Echolink problemen

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Echolink problemen

#1 Bericht door PD1A »

Ik werk hier vanuit Spanje regelmatig op Nederlandse Echolink repeaters, maar sommigen krijg ik niet contacten Gelukkig werken er een heleboel wel maar de volgende repeaters PI2BOZ-R, PI3BOZ-R, PI6BRD-R, krijg ik steeds een melding "Cannot connect to PI6BRD-R- Timed out"
Wat gaat hier niet goed?
73 Hans

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Echolink problemen

#2 Bericht door PD1A »

Ik werk rechtstreeks via Movistar 4G netwerk maar ik kan de repeaters niet connecten duurt te lang.
Ook via wifi gaat niet maar dat zou vaak juist het probleem kunnen zijn.
Ik heb ook andere netwerken geprobeerd maar krijg 1 repeater via Echolink open...zit het probleem nu in de verbinding of de NL echolink repeaters?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#3 Bericht door PA0ETE »

PD1A schreef:Ik werk hier vanuit Spanje regelmatig op Nederlandse Echolink repeaters, maar sommigen krijg ik niet contacten Gelukkig werken er een heleboel wel maar de volgende repeaters PI2BOZ-R, PI3BOZ-R, PI6BRD-R, krijg ik steeds een melding "Cannot connect to PI6BRD-R- Timed out"
Wat gaat hier niet goed?
73 Hans
Hallo Hans,

Ik garandeer je dit keer niet dat ik je zo snel help als bij D-STAR hoor :-)

Ik weet op het eerste oog niet wat er niet goed gaat. Lukt het je om mijn repeater te connecten, PI3XDV-R (979350)?

Het kan soms een poosje duren voordat je contact hebt. Daar zit gewoon verschil in. Soms lukt het pas na 2 minuten of na meerdere keren proberen. Je kunt ook een probleem krijgen als je net hebt ingeschakeld of net hebt gereboot. Je kunt dan met name met een mobiel een ander IP-nummer krijgen. Als dan in de lijst bij EchoLink nog je oude IP-nummer staat werkt het ook niet. Dat lost zich dan vanzelf op na uiterlijk 20 minuten.

Gebruik je een computer of een smartphone?

Als je een smartphone gebruikt, waar staat Network Connection dan op ingesteld? Is dat Auto? Je kunt daarmee wel een alternatief kiezen. Als hij niet op Auto staat, kan het zijn dat het wel werkt als je handmatig ofwel Relay of Proxy kiest. Proxy's en relays zijn kleine programmaatjes die bij een amateur kunnen draaien of op een server. Ze zorgen ervoor dat je als bijv. smartphonegebruiker niet in je router een poortinstelling hoeft uit te voeren. Bij een proxy is er maar één gebruiker. Bij een relay kunnen er meerdere gebruikers zijn. Omdat die meerdere gebruikers niet afzonderlijk van buitenaf te adresseren zijn, kun je via een relay niet opgeroepen worden. Al die gebruikers hebben namelijk hetzelfde IP-adres. Bij een proxy kun je wel zelf opgeroepen worden.

Op je PC kun je overigens ook een proxy gebruiken. Dat is bijv. handig als je niet je router kunt instellen, of als je provider voorkomt dat je andere dan de standaard-poorten kunt gebruiken.

Van de repeaters die je noemt heb ik PI2BOZ-R even geprobeerd en daarmee heb ik heel snel een verbinding vanaf een Android-telefoon via Wi-Fi.

Op zich kan een repeaterbeheerder voorkomen dat er buitenlandse gebruikers connecten aan een repeater (door bijv. buitenlandse IP-reeksen uit te sluiten). Dat gebeurt niet zo vaak, maar misschien hebben ze bij de betreffende repeaters die min of meer in dezelfde regio staan een probleem gehad met buitenlandse amateurs of met een amateur uit Spanje.

Ik denk echter eerder aan een routingprobleem op internet ergens.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Echolink problemen

#4 Bericht door PD1A »

@ETE, ik kan met jouw repeater connecten.
Ik heb nu verschillende instellingen gebruikt maar bijna alle repeaters kan ik openen dus het werkt wel behalve de repeater van Breda en Boz...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#5 Bericht door PA0ETE »

Volgens mij kunnen het maar twee dingen zijn:

Of: een routingprobleem op internet, waardoor je de repeater niet bereikt.

Of: de beheerders hebben bijv. de Spaanse IP-nummers geblokkeerd.

Ik heb zelf wel eens gehad dat ik 2 of 3 weken lang een bepaalde repeater niet kon bereiken.

Amateurs vanuit Frankrijk, Spanje en Italië kunnen vanwege hoe internet daar geregeld is wat makkelijker voor problemen zorgen dan mensen hier vandaan. Dat gebeurt wel eens, en dat is dan een reden om de boel voor het betreffende land' 'dicht' te zetten.

Volgens mij kan ik de software van PI3XDV zo instellen dat iemand die geblokkeerd is netjes een gesproken berichtje te horen krijgt, maar ik kan ook blokkeren zonder berichtje. Dan kom je er gewoon niet in.

Wat je nog kunt proberen is (op een smartphone) bewust ofwel een proxy ofwel een relay voor je verbinding kiezen. Hoogstwaarschjnlijk staat zo'n apparaat normaal op Auto, dan kiest het apparaat er zelf eentje, dat zal in Nederland vaak een proxy zijn.

Als je op de PC werkt op de normale manier dan kanhet de moeite lonen om ook daar een proxy te proberen. Ik kan je uitleggen hoe je dat moet doen.

Het kan heel goed dat de veranderingen uit de zinnen hier direct boven het probleem oplossen. als het bijv. een routingprobleem is.

Wat ik zelf als het dan nog niet werkt zou doen is de repeaterbeheerder(s) benaderen, als ik tenminste iemand op die repeaters zou spreken.

UIt mijn hoofd, maar volgens mij is Rob, PA0RPA ofwel de beheerder ofwel een van de beheerders van de BOZ-repeaters. Voor BRD moet je Henk PE0SSB hebben (niet PA0SSB, dat is iemand anders).

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Echolink problemen

#6 Bericht door PA3BZT »

Ik had hetzelfde probleem dat ik vanuit Spanje de repeater van Gouda (SWK) met Echolink niet kon connecten.
Heb toen vanuit Spanje de beheerder een mail gestuurd en twee dagen later was het probleem opgelost.
Het is inderdaad een firewall instelling van de repeater die de toegang blokkeerd.
Soms gebeurt het nog weleens dat het weer niet lukt, vaak nadat er een software update bij de repeater is doorgevoerd.

Stuur een mail naar de beheerder van Breda zou ik zeggen.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Echolink problemen

#7 Bericht door PD1A »

Hallo allemaal, helaas kan ik nog steeds niet vanuit Spanje op Echolink de repeaters Breda en Bergen op Zoom openen.
Volgens de beheerders kan ik ze wel openen maar komt het signaal niet terug bij mij hier in SPanje.
Ik gebruik een Iphone en Ipad en krijg alle repeaters open behalve Breda en BOZ zowel via internet als wifi. Nu wil ik Echolink op mijn macbook plaatsen en kijken of het dan misschien lukt, maar daar heb ik geen juiste versie van, mijn macbook is OSX 10.9.5 en kan de nieuwe versies niet aan dus zoek ik een wat oudere versie die ik kan downloaden wie kan mij daar aan helpen?
Alvast bedankt
'73 PD1A

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Echolink problemen

#8 Bericht door PD1A »

Helaas kan ik nog steeds niet de repeaters van Breda en Bergen op zoom open krijgen via Echolink.
Weet iemand een oudere versie van Echolink of een andere App voor mijn macbook?
Mijn macbook is OSX 10.9.5
Ik kan werkelijk alle repeaters openen behalve Breda en Bergen op Zoom, zou dat ook aan mijn Call kunnen liggen? zijn daar ooit instellingen aan verbonden?

Alvast bedankt
'73 PD1A

Bericht Geplaatst: ma 20 apr 2020, 15.17

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Echolink problemen

#9 Bericht door ex-F0NVA »

Heb je in de (primaire) router de noodzakelijke UDP-poorten opengezet?

Afbeelding
À bois noueux, hache affilée.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Echolink problemen

#10 Bericht door PD1A »

Beste F0NVA, bedankt voor je reactie, ik maak hier gebruik van een gezamenlijke router omdat ik in een hotel woon...dus ik kan daar niet aan komen helaas of moet ik dat in mijn Iphone instellen? sorry maar ik ben niet echt handig met digitale apparatuur...

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Echolink problemen

#11 Bericht door PD1A »

Overigens zonder router en op 4G werkt het ook niet....alleen Breda PI6BRD en Bergen op zoom PI2BOZ zijn de enige 2 repeaters die niet werken via Echolink. Ik denk echt dat er aan mijn Call iets niet goed zit...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#12 Bericht door PE2AAB »

Probeer dit eens:
http://www.echolink.org/proxy.htm
Unfortunately, there are certain situations in which peer-to-peer connections such as these are difficult to establish. A growing number of Internet providers are offering "one-way" access to the Internet — allowing your computer to initiate a connection, but not to accept one. These include wireless community networks, or hotspots. An example is the wireless Internet service now being provided by many hotels to their guests.
Jouw situatie lijkt het...
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#13 Bericht door PA0ETE »

PE2AAB schreef:Probeer dit eens:
http://www.echolink.org/proxy.htm
Unfortunately, there are certain situations in which peer-to-peer connections such as these are difficult to establish. A growing number of Internet providers are offering "one-way" access to the Internet — allowing your computer to initiate a connection, but not to accept one. These include wireless community networks, or hotspots. An example is the wireless Internet service now being provided by many hotels to their guests.
Jouw situatie lijkt het...
Op de pagina staat ook een mogelijke oplossing, maar als het probleem op meerdere (alle) internetaansluitinge voorkomt natuurlijk niet:
A Solution

A solution to this problem is to split the EchoLink software into two pieces � one that runs on your laptop, and the other that runs on a PC in some other location with good Internet access. With this arrangement, the laptop need only establish a single, outbound Internet connection to the PC. Then, the EchoLink software on the laptop "tunnels" all traffic through this connection to the remote PC, and the PC in turn establishes all of the necessary peer-to-peer connections to other EchoLink nodes. In this scenario, the PC is acting as a proxy on behalf of the laptop.

EchoLink now offers special software to make this possible. The proxy software, which is designed specifically for use with EchoLink, is called EchoLink Proxy. The diagram below illustrates how EchoLink Proxy can be used.
EchoLinkProxyDiagram.gif
Ik denk dat het heel goed kan dat dit het probleem is. Het kan in zo'n geval zin hebben met de provider te praten. Soms zijn ze genegen de oorzaak van het probleem voor jouw aansluiting uit te schakelen, een andere keer weer niet. Het bovenstaande zou ook je probleem op kunnen lossen.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Echolink problemen

#14 Bericht door PD0JDG »

Vanuit Parijs heb ik hetzeflde probleem: PI2SWK uit Gouda werkt prima en PI6BRD uit Breda werk niet.

Wat ik in traces zie is dat informatie met poort TCP 5200 niet van de repeater terugkomt. De repeater heeft dat wel degelijk in de gaten en zendt "destination unreachable". Omdat de repeater in Gouda wel en in Breda niet werkt denk ik niet dat dit met de voorgestelde proxy opgelost kan worden. Er is namelijk enkel sprake van NAT tussen mijn host en het Internet.

Je zou twee dingen aan de sysop van Breda kunnen vragen:
-Vergelijk de EchoLink configuratie aan de repeater kant met die van Gouda.
-Vraag de provider waarom TCP pakketen met poort 5200 niet aankomen in het buitenland.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Echolink problemen

#15 Bericht door PD1A »

Oh eindelijk iemand die ook niet op PI6BRD kan komen......
Ik heb contact gehad met de beheerders van zowel Breda als BoZ maar ze zeggen dat het probleem aan mijn kant zit. Het komt wel aan maar de repeater kan het niet terugsturen naar mij omdat een provider de poorten dicht heeft gezet.
Dan houd het op...

Plaats reactie