storing met HD TV van UPC bij de buren

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#16 Bericht door PD2RLD »

Prachtig voorbeeld, het hoeft lang niet altijd die 'klojo met die antennemast' te zijn... :wink:

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#17 Bericht door PA2EFR »

Het kan inderdaad ook bij hun thuis zijn. Een Dect-telefoon of zelfs een mobiele telefoon zit ook ongeveer in het UHF-gebied.
Een mobiele telefoon zoekt op gezette tijden zelf contact als hij aan staat. Kan best dat op dat moment blokjes verschijnen.
Ik had hier een wifirouter naast een Dect-telefoon basisstation staan.
Als de telefoon werd gebruikt werd internet zo traag als stroop.
Toen ze een meter uit elkaar werden gezet was het goed.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#18 Bericht door PE1NBD »

Hallo Arjo,

Ik maak uit je bericht op dat de stoing alleen 's avonds tussen 19.00 en 22.00 plaats vindt?? Iets met een tijdschakelaar bij de buren misschien?
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Apae
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#19 Bericht door Apae »

Als je je buren wilt helpen met het opsporen van de storing, is het misschien ook een idee om met een (kleinere) TV direct in hun meterkast te kijken? Daarmee isoleer je alle bekabeling bij hen in huis, en kan je zien of de storing al direct op het aansluitpunt aanwezig is.

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#20 Bericht door pd4kk »

Ik heb ook hd tv van upc. en kan met mijn porto zelfs niet met een half watt uitkomen op de 2 meter .een goed afgeschermde kabel gekocht met goeie metalen connectors maar help ook niks .beeld begint gelijk te blokken en staat dan ook helemaal stil :?: .van de buuren nog geen klachten ..
groetjes Kees .

Dijkema
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jul 2012, 18:10
Roepletters: PD2AED

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#21 Bericht door Dijkema »

PE1NBD schreef:Hallo Arjo,

Ik maak uit je bericht op dat de stoing alleen 's avonds tussen 19.00 en 22.00 plaats vindt?? Iets met een tijdschakelaar bij de buren misschien?
Dag PE1NBD,

De storing is niet alleen bij de buren naast ons, maar ook een paar huizen verderop, dat kan nooit van mijn portofoon komen.
Het zou heel goed kunnen dat het signaal van UPC zoals dat bij hun in huis komt op bepaalde tijden ( meestal in de avond) gewoon de goeie qualiteit niet heeft, dan krijg je ook storing.
Er is gelijk in de meterkast een digitale versterker geplaatst, maar dat heeft blijkbaak ook niet het gewenste resultaat, dan moet het volgens mij aan het signaal liggen.

Groet Arjo PD2AED

Dijkema
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jul 2012, 18:10
Roepletters: PD2AED

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#22 Bericht door Dijkema »

pd4kk schreef:Ik heb ook hd tv van upc. en kan met mijn porto zelfs niet met een half watt uitkomen op de 2 meter .een goed afgeschermde kabel gekocht met goeie metalen connectors maar help ook niks .beeld begint gelijk te blokken en staat dan ook helemaal stil :?: .van de buuren nog geen klachten ..
groetjes Kees .
Dag PD4KK,

Het zijn niet alleen de buren naast ons ook de buren 2 huizen verderop hebben dezelfde klacht.
Ik heb al tegen hun gezegd dat ik meestal zit te luisteren en nooit 3 uur achter elkaar aan het zenden ben.

Groet Arjo PD2AED

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#23 Bericht door Hans PE1KWH »

Dit effect komt me bekend voor !

Tussen 19:00 en 22:00 is prime time voor iedereen, tv kijken, mail ophalen, surfen etc etc.

Overdag is de bandbreedte meer dan voldoende maar 's avonds moet de bandbreedte worden verdeeld over TV, internet en telefonie.
Probleem zit er in dat er 1 kabel de wijk in gaat en er tientallen woningen op staan die gezamenlijk de bandbreedte moeten delen.

Ik kon de blokjes beinvloeden door een andere pagina op het internet te openen, als de pagina geladen werd was dat zichtbaar op de tv......

Aangezien UPC de bandbreedte niet zomaar kan vergroten UPC eruit gedaan en de glasvezel geactiveerd.
Sindsdien geen enkel probleem meer buiten een enkel keertje 1 beeld dat verminkt is maar goed dat is 1* per week maximaal, daar heeft de XYL geen moeite mee !

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#24 Bericht door PA1 »

Draadloze weerstations kunnen ook storing opleveren. Maar voor hetzelfde is de versterker in de verdeelkast in de straat niet meer 100 procent, ook al omdat een buurtgenoot dezelfde problemen heeft.

Sommige mensen hebben splitters voor de STB zitten waardoor het signaal nog lager wordt (QAM signalen worden in de regel met een lagere signaal sterkte in de band gezet vanwege mogelijk verstoring van de analoge signalen, daarom moet je altijd zorgen voor goede kabels en wil je splitters gebruiken sluit ze op de antenne UITGANG van de STB aan)
Hans PE1KWH schreef:Dit effect komt me bekend voor !

Tussen 19:00 en 22:00 is prime time voor iedereen, tv kijken, mail ophalen, surfen etc etc.

Overdag is de bandbreedte meer dan voldoende maar 's avonds moet de bandbreedte worden verdeeld over TV, internet en telefonie.
Probleem zit er in dat er 1 kabel de wijk in gaat en er tientallen woningen op staan die gezamenlijk de bandbreedte moeten delen.

Ik kon de blokjes beinvloeden door een andere pagina op het internet te openen, als de pagina geladen werd was dat zichtbaar op de tv......

Aangezien UPC de bandbreedte niet zomaar kan vergroten UPC eruit gedaan en de glasvezel geactiveerd.
Sindsdien geen enkel probleem meer buiten een enkel keertje 1 beeld dat verminkt is maar goed dat is 1* per week maximaal, daar heeft de XYL geen moeite mee !
Die storing die jij hebt heeft niets met de bandbreedte te maken omdat een QAM signaal voor tv volledig onafhankelijk is van de internetstream. Als je tijdens het surfen blokjes op je tv krijgt moet je naar de bekabeling van het modem kijken want daar ligt het probleem. Als die te weing signaal krijgt gaat ie zelf hoger uitsturen (upload) en dat kan storing geven.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#25 Bericht door Hans PE1KWH »

Die storing die jij hebt heeft niets met de bandbreedte te maken omdat een QAM signaal voor tv volledig onafhankelijk is van de internetstream. Als je tijdens het surfen blokjes op je tv krijgt moet je naar de bekabeling van het modem kijken want daar ligt het probleem. Als die te weing signaal krijgt gaat ie zelf hoger uitsturen (upload) en dat kan storing geven.
Dan zou dat effect gedurende de hele dag aanwezig moeten zijn en dat was het niet. Enkel gedurende de avond was dat effect aanwezig tussen zo 19:00 en 22:00 en nog vooraf op maar enkele kanalen.
Het is in de loop van de tijd verergerd zoals een bandbreedte probleem zich op bouwd.

Al de informatie moet over die ene kabel vanaf een verdeelstation naar een wijkverdeelkastje. Daar zit domweg een maximum aan dat gedeeld moet worden met misschien wel een 40 huisaansluitingen.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#26 Bericht door dxhunter »

Hans PE1KWH. Ik ben het met PA1? eens. De bandbreedte t.b.v. digitale TV wordt normaal gesproken niet gedeeld met de bandbreedte van internet. Dat de bandbreedte beperkt is op de kabel geldt voor elke kabel of glasvezel bij elke provider, je hebt altijd een maximum. Dit maximum moet net iets hoger liggen dan de piek in het dataverkeer op primetime van de dag zodat er een kleine overcapaciteit is.
(Ik dacht dat UPC zelfs meer snelheid biedt via coax dan aanbieders via glas, maar dat terzijde).

Dat de storing het ergst is tussen 19:00u en 22:00u komt omdat dat prime time tv tijd is en je het dan ziet.
Doorgaans zijn er niet zo veel klachten van klanten als er slecht beeld is tussen 4 en 5 in de nacht. :)

Overigens zal men in de toekomst wel meer toe gaan naar een enkel IP gebaseerd netwerk waar alle diensten overheen kunnen en zal de bandbreedte wel gedeeld kunnen gaan worden tussen de verschillende diensten.

De oorzaak van jouw probleem met blokvorming of artefacts in beeld zal waarschijnlijk een andere oorzaak gehad hebben. Bijvoorbeeld een slechte BER (bit error rate) of zoals PA1 al opmerkte een slechte ontkoppeling tussen upstream en downstream verkeerd in jouw huisinstallatie. In verreweg de meeste gevallen ligt de oorzaak van een storing in de huisinstallatie van de klant. Door het gebruik van slechte coax en connectoren ontstaan problemen met instraling, misaanpassing, CPD enz. In de praktijk wijst de klant door onwetendheid echter als eerste naar de provider als de schuldige.
Ook bevatten veel DVB decoders of nieuwe TV's met ingebouwde CI veel softwarebugs met alle gevolgen van dien.

Omdat veel klanten door slechte huisinstallaties problemen blijven houden is het toch aan de kabelbedrijven om de klanten hierin tegemoet te komen denk ik, ook al valt de huisinstallatie niet onder hun verantwoordelijkheid. Maar als men wil voorkomen dat klanten net als jij gaan overstappen zal men hen toch moeten gaan helpen, althans dat is mijn mening.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#27 Bericht door PE5PVB »

Welke HD zenders vallen er eigenlijk weg?

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#28 Bericht door Hans PE1KWH »

Het hele verhaal is dat we destijds naar UPC zijn overgegaan en zijn begonnen met een HD ontvanger die via coax in de meterkast was aangesloten. Vanaf de HD ontvanger met HDMI de tv in. Dat was prima tot er een onzinnige upgrade werd uitgevoerd ivm privacy regels.....
Daarna was de HD box regelmatig in de war, geen beeld of geen geluid of beide weg voor enkele tot tientallen seconden, geen houdbare situatie dus.

Via UPC een andere box geregeld ( nee niet die met harddiskrecorder die maar een paar maanden gratis zou zijn ) en terug naar enkel digitale tv.
Heeft ongeveer een half jaar goed gefunctioneerd ( aansluiting via dezelfde coax van meterkast ( +- 5 meter ) naar box en via HDMI naar de tv ).
Daarna kwam het eerder beschreven effect dat steeds vaker voorkwam. In de meterkast is in al die tijd niets gewijzigd, ook geen extra aansluitingen ergens anders in huis.

Nu met glasvezel wordt opnieuw dezelfde coax gebruikt en ik heb beeld zoals het hoort ( digitaal, geen HD ).

De meest gestoorde zenders zijn uiteraard de commercielen RTL en SBS maar daar wordt door de XYL ook het meest naar gekeken.

De situatie in de woon wijk is dat de coax ergens eind jaren 80 is aangelegd en nooit meer is vernieuwd, ook de verdeelkastjes stammen uit die tijd ( of er andere apparatuur in gegaan is weet ik uiteraard niet ). De destijds benodigde capaciteit was voldoende voor de vraag.
Waar het knelpunt zit ( of in mijn geval zat ) interesseerd me niet, UPC heeft de boot gemist door zeer lauw op klachten te reageren.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#29 Bericht door PA3BAS »

De meest gestoorde zenders zijn uiteraard de commercielen RTL en SBS
Die zijn inderdaad vrij gestoord.. :mrgreen:
.... But will it blend?

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: storing met HD TV van UPC bij de buren

#30 Bericht door PA2JG »

pa3bas schreef:
De meest gestoorde zenders zijn uiteraard de commercielen RTL en SBS
Die zijn inderdaad vrij gestoord.. :mrgreen:
Het kabel net van UPC is niet om haar huis te schrijven,m n zwager heeft er ook last van met digitale tv , we hebben alles al eens goed
nagekeken maar op bepaalde momenten valt het signaal gewoon weg , of ook de bekende blokvorming en stilstand beeld !
M vr gr Jelle PA2JG 73 s !

Plaats reactie