Onbekende basebandmodulator?

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
PA1EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 sep 2013, 09:57
Roepletters: PA1EMT

Onbekende basebandmodulator?

#1 Bericht door PA1EMT »

Hallo ik ben op zoek naar een schema van een baseband modulator het is een 4 kanaals print
PLL gestuurd zie foto.
Wie o wie heeft hier een schema of een component layout of een print afdruk?
Ik heb begrepen dat de print ooit gemaakt is door iemand die bij Elektron in Alkmaar werkte!
Deze winkel is echter al heel lang gesloten dus kan geen navraag meer doen :-(
Hulp is meer dan welkom
Mvg Rob PA1EMT
Bijlagen
IMAG0132.jpg

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Onbekende basebandmodulator?

#2 Bericht door coolepascal »

Ik weet niet precies wat een baseband modulater allemaal moet doen maar gezien de componenten en de layout ervan lijkt het me niet zo lastig om de schakeling bijeen te fantaseren.

Die 4060 rechtsonder is de timebase (xtal osc met een preset deeltal) zal niet zo heel snel fietsen ik denk ergens in de buurt van de 4MHz (is het toevallig 4.43 ?)
De 4518 is ook een deler (BCD) die ongetwijfeld bij de hele trein hoort om de juiste deeltallen te kunnen maken

De 74HC4059 zijn programeerbare delers waarvan je middels de jumpers een deeltal kan in stellen,
Dan zijn er maar liefst acht PLL schakelingetjes in de vorm van een 74-4046 die ongetwijfeld vanuit die delers bediend worden.
Lijkt me al met al voldoende om een video signaal te genereren.
Verder zit er niet veel op he.

Wat is het probleem ? doet de print het niet meer ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Onbekende basebandmodulator?

#3 Bericht door PE9ZZ »

Die twee PLL's (4046) per 4059 snap ik niet helemaal. Hang eens een counter aan de VCO's die aan die PLL's hangen. Kunnen eventueel uit die 4046 komen. Wedden dat die 7.02/7.20/7.38/7.56 MHz zijn? De 4059's zijn programmeerbaar met de jumpers. 't Is een mooie chip uit de tijd dat Philips nog echte electronica maakte. Een datasheet doet wonderen voor je inzicht.

Tjerk, 9ZZ

PA1EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 sep 2013, 09:57
Roepletters: PA1EMT

Re: Onbekende basebandmodulator?

#4 Bericht door PA1EMT »

Bedankt voor de reaktie
De onderdelen op de print begrijp ik maar ik zoek meer waar dienen de potmeters en de jumpers voor?
Deeltal installen om de juiste freg in te stellen begrijp ik.
Met een schema is wat eenvoudiger te bepalen waar alle ondedelen goed voor zijn het rechter gedeelte
is mijn nog niet helemaal duidelijk.
Mvg Rob PA1EMT

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Onbekende basebandmodulator?

#5 Bericht door PE9ZZ »

Heb je het ding al eens aangestoken? Effe rondprikken met een scoop en een counter doet wonderen. Zoals eerder gesteld, een 4059 datasheet, zoals deze bijvoorbeeld, maakt veel duidelijk. Ook zonder schema.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Onbekende basebandmodulator?

#6 Bericht door coolepascal »

Tjerk, je gaat er van uit dat de print werkt, of dat zo is is mij nog niet bekend.
Verder is het wel de manier.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Onbekende basebandmodulator?

#7 Bericht door PE9ZZ »

Waarom zou die niet meer werken? De print ziet er goed uit en hoewel ik net een stukke opamp uit een PSU heb vervangen gaan halfgeleiders niet gauw stuk. Ik snap evengoed nog steeds die twee 4046'en niet...

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Onbekende basebandmodulator?

#8 Bericht door PA1PDB »

PE9ZZ schreef:Waarom zou die niet meer werken? De print ziet er goed uit en hoewel ik net een stukke opamp uit een PSU heb vervangen gaan halfgeleiders niet gauw stuk. Ik snap evengoed nog steeds die twee 4046'en niet...

Tjerk, 9ZZ
De 4046 heeft een PLL en een VCO aan boord. Wat ik uit de componenten op de print kan opmaken is dat de bovenste rij 4046 IC's gebruikt worden als VCO en de onderste rij als PLL. Zou in theorie met één 4046 kunnen.
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Onbekende basebandmodulator?

#9 Bericht door coolepascal »

PA1PDB schreef:
PE9ZZ schreef:Waarom zou die niet meer werken? De print ziet er goed uit en hoewel ik net een stukke opamp uit een PSU heb vervangen gaan halfgeleiders niet gauw stuk. Ik snap evengoed nog steeds die twee 4046'en niet...

Tjerk, 9ZZ
De 4046 heeft een PLL en een VCO aan boord. Wat ik uit de componenten op de print kan opmaken is dat de bovenste rij 4046 IC's gebruikt worden als VCO en de onderste rij als PLL. Zou in theorie met één 4046 kunnen.
Een PLL is een ding, dat kan idd met een 4046.
Wil je echter een PLL gebruiken om meedere freqs op te bouwen dan zul je de output moeten afdelen en deze ergens aan refereren.
Om die reden zitten al die delers daar.
Een complete freq synthesiser bestaat immers uit een VCO, een comperator met een integrator, een referentie en een delerketen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Onbekende basebandmodulator?

#10 Bericht door PA1PDB »

coolepascal schreef:
PA1PDB schreef:
PE9ZZ schreef:Waarom zou die niet meer werken? De print ziet er goed uit en hoewel ik net een stukke opamp uit een PSU heb vervangen gaan halfgeleiders niet gauw stuk. Ik snap evengoed nog steeds die twee 4046'en niet...

Tjerk, 9ZZ
De 4046 heeft een PLL en een VCO aan boord. Wat ik uit de componenten op de print kan opmaken is dat de bovenste rij 4046 IC's gebruikt worden als VCO en de onderste rij als PLL. Zou in theorie met één 4046 kunnen.
Een PLL is een ding, dat kan idd met een 4046.
Wil je echter een PLL gebruiken om meedere freqs op te bouwen dan zul je de output moeten afdelen en deze ergens aan refereren.
Om die reden zitten al die delers daar.
Een complete freq synthesiser bestaat immers uit een VCO, een comperator met een integrator, een referentie en een delerketen.
sorry ik had duidelijker moeten zijn. Ik bedoelde dat het in dit geval ook met één 4046 ipv. één (per audio carrier) zou moeten kunnen inclusief de delers, referentie enz.. :D
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Onbekende basebandmodulator?

#11 Bericht door coolepascal »

ik ben eens ooit bezig geweest zoiets op basis van SDR te maken, toch nog eens naar kijken... eigenlijk best geinig.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Onbekende basebandmodulator?

#12 Bericht door PE9ZZ »

PA1PDB schreef:sorry ik had duidelijker moeten zijn. Ik bedoelde dat het in dit geval ook met één 4046 ipv. één (per audio carrier) zou moeten kunnen inclusief de delers, referentie enz.. :D
Nou, voor mij was je perfect duidelijk :D

Wat me niet duidelijk is is waarom er twee 4046'en per 4059 inzitten. Alles om een PLL te maken (comparator, VCO) zit al in een 4046. De delerketen wordt dan gerealiseerd met die 4059. Maar zonder dat ding voor me te hebben kan ik dat enigma niet oplossen. :cry:

Oh, er komt nog wat anders bij: volgens de HEF4046B datasheet (zie nxp.com) is f(max) van de VCO 2.7 MHz. Misschien een toondecoder? Alleen zou je dat met een NE567 ofzo doen. Vandaar wellicht ook de vele tienslagspotjes.

Tjerk, 9ZZ

PA1EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 sep 2013, 09:57
Roepletters: PA1EMT

Re: Onbekende basebandmodulator?

#13 Bericht door PA1EMT »

Hallo Allemaal

Het mysterie is opgelost inmiddels heb ik de documentatie gekregen van Maarten PA1U
Het ontwerp is van Hans PE1ICE
Om storing te voorkomen is er gekozen voor 2 x 74HC4046 pll een voor fasedetector en een voor de VCO.
Het ontwerp heeft ooit in het club blad van de NVRA gestaan nr 4 van 1997.
Iedereen bedankt voor het meedenken :mrgreen:

Mvg Rob

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Onbekende basebandmodulator?

#14 Bericht door PE9ZZ »

PA1EMT schreef:Om storing te voorkomen is er gekozen voor 2 x 74HC4046 pll een voor fasedetector en een voor de VCO
Vage reden. Om storing te voorkomen moet je een goeie layout maken. Twee identieke chips gebruiken is verspilling van pcb real estate. En geld (ben tenslotte CENT amateur). Het is een PLL, for crying out loud!

Tjerk, 9ZZ

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Onbekende basebandmodulator?

#15 Bericht door PE5PVB »

Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Die 4046 kost hooguit € 0,50. Heb je een alternatief dan voor dat geld?

Plaats reactie