storing met HD TV van UPC bij de buren

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
Dijkema
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jul 2012, 18:10
Roepletters: PD2AED

storing met HD TV van UPC bij de buren

#1 Bericht door Dijkema »

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met zoeken naar een storing met HDTV van UPC.

Het probleem is dat onze buren (ook 2 huizen verderop )'s avonds tussen 7 en 10 uur af en toe kleine blokjes in beeld krijgen en aangezien ik zendamateur ben kwam er iemand bij ons aan de deur om daarover te praten.
Ik werk zelf met een portofoon van ICOM IC-E 92D die op de 2 mtr. bijv bij een versterker nog wel eens wil storen. Binnen 1- 1 1/2 mtr als de versterker dan aanstaat en je gaat zenden dan gaat de versterker brommen.
Ze hebben dit probleem vanaf de vakantie.

Het enige wat ik kan bedenken is onze computer, ik heb daar een poos een van de zijkanten eraf gehad om werkzaamheden te kunnen uitvoeren(geheugenkaarten bij gezet)
Zou zo' n computer met kloksnelheid van 3.06 Ghz kunnen storen op een TV systeem?

Het wil niet zeggen dat de storing bij mij vandaan komt, maar ik probeer er wel achter te komen wat er aan de hand is.

UPC is er bij de buren bijgeweest en hebben alles gecontroleerd en er nog een versterker bijgezet, en volgens hun zeggen is de storing nog niet verholpen.

Wie weet raad?

Groet Arjo PD2AED

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#2 Bericht door andre »

Het lijkt mij zéééér onwaarschijnlijk dat deze 'storing' zo bij jou vandaan komt. En al helemaal niet uit je pc.
Lijkt me ook niet dat je porto met 2 a 4 watt uitgangsvermogen deze problemen geeft, er van uitgaande dat je niet je antennetje in de verdeel/versterker kast van de kabelaar steekt.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#3 Bericht door PA2EFR »

Dit hele verhaal kun je ontzenuwen door bij jou thuis alles uit te zetten en gezellig bij die buren TV te gaan kijken.
Als er blokjes komen heb jij het dus niet gedaan.
Maar het lijkt mij ook sterk dat bij jou ontsnapte kloksignaaltjes drie huizen verder storing veroorzaken en bij jou niet.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#4 Bericht door elsinga »

Laat de buren eerst eens kijken naar de signaalkwaliteit van het binnenkomende signaal op de mediabox. Is ergens een menu-item voor. Best kans dat ze net wat te weinig signaal hebben... Of vergelijk het kanaal waarop die blokjes voorkomen eens met de frequentie van Digitenne in de buurt. Kans op storing van Digitenne is veeeel groter dan van 4W op 2 meter.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#5 Bericht door PA2EFR »

Dat is nog niet zo makkelijkk:

mijn TV geweft veel blokjes, vooral bij bepaalde kanalen.
Gebruik ik mijn Cisco HD-recorder dan is die op hetzelfde kanaal vlekkeloos.
Er is dus ook verschil tussen verschillende digitale ontvangers.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#6 Bericht door elsinga »

Maar tussen de Cisco HD recorder en de TV zit vast ook nog een coaxkabel. Die kan ook van midner goede kwaliteit en/of minder goed afgeschermd zijn.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#7 Bericht door pe5jw »

Check hun (wifi) netwerk eens mss is het de router / modem/ accespoint ?
Of is het zo iets als een adapter van het lampje achter de tv.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#8 Bericht door PA2EFR »

elsinga schreef:Maar tussen de Cisco HD recorder en de TV zit vast ook nog een coaxkabel. Die kan ook van midner goede kwaliteit en/of minder goed afgeschermd zijn.
Dat klopt, maar ook rechtstreeks is de TV minder goed dan via dat extra kabeltje.
Zelf gemaakte Hirschmann kabel met metalen pluggen.
Beter kan ik het niet maken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#9 Bericht door elsinga »

Kan nog een kwestie zijn van gewoon te weinig signaal. Ik heb hier thuis bij het aansluitpunt in de mterkast een versterker hangen, waarop de kamer, hobbykamer en 4 slaapkamers zijn aangesloten. In de kamer loopt het signaal over de Humax DVR naar de flatscreen. De Humax zit ook een versterkertje in, want als ik die er tussenuit haal, dan heeft de tv minder signaal en soms net wat (nog corrigeerbare) bit errors. Draai ik de versterking op de versterker met 10dB terug, dan krijg ik blokjes in beeld. Overigens intern alles met Hirschman kabel en F-connectoren, vanaf de wandaansluiting no-name coaxkabeltjes. Da's ook het eerste wat ik ga vervangen als ik nog eens problemen krijg. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Dijkema
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jul 2012, 18:10
Roepletters: PD2AED

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#10 Bericht door Dijkema »

PA2EFR schreef:Dit hele verhaal kun je ontzenuwen door bij jou thuis alles uit te zetten en gezellig bij die buren TV te gaan kijken.
Als er blokjes komen heb jij het dus niet gedaan.
Maar het lijkt mij ook sterk dat bij jou ontsnapte kloksignaaltjes drie huizen verder storing veroorzaken en bij jou niet.
Dag PA2EFR,

Hun krijgen dus in de meterkast een digitaal signaal binnen waar nu al een versterker op geplaatst is.
Onze naaste buren en een paar huizen verderop hebben een heel pakket van UPC, en die laptop zit er draadloos op via de modem in de meterkast.
Wij hebben bij ons thuis een compleet pakket van KPN via glasvezel en nergens last van.

Als ik van de computer 1 deel van de behuizing verwijder en ik zet hem gewoon aan, zou die dan geen storing kunnen veroorzaken?

Groet Arjo PD2AED

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#11 Bericht door elsinga »

Ik heb wel vaker mijn computers zonder deksels gebruikt, nooit last van storing gehad. Is een zeer onwaarschijnlijke storingsbron (en zeer makkelijk te testen ook nog).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#12 Bericht door Jan pa3abk »

Arjo,
Probeer eerst uit te sluiten dat jij de storing veroorzaakt.
Vraag of iemand (liefst een huisgenoot) bij de buren wil gaan kijken als jij de porto bediend.
Leg wel even een verbinding met dat huis via telefoon of GSM zodat men kan zien of de blokjes zichtbaar zijn tijdens jouw uitzending.
Volgens mij ben je niet zo actief en lijkt het me gemakkelijk om jouw uit te sluiten.
Als het dus uitgesloten is dat jij de veroorzaker bent kunnen de buren naar een andere bron gaan kijken.
Einde probleem voor jouw.

Vraag je ook af of je wel actief bent geweest tussen 7 en 10 uur.
Dat het uit een PC komt lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Mocht dat zo zijn dan is er absoluut iets mis bij de klager.
Mogelijk heeft hij de handleiding van het UPC DHZ-pakket niet goed toegepast en daar kijkt de monteur niet naar.
Die gaat maar tot het AOP, het abonnee overname punt. Wat daarna volgt moet de gebruiker zelf verzorgen.
In dat traject kunnen de meest vreemde dingen gebeuren.

Goede keuze om op glasvezel te gaan zitten. Als RZA scheelt dat een hoop storing op HF.
Ik was de eerste in de wijk die UPC eruit geknikkerd heeft toen glasvezel was aangelegd.
Wat een verademing was dat.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#13 Bericht door PD2RLD »

Ik durf natuurlijk niet met 100% zekerheid te zeggen dat het niet aan jou ligt, maar de kans is vrij groot denk ik.
Ook ik heb als zendamateur deze vraag gekregen en die is niet zo makkelijk te beantwoorden. Ik heb er dan ook flink om moeten zoeken, maar op Wikipedia vond ik een stuk over de DVB-techniek waaruit je e.e.a. kan opmaken en eventueel kunt herleiden.

Tenslotte wordt verdere compressie bereikt door achtereenvolgende frames (beelden) met elkaar te vergelijken. Dat gebeurt op basis van blokjes van 16 bij 16 beeldpunten. Zowel de encoder als de decoder hebben een bewegingsschatter. Deze bewegingsschatter voorspelt hoe het volgende beeld eruit zal gaan zien. De encoder kan op basis van het echte volgende beeld controleren of deze schatting klopt. Als dat zo is, gebeurt er niets, als dat niet zo is dan stuurt de encoder een correctie naar de bewegingschatter van de decoder.

Dit principe is gevoelig voor bitfouten tijdens de transmissie. Hierdoor ontstaan storende vierkantjes in het beeld, doordat de veranderingen tussen de twee opeenvolgende frames (beelden) niet goed zijn overgekomen bij de decoder.

Door het wegvallen van het signaal kunnen stilstaande beelden optreden.


Het is even naar beneden scrollen, maar hier http://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-C staat het volledige artikel, bovenstaande tekst komt uit de alinea "Beeldkwaliteit".

Blokjes in beeld kunnen (ondanks dat het digitaal is) dus toch een hoop oorzaken hebben.
Ik zag ook al de tip voorbij komen om alles eens bij jou uit te zetten en dit eventueel voor meerdere dagen te herhalen in de avonduren. Het kan bij UPC liggen, het kan aan de settopbox liggen, bekabeling, wellicht de aansluiting in de meterkast of een slechte verbinding in de wijkkast in de straat om de hoek, mogelijkheden te over helaas...

Ben benieuwd of je het kan achterhalen, succes in elk geval!

Roland.

Edit: een signaalversterker zal, in geval van een encoder/decoder-fout, niet helpen.
Je versterkt het signaal dan wel, maar het is de foutcorrectie die de problemen veroorzaakt...

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#14 Bericht door PA3HMP »

Ik heb een tijdje geleden ook al eens een 'monteur' van upc aan de deur gehad, ik heb ruis op mijn beeld, analoog dat wel, vevolgens gaat hij meten en zegt kijk meneer het signaal is hard genoeg, vervolgens beginnnen ze natuurlijk de schuld bij de consument te leggen, uw tv is oud, en meer van die onzin, aangezien ik al 3 tv's geprobeerd had en allemaal met hetzelfde resultaat lag het daar niet aan (bij anderen in de buurt was er ook ruis).

Het duurde even voordat hij het snapte (toen ik het maar in jip en janneke taal aan hem uitlegde) dat het signaal dan wel hard genoeg kon zijn maar als er op de punten daarvoor iets niet goed zat hij vrolijk het slechte signaal met ruis stond te versterken en de hardheid van het signaal niks zei over de kwaliteit van het signaal.

Je kunt dan wel in huis een versterker plaatsen maar hij versterkt enkel het ruiserige signaal van wat er aankomt.

Hij mocht twee verdeelstations terug kijken, verder niet, helaas zat de ruis dus eerder dan die twee verdeelstations en hield het op, hij mocht of kon daar niks aan doen, en dan heb je pech.

Mark

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#15 Bericht door PC1A »

Ik kreeg hier thuis ook de schuld toen er blokjes in beeld kwamen....
Totdat het gebeurde terwijl ik op de bank zat.
Bleek het de unit te zijn waarmee je lampen op afstand kunt schakelen die achter de TV zat.
Ding er tussenuit, probleem opgelost.

http://www.agroluxesale.nl/Aanbieding/I ... MFORT.html
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Plaats reactie