24 GHZ ATV zender

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1IDY
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:03
Roepletters: pe1idy
Locatie: Drachten

24 GHZ ATV zender

#1 Bericht door PE1IDY »

nieuwe opzet van mijn 24ghz atv zender (experimenteel)
mijn aandacht werd getrokken door een ic'tje van hittite welke direct een een 24ghz signaal kan genereren met een
2 tal delers ingebouwd , er is een gedeeld door 2 en een gedeeld door 16 uitgang aanwezig. (HMC739lp4)
24ghz : 16 geeft een signaal van zo rond de 1500Mhz .
hierdoor is het mogelijk om met een standaard sp5055 pll een gelocked geheel te krijgen.
met de minimale stapgrootte van 125khz , betekent dit dus stappen van 2Mhz op 24Ghz
de aansturing van de pll vind plaats vanuit de shack, waarbij de uitlezing van ik8uif is en met 2 i2c extenders gaat signaal via een 25 meter lange kabel naar de schotel.
dit werkt perfect.
de moeilijkheden die ik ondervind zijn de hoge mate van gevoeligheid van ruis op de pll en voedingspanning
met 1 volt variatie doet de vco 600Mhz !
testen met pll direct op vco gaven geen verbetering qwa stabiliteit
voor smalband is dit dan ook niet geschikt , dan zal er een veel betere pll en dito pll filter gebruikt moeten worden.
variatie in de frequentie is om en nabij 2Khz
voor ATV dus geen probleem.
ik ga dus met een basisband signaal omhoog en moduleer zo de vco
er komt zo rond de 20mw uit welke nu via een verzwakker in de toshiba(BA2075b) eindtrap gaat en dan hoop ik zo rond 1 watt output te hebben.
1 en ander is direct achter een 20cm commercieel schoteltje gemonteerd
Bijlagen
24ghz_para1.jpg
24ghz_parabool.jpg
20160505_215246_resized_3.jpg
20160505_215331_resized_3.jpg
20160505_182601_resized_3.jpg
20160505_182552_resized_3.jpg
20160505_182546_resized_3.jpg
:D live starts at 1000 Mhz

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 24 GHZ ATV zender

#2 Bericht door pe1cmo »

Je zou kunnen kijken naar een andere, ruisarme PLL zoals de ADF4118.
Die werkt tot 3 GHz en kan je leuke ruisarme PLL's van maken.
Regelspanning is dan wel maximaal 6V, maar gezien de frequentie en de tabel is dat ruimschoots voldoende, je dan de DC input voor de regellus ook op 5V zetten, scheelt een voeding.

Uiteraard moet de oscillator van zichzelf uit ruisarm zijn. Daarbij kan je meestal veel winst behalen door de voeding van de oscillator ruisarm te maken. In smalband FM schakelingen gebruik ik een weerstand van 100 Ohm in de voeding, ontkoppeld met een 100uF keramisch. Dat scheelt daar een dikke 10dB signaal ruis.
Een elco van 100uF heeft veel minder effect.

In jouw geval pin 20.
Nu geven ze wel de totaal stroom op, en ik verwacht dat de stroom van de deler het hoogst is, maar je kan altijd experimenteren met die weerstandswaarde zodat de voeding van de oscillator een 4,5 V is.
Met deze hint voorkom je dat de ruis uit de voeding in je oscillator komt.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE1IDY
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:03
Roepletters: pe1idy
Locatie: Drachten

Re: 24 GHZ ATV zender

#3 Bericht door PE1IDY »

hallo rene

bedankt voor je tips
hier heb ik wat aan , maar van programmeren heb ik geen kaas van gegeten , dus als er niet zoiets is als wat ik nu van ik8uif heb gebouwd dan zal het helaas nooit beter worden :(
:D live starts at 1000 Mhz

PE1CYM
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2007, 13:33

Re: 24 GHZ ATV zender

#4 Bericht door PE1CYM »

Je kunt ook voor het zusje of broertje gaan, ziet er veelbelovend uit en gaat zelfs tot 4.4 GHz.

https://www.sv1afn.com/adf4351m.html

Er staan nog veel meer van dit soort PLL's op Ebay

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 24 GHZ ATV zender

#5 Bericht door pe1cmo »

Dat IC heeft een ingebouwde oscillator, dat moet PE1IDY nu net niet hebben, want het signaal komt uit een deler en de 24 GHz oscillator.
24 GHz / 8 = 3 GHz en gaat super met die ADF4118
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE1CYM
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2007, 13:33

Re: 24 GHZ ATV zender

#6 Bericht door PE1CYM »

Rene,
Je hebt gelijk, niet goed gelezen, te snel :oops:
,heb jij toevallig ervaring met zo'n module als ik voorstelde?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 24 GHZ ATV zender

#7 Bericht door pe1cmo »

In beperkte mate. Ik gebruik de PLL zakelijk in professionele systemen, en die maken gebruik van een faseruisarme oscillator. (Rond de 410 - 430 MHz)
Dat IC wat jij voorstelt heeft een veel slechtere faseruis dan de combinate PLL IC's en VCO die ik gebruik, en daarvoor voor mij onbruikbaar.
En daarbij nog niet eens de factor PLL Loop frequentie versus ruis bekeken. Ik gebruik ze in FM gemoduleerde systemen en daarbij een lage loop frequentie (100Hz), anders regelt de PLL de modulatie er uit. Een hogere frequentie is wel beter voor de ruis performance maar als je een FM zender niet kan moduleren heb je er weinig aan.

De ruis manifesteert zich op twee manieren.
1: hoorbare modulatie ruis. Dit is de faseruis binnen het hoorbare deel van je frequentie spectrum.
Ik haal voor een complete verbinding tussen de 458 en 50dB signaal ruis (smalband ongewogen) en gewongen met CCITT filter > 56dB, terwijl de eis is >40dB per component (zender of ontvanger)
2: adhacing channel ruis. Ruis die door de oscillator wordt veroorzaakt in het nabuur kanaal, of kanalen.

De oscillator die ik gebruik heeft een faseruis op 100 kHz van rond de -140 dB/Hz In een 12,5 kHz bandbreedte (raster) kan je zeggen dat de ruis 41 dB harder is, dus een -99 dB
Als je dan een zender en ontvanger neemt met gelijke faseruis, dan is dat een verslechtering van 3dB zodat de ontvanger last krijgt als op 100 kHz er een signaal staat dat 96 dB harder is dan je eigen signaal. Dat is de theorie, en ik meet 95dB.
Boven de 1 MHz loop ik vast op een 111 dB, kan niet meer maken terwijl de ontvanger dan nog geen tekenen van ruis en of blocking geeft .
Voor de meeste 70cm ontvangers zal de ontvanger al bij een 90 dB ver in blocking staan.

IC's als de SI 570 enz hebben een hele goede hoorbare faseruis, beter dan mijn VCO, maar op 100 kHz helaas een stuk slechter.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie