"FT8 is killing amateur radio" .... ??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#16 Bericht door PA3CWN »

Johan, ik denk niet dat het hele 2m gebeuren op zijn gat had gelegen als WSJT niet was ontwikkeld, maar de activiteit was zonder WSJT ook afgenomen.
In principe zijn de IARU contesten daarvoor een goede graadmeter. Het gaat er bij die contesten voornamelijk om kilometers te maken ipv zeldzame vakken of DXCC. Je ziet een afname in het laatste decennium, welke volgens mij niet direct te wijten is aan digitale modes, maar meer aan de interesse en misschien inherent hieraan, de mogelijkheden die men heeft. ( antennes en RX QRM )


Je hebt helemaal gelijk vwb de door Joe K1JT ontwikkelde digitale mogelijjkheden qua EME.
Ik heb mijn 1e EME ervaring in 99 opgedaan toen IK3MAC voor mij terugkwam bij maansopkomst en ik hem aanriep met 25W CW in een 12 ele DK7ZB (14,3 dBd), maar PA3 was het enige wat ik terug hoorde komen omdat Graziano uit de hoofdlob verdween. Dit kreeg gevolg toen ik in 2000 SM5FRH via EME ontving op een echt korte yagi bij een maan elevatie van 30 graden.
De 3e ervaring was toen ik bij Bram PE1OPK aanwezig was en Bram een echt qso maakte met W5UN in JT44 m.b.v. zijn 15 ele Cue Dee zonder elevatie en 100W ( in mijn herinnering een BNOS trans. PA ) en dat was gaaf; en ik herinner me dat moment als gisteren.
Ik had altijd al gedroomd van EME, maar door de ontwikkeling van Joe heb ik de stap gemaakt en ben EME gaan doen.
Ik kan ronduit stellen dat ik zonder die digitale opkomst door Joe nooit aan EME begonnen was en waarschijnlijk nooit mijn droom had gerealiseerd.
De toename in EME is enorm geweest in die beginjaren en niet in de laatste plaats omdat dmv WSJT JT44/65 nu ook diegenen aan EME konden doen, welke geen CW machtig waren.
Vele tegenstanders, die in het begin Wshit zeiden, bleken later fervente liefhebbers van WSJT. Evenzo waren er ook de liefhebbers van het eerste uur, die ermee zijn gestopt na verloop van tijd, zoals ik zelf.

Diezelfde toename gold ook voor MS(cw), want eigenlijk was dat enkel voorbehouden aan de CW kundigen, maar met de FSK mogelijkheid binnen WSJT beschikbaar werd voor iedereen.
Feitelijk zie je hetzelfde fenomeen nu met FT8. Een enorme toename op de FT frekwenties en velen die nu mogelijkheden ervaren, die voorheen niet mogelijk waren.

Dat betekend dus dat de aloude vertrouwde modes minder gebruikt worden. Op HF/VHF minder SSB/CW.

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#17 Bericht door PE5HV »

De titel zou beter kunnen zijn: "FT8 is enriching amateur radio".

CW ben ik helaas niet machtig, enkele malen aan begonnen, nog niet verder gekomen. Toch wat mooie CW verbindingen gemaakt met de computer.

Mijn favoriete band is 70 MHz / 4 m, waar de condities zeer fluctuerend zijn en de activiteit relatief laag. Met FT8 zijn daar hele mooie verbindingen te maken, die met SSB of CW lastig zijn. Op een normale avond zonder condities zijn toch verbindingen tot zo'n 600 km mogelijk.

In het ES-seizoen gebruik ik FT8 en PSK Reporter, tesamen met DXMaps MUF voorspelling om eens te kijken of er reflectie is, en dat heeft al menige leuke verbinding opgeleverd. Ook dit ES seizoen weer enkele nieuwe DXCC op 4 m, zoals 4X en UN.
In mijn optiek is de combinatie amateur radio met Internet mogelijk wel de redding geweest voor de hobby. Er zijn nu zoveel mogelijkheden om je in uit te leven. En iedereen mag hierin de eigen keuzes maken.
73
Harry
PE5HV / NL6594

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#18 Bericht door FB64 PD9RD »

Afgelopen week heb ik een Icom IC7300 gekocht, hiermee is het redelijk simpel om FT8 te "bedrijven". USB kabeltje, instellingen in de radio goed zetten en in WSJT-X (of -Z in mijn geval) en gaan .. Het is aardig om te doen, maar dat ik in het rond plas van enthousiasme kan ik niet zeggen. Het zal in mijn beleving nooit brengen wat een "echte" QSO brengt. Het kan wel net zo frustrerend zijn als je Brazilië of Indonesië voorbij ziet komen, en ze "pakken niet op".. :evil: :lol:
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#19 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wat is een "-Z "versie?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#20 Bericht door Gert_PA2LO »


Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#21 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Dank je wel Gert.

Als ik het goed begrijp is dit een versie waar je niet meer aanwezig hoeft te zijn. De pc doet zijn werk.

Mijn gedachten van jaren geleden komen naar boven................. :(
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#22 Bericht door pa3kc »

Ik wou altijd alleen maar verbindingen maken op 2m SSB maar het werd er alleen maar stiller en stiller in het SSB gebiedje de voorgaande jaren.

Lang heb ik niet meegedaan aan FT8 tot dat ik eigenlijk geen keuze meer had op 2m.

Ik wou verbindingen maken maar er waren geen stations meer in het SSB deel om verbindingen mee te maken.

Verleden jaar dan toch maar eens gaan luisteren in FT8 op 2m en ik was bijzonder verrast!

Tientallen stations 24/7 QRV op 2m FT8 verspreid over heel Europa. Daar waren alle 2m SSB dx'ers blijkbaar heen verhuist. Daar zaten dus de stations die ik graag wou werken.

En niet alleen stations met een lange 2m yagi maar ook heel veel stations die daar mee doen met een verticale antenne.

Ik had een keuze; of blijven mopperen dat ik geen tegenstations meer had in het SSB deel van 2m of gewoon meedoen met de rest en zo toch heel veel verbindingen maken.

Qua HF denk ik dat het voor wat betreft SSB/CW weer goed gaat komen als we eenmaal wat verder in de nieuwe zonnecyclus zitten.

Persoonlijk denk ik niet dat FT8 killing is voor onze hobby maar meer een aanvulling op onze hobby.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#23 Bericht door PA3DAT »

FB64 PD9RD schreef:USB kabeltje, instellingen in de radio goed zetten en in WSJT-X (of -Z in mijn geval) en gaan.
Ik had vorig jaar de eer om een lezing bij te wonen van Joe Taylor K1JT himself. Aan het eind van de lezing besprak hij nog even kort dit automatische werken. Dit was uitdrukkelijk NIET zijn bedoeling. Hij heeft een overzicht van stations die dit toch doen. Zijn laatste 'dia' toonde deze shame-lijst. Dat zijn dus stations die 24/7 actief zijn en rapporteren aan pskreporter.info...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#24 Bericht door pe1rdp »

De WSJT-Z versie heeft de mogelijkheid om een QSO nog meer geautomatiseerd te maken hoewel er niet veel verschil is t.o.v. de oorspronkelijke versie; namelijk maar 1 muisklik.
Wel zag ik in de Z versie ook mogelijkheden tot verkrijgen van alerts voor bepaalde stations, DXCC, zones, etc.

De volgende logische stap wordt: zet je PC en set aan, zodra er een DXpeditie, DXCC, zone of ander wanted wordt gesignaleerd, dan wordt dit QSO geheel automatisch gemaakt. CQ roepen is er dan niet meer eens nodig voor jezelf. Ook de DXpeditie kan relaxed van het eiland genieten terwijl onze PC's, RPI's of Arduino's alle QSO's maken.
Even later krijg je een e-mail dat je DXCC score via E-QSL of LoTW is verhoogd terwijl je zelf op kantoor zit of 3 weken met vakantie bent.

Zoals PA3KC al aangeeft: het is tegenwoordig FT8 of het is (vrijwel) niets. Aan iedereen de keuze.
Of de SSB en CW tijden terugkomen? Ik weet het niet maar ik denk zelf van niet. We zijn eraan gewend dat het ook op deze manier kan. Zonder moeite te doen toch dat DXCC te halen en onze radio-bucket-list af te vinken.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#25 Bericht door PA5COR »

De meeste verbindingen maak ik in phone, maar sinds de FT 991 A op de plank staat ben ik ook aan FT-8 etc begonnen, en dat gaat leuk.
Zeker op 160 meter nu het DX seizoen wat voorbij is zijn toch leuke verbindingen te maken wereldwijd.
Het zal nooit mijn hoofd mode worden, phone blijft het meest persoonlijke contact, zeker met de opgebouwde contacten op 160 meter.

Je moet "bij" blijven voor elke nieuwe mode waren er tegenstanders, denk aan SSB toen alles nog in AM werkte, dat "Donald Duck" gekwaak zou nooit wat worden.... :roll:

Onze hobby bestaat aan jezelf werken, nieuwe uitdagingen aangaan en experimenteren, tenminste voor mij is dat zo, en mij het niet gemakkelijk maken hoort daarbij.
Succes met elke mode die je voorkeur heeft. :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

-Verwijderd account

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#26 Bericht door -Verwijderd account »

PA5COR schreef:Je moet "bij" blijven voor elke nieuwe mode waren er tegenstanders, denk aan SSB toen alles nog in AM werkte, dat "Donald Duck" gekwaak zou nooit wat worden.... :roll:
Om met de deur in huis te vallen, er moet niks. Het zijn keuzes die eenieder maakt.

De grap is nu dat digital voice (D-Star; DMR; C4FM; en zo nog wat) al een aantal jaren bestaat en dat daarmee wereldwijde communicatie mogelijk is. Daar heb je geen HF set meer voor nodig :mrgreen: Toch koopt bijna iedereen nog altijd een HF set en worsteld vervolgens met antenne plaatsen :lol:

En in de regio Arnhem/Nijmegen hebben ze regelmatig een AM (=Antieke Modulatie) ronde op 144MHz. Nee, ik denk niet dat de bekende en vertrouwde analoge modes zullen verdwijnen. Er zal wel een verschuiving plaatsvinden naar digitale modes en die is feiltelijk al een tijdje gaande.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#27 Bericht door PA0BAK »

PE2CH schreef:Toch koopt bijna iedereen nog altijd een HF set en worstelt vervolgens met antenne plaatsen :lol:
Dat is een hobby op zich, waar ik mij ook in kan vinden.
Net als werken met QRP, wat ook weer een hobby op zich is, en waar ik mij ook in kan vinden.

De hobby kent vele aspecten en zijtakken, dat maakt het juist zo leuk.
Vaak gaat het niet om de afstand, of het aantal verbindingen, maar alleen om de manier waarop en/of waarmee.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#28 Bericht door pe1rdp »

Ondertussen zijn weer weer een paar jaar verder en in de vorige mailflow werd geschreven dat het gebruik van SSB/CW/FT8 mogelijk zou veranderen zodra de condities weer toenemen.
En of de condities zijn toegenomen! Afgelopen maanden is het feest op de HF banden en op 10m zijn dagelijks transatlantische QSO's te maken.

Wat zijn de effecten op het gebruik van FT vs CW en SSB?
Ik heb weer enkele grafieken gemaakt aan de hand van QSO data uit clublog.

(vanwege het beperkt aantal attachments, verdeeld over meerdere post)
Bijlagen
all.jpg
2023.jpg
2022.jpg
2021.jpg
2020.jpg
2019.jpg
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#29 Bericht door pe1rdp »

De groei van FT8 lijkt te zijn gestopt en de daling van SSB/CW ook.
In de jaren 2020-2021 speelden de diverse wereldwijde lockdowns vermoedelijk mee aan het aantal QSO's.
Het absoluut aantal SSB/CW QSO's zijn de afgelopen jaren vrij stabiel terwijl FT8 iets is gedaald.
Ik ben benieuwd naar de komende jaren.
Bijlagen
2018.jpg
2017.jpg
2016.jpg
2015.jpg
2014.jpg
2013.jpg
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#30 Bericht door pe1hzg »

Mss zouden we ook eens naar de inhoud van het QSO moeten kijken.
"My name is Jan, report is 59, working condx is an IC7300 with a dipole" is weinig aantrekkelijk.

Zo af en toe tref je iemand die ook, net als ik, aan het knutselen is. Dan loopt een QSO gemakkelijk een uur, en die QSO's zijn voor mij herinneringswaardig.

Als CW dan zo'n super mode is, moeten we dan echt blij worden van "ur rpt 5NN 5NN 5NN QSL by buro"?

Het grote probleem is dat het lastig is om knutselaars te vinden op de band. Die zitten niet op de band, die zijn aan het knutselen. En een locale frequentie waar je over je knutsels praat is al 25 jaar niet meer.

Plaats reactie