atv op 70cm

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#16 Bericht door pb1a »

Het leuke van ATV op 70 cm is dat het ook op diverse gewone TV's te ontvangen is. Ik heb een 37 cm Philips TV met beeldbuis en 2 Philips LCD TV's en daar zit die band gewoon in. Als je op google kijkt kan je in Amerika ATV stuurzenders van een paar 100 milliwat kan en klaar kopen. Kunnen je buren ook nog meekijken HI.

Gr. Anne PA3FYI

PD5DP
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mei 2010, 14:14

Re: atv op 70cm

#17 Bericht door PD5DP »

Hallo,

Ook wij (PD8F en PD5DP) zijn actief met 70cm. ATV. Zelf heb ik een modulator van Barco en ik ben aan het stoeien met wat amplifiers om het vermogen naar die 25 Watt op te voeren.

De Barco Pulsar geeft nl. maximaal maar zo'n 20mW. af. Ik heb een amplifier van MiniKits erachter en een Watt of 10 moet wel mogelijk zijn mits het geheel stevig gekoeld wordt. Ook heb ik een Motorola amplifier gekocht ooit die met gemak een 100 Watt ATV kan maken. Ik heb hem zelf zien werken op 130 Watt !! Alleen deze heeft een insturing nodig van ongeveer 100-700mWatt. Daarom heb ik een andere amplifier gekocht van Minikits om het 20mWatt signaal te versterken tot een voor die Motorola niveau. Dit modul maakt maximaal 5-7 Watt SSB. Dus een paar Watt in AM ATV. Ik denk dat ik het genoeg terug kan regelen om het geheel met elkaar te kunnen laten samenwerken.

Nog geen foto's op mijn website, maar die komen er aan. Zie hiervoor www.pd5dp.nl

Met vriendelijke groeten uit Wolvega van Henk [PD5DP]

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: atv op 70cm

#18 Bericht door coolepascal »

Ik had begrepen dat ATV op 70cm niet meer mocht.
Grappig, eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
Een ATV signaal maken is voor mij niet zo heel lastig.
Kijken of ik nog ergens een TV heb voor de ontvangst, al heb ik die niet echt nodig.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: atv op 70cm

#19 Bericht door PE5PVB »

Tuurlijk mag dat wel, waarom zou dat niet mogen?

Wat betreft een eerdere posting met betrekking tot versterking, de kringen die getoond worden zijn te smalbandig voor een mooie lineare doorgave van het hele spectrum.

Ik ben op dit moment een partij oude professionele kabelkopstations aan het slopen, hier zitten ook VSB modulatoren in. Ik zal proberen er een picje aan te hangen en ze te tunen voor 70cm ATV. Mocht iemand interesse hebben dan hoor ik het wel. Met een beetje geluk haal je er een paar mW uit. Niet vergeten te filteren aangezien je met 2 70cm signalen heel wat nare bijproducten genereerd en dit soort modulatoren zijn breedbandig. Ik zie regelmatig dat die dingen gewoon aan de eindtrap worden gehangen met als resultaat een smerig spectrum en beeld en een erg hete eindtrap.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: atv op 70cm

#20 Bericht door coolepascal »

Ik zal eens proberen om een SDR ATV station te fabrieken.
Wel alleen maar Z/W ik heb geen idee hoe kleurtjes werken en ga me er ook niet in verdiepen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD3AT
Berichten: 293
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:16
Roepletters: test
Locatie: Oostendorp

Re: atv op 70cm

#21 Bericht door PD3AT »

Zijn er nog amateurs aktief op atv.
En vooral die vorig jaar aan het bouwen waren.
Yaesu ft 817
Kpo dx5000
Hb9CV voor twee en zeventig
Dipool twee keer 10
End Fed Twintig meter

PD3AT
Berichten: 293
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:16
Roepletters: test
Locatie: Oostendorp

Re: atv op 70cm

#22 Bericht door PD3AT »

Misschien lees ik er over heen.
Maar op atv zitten de amateurs dan horizon of vertikaal.

Groet.
Yaesu ft 817
Kpo dx5000
Hb9CV voor twee en zeventig
Dipool twee keer 10
End Fed Twintig meter

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: atv op 70cm

#23 Bericht door PF1JM »

PD3AT schreef:Misschien lees ik er over heen.
Maar op atv zitten de amateurs dan horizon of vertikaal.

Groet.
Ik vermoed horizontaal.
Ik keek net even op de website van de VERON VHF-commissie http://www.pi6anh.com/veron/_pages/defa ... ?page=home, maar hier staat eigenlijk geen info op over ATV op 70 cm. Je zou eens een mailtje kunnen sturen aan de voorzitter van deze commissie PA5KM pa5km@veron.nl

Succes!
Smile.... Tomorrow will be worse!

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: atv op 70cm

#24 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: atv op 70cm

#25 Bericht door PA0ETE »

Ik heb in de jaren 80 heel veel met ATV op 70 cm gedaan.

Het is inderdaad de enige manier voor N-amateurs om met ATV in de lucht te komen. Op zich zou je FM kunnen maken op 70 cm, maar je loopt al snel tegen de bandgrenzen op en doe je dat niet dan vallen de resultaten tegen.

Activiteit is er zeker. Verschillende repeaters hebben ook een ingang op 70 cm. Een daarvan is http://www.pi6atv.com/ op de Gerbrandytoren.

In de tijd dat ik actief was, waren er eigenlijk twee dominante ontwerpen die een 'net' TV-signaal opleverden: die van DJ4LB en die van DC6MR. Het ontwerp van de eerste van die twee heeft begin jaren 80 in Elektron gestaan, het andere komt uit UKW-Berichte.

Voor ATV wordt een vorm van AM gebruikt die in het Engels 'vestigial sideband AM' genoemd wordt. Bij ons is dat 'restzijbandmodulatie'. Dat is een soort SSB. Het gemoduleerde video is inclusief kleur 5 MHz breed (dit loopt vanuit de bron van ongeveer 0 Hz tot 5 MHz.)

In de ether wordt dit dus AM gemoduleerd. De bovenzijband (zoals bij USB) wordt gewoon uitgezonden. Van de onderzijband (zoals bij LSB) wordt een flink stuk weggesneden. Hoeveel dat was verschilde zowat per land. In Nederland was dat 1,25 MHz. Betekent dus dat het totale signaal 6,25 MHz breed is. Op 5,5 MHz vanaf de draaggolf aan de bovenkant zit verder nog het geluid. Dat is een ongeveer 100 kHz breed gemoduleerd FM-signaal.

Normaal is om voor de videodraaggolf de frequentie 434,250 te nemen. Het geluid zit dan op 439,750. Dat laatste is middenin het bandje waar ook veel andere gebruikers zitten, maar AT houdt er bij de toewijzing van vergunningen aan professionele gebruikers rekening mee dat zo'n 150 kHz om 439,750 heen geen professionele gebruikers komen, om zo het ATV-geluid niet te storen!

In het signaal zit verder nog het kleurensignaal. Dat zit op 4,43.... MHz afstand vanaf 434,250, dus op ongeveer 438,68 MHz. Die draaggolf wordt in tegenstelling tot het geluidssignaal op laagfrequentniveau binnen het videosignaal gegenereerd

In de tijd dat ik veel aan ATV deed was de polarisatie horizontaal. Ik weet vrij zeker dat dat nog zo is.

Groepen ATV-ers waar je bijvoorbeeld informatie zou kunnen vragen zijn bijvoorbeeld deze twee relaisgroepen:

http://www.pi6ats.nl

http://www.pi6atv.com

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: atv op 70cm

#26 Bericht door PA3HMP »

Is er eigenlijk nog een ander adresje behalve minikits voor 70cm atv lineairs ?
Ik wil 20mW oppeppen naar een watt of 5 oid.

Mark

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: atv op 70cm

#27 Bericht door PA4WK »

PA3HMP schreef:Is er eigenlijk nog een ander adresje behalve minikits voor 70cm atv lineairs ?
Ik wil 20mW oppeppen naar een watt of 5 oid.

Mark
Kijk hier maar eens: http://www.dg0ve.de/
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie