goedkope tv voor atv?

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

goedkope tv voor atv?

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Mijn 11 jaar jonge Samsung televisie voldoet kennelijk niet meer aan de hedendaagse eisen kwa ontvangst techniek. :(
Heeft enkel een gewone antenne-ingang en een ingebouwde DVB-T tuner.

Zoekend naar een nieuwe tv kwam ik deze scherp geprijsde tv-ontvanger tegen. Heeft veel mogelijkheden voor weinig geld :) Het is uiteraard geen smart-tv en ook geen bekend merk, maar wel goed betaalbaar. Als ik de specs van dit toestel bekijk en die vergelijk met de atv-specs die hier staan, dan zou ik met dit toestel ook gewoon atv kunnen ontvangen, met de juiste schotel en voldoende signaalsterkte natuurlijk. Klopt mijn aanname of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5107
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: goedkope tv voor atv?

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Welke frequentie voor ATV zou je er mee willen ontvangen?

Digitale ATV is voor mij nog een vrij onbekend terrein maar ik kan inmiddels op 23cm wat ontvangen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: goedkope tv voor atv?

#3 Bericht door PE5HV »

Vorig jaar heb ik bij Conrad een Denver "Free to Air" DVB-S(2) ontvanger gekocht voor ca. 35 euro. Deze ontvangt 950 MHz-1750 MHz, bedoeld voor satellietontvangst

Je kunt er een schoteltje aan hangen voor 10 GHz TV ontvangst.

Of een 23 cm antenne, zo kan ik PI6EHV DVB-S ontvangen.
73
Harry
PE5HV / NL6594

-Verwijderd account

Re: goedkope tv voor atv?

#4 Bericht door -Verwijderd account »

PE5HV schreef:Vorig jaar heb ik bij Conrad een Denver "Free to Air" DVB-S(2) ontvanger gekocht....
Het televisietoestel welke in de geposte link staat zou voorzien zijn van zo'n ontvanger; "tuner" volgens de specs van dat toestel. En in het artikel over ATV in mijn andere link wordt gesproken over die mode. En dan is bij mij 1+1=2 :D
Blijf me wel verbazen over de lage prijs van dat tv toestel, met zoveel mogelijkheden die het aan boord heeft.

Een schoteltje (hoe groot?) met deze LNB zou alles zijn wat ik dan nog moet kopen voor ATV ontvangst op genoemd tv-toestel. Naast de reguliere zenders welke door de kabelboer aangeboden wordt, en dat is een digitaal signaal waar mijn huidig Samsung toestel niets mee kan.

Mijn vraag is dus of mijn aanname klopt en of ik nog iets over het hoofd zie?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: goedkope tv voor atv?

#5 Bericht door PA0ETE »

Ik ben jaren geleden heel actief geweest met ATV, ik weet echter niet veel van wat er nu gebeurt. Maar...

Is het niet zinvoller om een losse ontvanger te nemen? Ik heb hier voor mijn reguliere TV-ontvangst een losse ontvanger. Die heb ik gecombineerd met een computermonitor (wel op letten dat hij snel genoeg refresht voor TV-beeld, maar dat doen tegenwoordig de meesten wel. Zo niet kan het beeld, bijv. bij een 'pan' schokkerig bewegen.). Zo'n monitor is in de formaten die net onder de meeste afmetingen TV zitten half zo goedkoop als eentje die voor TV-ontvangst bedoeld is, en in de shack wil je misschien toch niet het grootste model. Meestal zitten er geen speakers in, maar voor 25 euro heb je uitstekende computerspeakers die best klein zijn.

Als dan de volgende keer (want de ontwikkelingen gaan snel) je ontvanger weer niet voldoet, dan hoef je alleen de ontvanger uit te wisselen.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: goedkope tv voor atv?

#6 Bericht door PE5PVB »

Wanneer je op je TV direct een schotel+LNB voor 3cm ATV wilt aansluiten moet het TV toestel in ieder geval een DVB-S2 tuner bezitten. Hoe groot moet het beeldscherm zijn? Dit staat namelijk niet in je posting.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: goedkope tv voor atv?

#7 Bericht door PA3BAS »

RCA was best wel een bekend merk. Ze zijn ooit met tulp-stekkers begonnen, aka RCA-stekkers...

Maar ik denk dat dit gewoon een leuke Chinees is met de ‘zegen’ van RCA.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Radio_C ... of_America


https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tulpstekker
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: goedkope tv voor atv?

#8 Bericht door PA0ETE »

In het linkje dat je meestuurt over RCA staat, dat het bedrijf in 1986 inderdaad is opgeheven. Momenteel bestaat alleen de handelsnaam nog. Strikt genomen is dat dus een sausje, cq. de zegen van de huidige eigenaren van de handselsnaam (Thomson, samen met Sony Music) :-)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5107
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: goedkope tv voor atv?

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Sinds december 2018 heb ik een 37cm Aristona TV. D.m.v. de satelliettuner kan ik ATV op 23cm ontvangen.

Deze TV geeft rechtstreeks de mogelijkheid om ATV op 70cm te zien. Met de spriet, op de TV, ontving ik deze week een signaal over een afstand van 16km.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: goedkope tv voor atv?

#10 Bericht door -Verwijderd account »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Deze TV geeft rechtstreeks de mogelijkheid om ATV op 70cm te zien. Met de spriet, op de TV, ontving ik deze week een signaal over een afstand van 16km.
Ow, zijn er nog analoge ATV-signalen op 70cm :shock:
Ja, met zo'n oud toestel kan je inderdaad de 70cm bereiken met de tuner en dat werd vroeger vaak gedaan. Ik heb die periode nog gekend, wel lang geleden overigens.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: goedkope tv voor atv?

#11 Bericht door PE5PVB »

AM op 70cm wordt soms nog gebruikt tijdens de ATV contest. Maar gezien het steeds eenvoudiger wordt op RBTV te maken in DVB-S of DVB-S2 wordt dat langzamer steeds interessanter. Vooral in de UK wordt dat steeds meer toegepast.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5107
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: goedkope tv voor atv?

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE2CH schreef:Ow, zijn er nog analoge ATV-signalen op 70cm :shock:
Ja, met zo'n oud toestel kan je inderdaad de 70cm bereiken met de tuner en dat werd vroeger vaak gedaan. Ik heb die periode nog gekend, wel lang geleden overigens.
TV'tje is nog niet zo heel oud volgens mij. Tuner heb ik gekoppeld via scart aansluiting.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie