DVB-s op de rpi

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

DVB-s op de rpi

#1 Bericht door pe5jw »

http://www.rtl-sdr.com/transmitting-dat ... pberry-pi/
Dat maakt het wel een stuk makkelijker dacht ik :)
Binnekort op zoek naar een pi om mee te testen
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: DVB-s op de rpi

#2 Bericht door almenaar »

Wat ik niet goed uit het verhaal kan opmaken hoe het met de spectrale reinheid is van het
signaal,en hoe met de schouders?.Volgens het plaatje van de rtl stick zijn de schouders komende uit
de RSP. nu al(of nog) ongeveer 30db.
Ik zelf heb ook wel is lopen te denken om zoiets te proberen,Ik zelf gebruik nu een minimod,wat natuurlijk
erg goed werkt.
Echter gezien de prijsstelling is dit natuurlijk lovenswaardig.
73" pe9kkm

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: DVB-s op de rpi

#3 Bericht door PA1EJO »

almenaar schreef:Wat ik niet goed uit het verhaal kan opmaken hoe het met de spectrale reinheid is van het
signaal,en hoe met de schouders?.Volgens het plaatje van de rtl stick zijn de schouders komende uit
de RSP. nu al(of nog) ongeveer 30db.
Ik zelf heb ook wel is lopen te denken om zoiets te proberen,Ik zelf gebruik nu een minimod,wat natuurlijk
erg goed werkt.
Echter gezien de prijsstelling is dit natuurlijk lovenswaardig.
73" pe9kkm
Bij al die SDR software is dat de grote vraag, afhankelijk van alle instellingen geeft de vertikale as het aantal dB's weer, maar, ten opzichte van wat de software het weergeeft is niet altijd duidelijk. Je kan dan wel een SNR uitrekenen (als dBFS) maar verwacht niet dat de dB schaal op zich in absolute zin een fysische betekenis heeft. Een van de punten is b.v., wat gebeurt er als je gaat oversampelen, dan gaat het ruisniveau omlaag omdat je de ADC ruis onderdrukt. Het ruisniveau in het spectrum is dan niet alleen versterker ruis (HF preamp, mixer en IF), maar ook ADC ruis. Tevens zul je bij SDR's IQ imbalance effecten zien en parasitaire frequenties die meestal wat sterker zijn dan wat je bij de meeste transceivers en receivers. Met grotere windows en meer samples FFT'en kun je soms ook nog wat bereiken, het blijft leuk speelgoed.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: DVB-s op de rpi

#4 Bericht door almenaar »

Ik heb mij vanmiddag even iets in de materie verdiept,en dit valt onder de afdeling "spielerij".
Wat nog wel kan is de RSP gebruiken om een extern
rf te sturen,maar het hf signaal uit
de RSP halen????.Het spectrum is dusdanig beroerd dat dit daarna.ook met filtering niet meer goed is te krijgen.
Volgende probleem zijn de schouders,je zult het signaal na de RSP moeten versterken,en dan worden de schouders nog
slechter!!!!.
Men heeft ook een fm zender op deze manier gemaakt,en ook dat signaal is qua spectrale reinheid bagger.
Maar misschien wordt het ooit nog wel eens wat,alleen niet met een RSP op dit moment.
73" pe9kkm

V_U_SHFNoiseGen
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2013, 09:31

Re: DVB-s op de rpi

#5 Bericht door V_U_SHFNoiseGen »

Dit valt zeker onder 'spielerij', spectrale zuiverheid vd 'QPSK-RF' mode is in dit geval niet veel waard.
Alhoewel ik wel af en toe symbol lock krijg met de leandvb software.
(Snelle software decoder geschreven in C++ voor ontvangen van de DATV uitzendingen van het ISS)

Mijn probleem is dat de rpi DVB-S software an sich geen goede bitrate kan aanhouden. Ik heb de indruk dat het input signaal baat zou hebben bij het implementeren van enkele stuffing bits zodat een constante bitstream wordt aangehouden. Ik geloof dat de oorspronkelijke v0.1 software dit kon omdat het gebruik maakte van ffmpeg om een constante bitrate TS te genereren van de rpi camera.

Waar deze software volgens mij wel een meerwaarde kan bieden is de IQ mode die F5OEO (schrijver van de software) ook in het code heeft gestoken.

Dan kan je zelf de IQ baseband genereren (QPSK, dus DVB-S only) en met een (eigenbouw) upconverter naar de juiste band brengen.
Je kan zelf de raspberry pi camera gebruiken als input beeld, of een zelf gekozen TS file. Symbolrates tot 4 MS/s zijn mogelijk. Misschien zelfs ietsje meer.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: DVB-s op de rpi

#6 Bericht door pe5jw »

Kijk aan allemaal ideeën :) leuk.

Natuurlijk is het niet perfect maar het wordt steeds makkelijker.
Met een filter shield zou de kwaliteit qua filtering beter moeten kunnen
en dan met een converter naar de frequentie die je wil hebben.

Ik ben wel blij met de leandvb software ik had geen mogelijkheid meer om dvb-s te ontvangen.
(ja ik heb me er een tijd niet mee bezig gehouden en deze ontwikkeling helemaal gemist)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

V_U_SHFNoiseGen
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2013, 09:31

Re: DVB-s op de rpi

#7 Bericht door V_U_SHFNoiseGen »

pe5jw schreef:Kijk aan allemaal ideeën :) leuk.
...
Ik ben wel blij met de leandvb software ik had geen mogelijkheid meer om dvb-s te ontvangen.
(ja ik heb me er een tijd niet mee bezig gehouden en deze ontwikkeling helemaal gemist)
Enige jammere is dat je enkel uitzendingen met FEC 1/2 kan decoderen/ontvangen.
De meest robuuste FEC, jawel, maar of je lokaal ermee kan werken hangt van je (D)ATV repeater af.
Ik geloof dat ON0SNW in het Waasland bv. FEC 7/8 gebruikt op zijn QPSK uitgang (23.2 MS/s).

Wat ook te overwegen is zijn de USB 2.0 DVB-S/S2 decoders die je op PC kunt aansluiten.
Er zijn er ook een aantal met Linux ondersteuning wat een extra troef is.
Ben je zeker dat je zowat alle repeater uitgangen zal kunnen ontvangen, dat icm met de leandvb voor de extreem lage symbolrates en je hebt een heel mooi DATV ontvangststation.
QRV vanaf 2m (Sinds kort ook op 40m)
Altijd op zoek naar de volgende antenne :-)

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: DVB-s op de rpi

#8 Bericht door pe5jw »

Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Plaats reactie