Klein stukje huisvlijt

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#16 Bericht door PE5PVB »

ben wel bang dat je er snel filters in gaat bouwen tegen 4g, wifi en umts in gaat bouwen.

dc2dc

Re: Klein stukje huisvlijt

#17 Bericht door dc2dc »

@ Andre,

Mij is altijd voorgehouden een klein gaatje op het laagste punt van de kast te maken, zoals door anderen ook al gesuggereerd.
Het argument hiervoor luidde: Lucht ( waar zich o.a. water in bevindt) die hermetisch opgesloten zit in de kast zou bij verwarming condenseren en daarmee een risico vormen voor electronische schakelingen (corrosie); of moet ik dit hele verhaal naar het rijk der fabelen verwijzen?
Graag uitleg indien mogelijk !

72 de DC2DC, Daniel.

PE1CYM
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2007, 13:33

Re: Klein stukje huisvlijt

#18 Bericht door PE1CYM »

Misschien toch maar een verwarmingselementje in de kast monteren :wink:

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Klein stukje huisvlijt

#19 Bericht door pe1rea »

DC2DC schreef:@ Andre,

Mij is altijd voorgehouden een klein gaatje op het laagste punt van de kast te maken, zoals door anderen ook al gesuggereerd.
Het argument hiervoor luidde: Lucht ( waar zich o.a. water in bevindt) die hermetisch opgesloten zit in de kast zou bij verwarming condenseren en daarmee een risico vormen voor electronische schakelingen (corrosie); of moet ik dit hele verhaal naar het rijk der fabelen verwijzen?
Graag uitleg indien mogelijk !

72 de DC2DC, Daniel.
Zakje silicagel lost dat probleem afdoende op.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#20 Bericht door andre »

DC2DC schreef:@ Andre,

Mij is altijd voorgehouden een klein gaatje op het laagste punt van de kast te maken, zoals door anderen ook al gesuggereerd.
Het argument hiervoor luidde: Lucht ( waar zich o.a. water in bevindt) die hermetisch opgesloten zit in de kast zou bij verwarming condenseren en daarmee een risico vormen voor electronische schakelingen (corrosie); of moet ik dit hele verhaal naar het rijk der fabelen verwijzen?
Graag uitleg indien mogelijk !

72 de DC2DC, Daniel.
Dag Daniel,
warmte trekt vuil en vocht aan. Zeker in buiten situaties zijn er momenten dat vocht uit de grond bijvoorbeeld omhoog trekt en dan via de 'foute opening' in de kast terecht komt. Dit wil je niet hebben. Verwarming elementen worden toegepast niet om het aanwezige vocht te verwijderen, want het kan immers toch al nergens heen, maar om de elektronica op een zo constant mogelijke temperatuur te houden, vooral in de winter maanden.
Ik heb even gezocht naar een nog plausibelere omschrijving op internet ( :wink: ) maar kon die even niet zo snel vinden. Wel een verhaal met dezelfde strekking.

http://tmcdas.nl/kennisbank/technologie ... passingen/

@pa1
zet je kast met de transparante voorkant zo veel als mogelijk uit het middag zonnetje. UV kan de boel van binnen behoorlijk vernaggelen...Je zal dergelijke kasten ook nooit buiten zien, maar het kan wel natuurlijk.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

dc2dc

Re: Klein stukje huisvlijt

#21 Bericht door dc2dc »

Dank Andre, dit klinkt mij als een plausibel verhaal, rest mij nog wel de vraag waarom amateurs "het gaatjes-verhaal" zo stug hebben volgehouden al decenia lang ?
Mogelijk dat ik hier e.e.a. gemist heb (word ook een dagje ouder :lol: ).
Maar nogmaals mijn dank.

72 de DC2DC, Daniel.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Klein stukje huisvlijt

#22 Bericht door pe1rea »

Oude lekke kastjes vroegah en traditie.
Een hoop amatoeters zijn vrij conservatief, en vaak technisch niet volledig op de hoogte.

En dan blijven dit soort bakerpraatjes rondgaan.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#23 Bericht door PA3HMP »

vandaar dat er voor kastjes ook speciale pluggen waren die vocht eruit konden laten zeker, omdat het allemaal achterhaald was, hoewel silcagel wel helpt verwacht ik dat die op een gegeven moment toch verzadigd zal zijn, helemaal lucht en dus vochtdicht zijn die kastjes nooit, er zijn altijd aansluitingen voor wartels, kabels e.d.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Klein stukje huisvlijt

#24 Bericht door Bert_1 »

Ik neem liever het zekere voor het onzekere, hoe zit het met krimpen van de warme lucht in de kast waardoor er onderdruk ontstaat? Hierdoor wordt uiteindelijk lucht dus ook vocht indien dat in de rand staat langs de pakking wordt gezogen? Ik dacht dat de voornaamste oorzaak van vocht in een kast was (maar natuurlijk alles waar water in blijft staan).
Bert

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#25 Bericht door PA3DAT »

andre schreef:Uhh..wat gaat er dan precies rotten in een dergelijke kast?
Dat "rotten" had ik beter tussen aanhalingstekens kunnen zetten. Wat ik bedoel is dat er in zo'n kastje condens kan ontstaan
en dat de metalen en elektronica daardoor kunnen worden aangetast. Misschien geldt het wel specifiek voor kleine ruimtes
en hebben die grote kasten daar minder last van?

Het is dezelfde reden waarom in sperkringen (traps) in HF-yagi's vaak een gaatje zit waarbij je er bij de montage uiteraard op
moet letten dat dit gaatje naar beneden wijst. Ook in de kunststof moffen van Tonna-antennes, die je over de connector kon
schuiven, zat altijd een gaatje dat aan de onderkant moest zitten. Dan kon het vocht eruit.
Met een gaatje onderin de kast blijft de inhoud droog en heb je geen last van condens. Heb je wél condens dan is de inhoud
van de kast dus een (groot) deel van de tijd 'nat' (druppelvorming) en dat lijkt me onwenselijk...

Vergelijk het met een stalen antennebuis. Sluit je die luchtdicht af, boven én onder, dan is de kans groot dat ie van binnenuit
flink gaat roesten. Laat je de onderkant open dan is dat risico veel kleiner. Druipwaterdicht dus.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Klein stukje huisvlijt

#26 Bericht door PA1 »

Ik leg de mast regelmatig plat om met antennes te prutsen, dus dan is dat een mooie gelegenheid om ook de binnenkant te checken. Aan verwarming zat ik ook aan te denken in de vorm van een paar 5 watt weerstanden maar ik denk niet dat ik dat ga doen.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#27 Bericht door andre »

Bij Conrad hadden ze vroeger van die verwarmingselementen die je als folie ergens tegenaan kon plakken.(12vdc) Deze kan je gebruiken om bijvoorbeeld aan de achterkant van je montageplaat te plakken. Stroomverbruik zal daarmee wel wat oplopen. Desnoods kan je deze in de zomer uit zetten.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Klein stukje huisvlijt

#28 Bericht door jan58 »

Pfffffffff wat een heisa over een kastje met een pramp en een converter.

Hebben al zoveel kastjes buiten geplaatst met elektronika.

Mag er ook een keer na jaren wat stuk gaan.

Gr Jan

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#29 Bericht door andre »

Heb je natuurlijk helemaal gelijk in hoor....

Maar na 20 reacties wil toch ook jij nog ff je mening geven...toch? :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#30 Bericht door PA3HMP »

een andere oplossing is natuurlijk de printen in hummyseal(als ik het goed schrijf) te spuiten, dat deden we bij defensie ook.

Plaats reactie