MMDVM HS Hat aliexpress

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#16 Bericht door PA0ETE »

DVMEGA moet je wel zelf iets van een behuizing voor maken. Als je een Raspberry Pi 3 neemt of een Raspberry Pi Zero W (van 9,50 euro), dan zit daar WiFi en Bluetooth op de print.

Let op met een metalen behuizing, want, niet alleen moet er een antennetje voor de amateurband van je keuze op worden aangesloten, ook de WiFi op de print moet niet in een kooi van Faraday zitten :-) Als de de USB-aansluitingen van buiten af bereikbaar maakt kun je ook een Wi-FI dongeltlej van een paar euro gebruiken om het signaal buiten de behuizing te krijgen.

Ik heb de Raspberry's die ik voor de repeater en voor de DVMEGA gebruikt heb nooit in een kastje gebouwd. Ondanks veel HF in de omgeving kunnen ze daar in mijn ervaring tegen. Als ze er wel last van hebben dan is het vaak de lichtnetadapter die de bibbers krijgt bij HF, en daar zijn Raspi's vrij gevoelig voor voor een vervulde voedingsspanning.

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#17 Bericht door PA3JT »

Terug naar de vraag van de TS.
De stand van zaken is als volgt: ik heb zowel de Jumbo Hotspot (Duplex versie, "AURSINC NEW MMDVM DUPLEX Hotspot + MMDVM_HOST BOARD + Black case full set and tested") als een DVMEGA op een Raspberry Pi 3B+.

De Jumbo Duplex Hotspot zónder scherm ligt voor onder de 100 euro bij je thuis. De RPI 3B+ met DVMEGA 70cm voor 127 tot 147 euro.
De Jumbo Hotspot is netjes gebouwd in een metalen behuizing en werkt zodra je er spanning op zet. Maar je hebt het idee dat het niet helemaal werkt ofzo. Het mist iets, en je krijgt misschien wel het idee dat de firmware (nog) niet helemaal bij de hardware past. Vervolgens krijg je het idee dat je die firmware moet updaten, en nadat je dat gedaan hebt blijft het oorspronkelijke gevoel bestaan dus probeer je het nogmaals met een andere versie. Dat laatste is dodelijk, en het heeft tot op heden op geen enkele manier meer gewerkt en firmware terugzetten lukt ook niet meer.......

De DVMEGA werkt uitzonderlijk maar je moet wel eerst de Raspberry Pi voorzien van de juiste Pi-star software. Die vind je niet op de gewone pagina's van Pi-star, want daar staat versie 3.4.17 als 'current version'. Die start niet op een RPI 3B+. Maar met wat geluk loop je tegen een beta-versie 4.0.0 RC3 op, en vanaf dan zijn al je zorgen voorbij. Het werkt vlekkeloss, efficient, je kunt firmware laden wat je wilt, het is en blijft een strak werkend geheel. Het mist alleen een stevige behuizing en dat maakt het mobiel gebruik wat moeilijker.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Plaats reactie