde ik even alle banden testen om bij de reparateur een goed verhaal neer te zetten. Maar dat pakte dus even anders uit. Op alle banden gedroeg de set zich voorbeeldig. Toen maar weer eens tijdens het zenden met de schroevendraaier ertegen getikt: de naaldjes op de tuner bleven muurvast op dezelfde plek. Daarna de set nog eens met een voorzichtige maar besliste klap op tafel gezet terwijl een draaggolf uit de eindtrap kwam: en weer bleef alles stabiel.

Dus, kennelijk, waarschijnlijk, blijkbaar... heeft een van de printjes niet helemaal lekker contact gemaakt met de onderdelen die erop of eronder gemonteerd zijn. En door het bijtrekken van de schroefjes zal dat ene stekkerpennetje dat voorheen net geen contact maakte, nu net wel contact maken. Iets in die geest zal het wel wezen...
Hiermee was ook het oorspronkelijke TX-probleem uit de wereld. Met bijvoorbeeld PSK ga ik vrolijk door de lucht, zonder dat rare dingen gebeuren.

Een heel stuk proza, ter leering ende vermaeck!

'73 de Ronald

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Icom IC-706mk2G loopt vast bij TX

#9 Bericht door Thijzer »

Ronald,

Als je tijdens het zenden aan de VFO-knop draait en je komt buiten het filter-bereik, dan schakelt de set normaliter andere filters in. Als je dat tijdens zenden doet, kan het zijn dat je relais dat niet leuk vinden en zijn gaan plakken. Misschien is dat met het losmaken en weer vastzetten opgelost geraakt, wie weet.

Ken iemand die alle relais heeft moeten laten vervangen met dit grapje dus wie weet hetzelfde euvel?

Plaats reactie