Wat heb ik nodig voor ATV?

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3BAS
Berichten: 2608
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Wat heb ik nodig voor ATV?

#1 Bericht door PA3BAS »

Hallo,

Ik zit eraan te denken om iets te gaan doen met ATV tijdens de JOTA. De camera en het geluid is het probleem niet, wel de zender en ontvanger. Wat heb ik nodig, en welke banden zijn het meest in gebruik? Ik kan waarschijnlijk wel PI6ANH ontvangen, maar zeker weten doe ik dat niet.

Ik heb op de site van vandijken zitten kijken en bedacht dat ik ontvanger+controller en zender+controller+versterker nodig heb. Dan natuurlijk ook nog een antenne.....maar welke...

Ben ik hier iets aan het vergeten?
.... But will it blend?

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Wat heb ik nodig voor ATV?

#2 Bericht door PE5PVB »

Beste,

Het is handig om eerst te kijken of het geografisch wel goed komt. Je moet echt boven bebouwing en bomen uitkomen, daarnaast moet je voor PI6ANH rekening houden met de Posbank ten noorden van Arnhem.

Ook is het handig om een tegenstation te hebben. Dit zijn factoren die je moet meenemen in je overweging voor aanschaf.

Een paar zaken:
- Je moet op 13cm ontvangen, werk je met zo'n van Dijken ontvanger dan is het aan te raden om een voorversterker te gebruiken, je zou dan met de betere 75 ohm coax kunnen ontvangen. Het beste presteert een schotel, bijvoorbeeld de bekende WiFi grids die je hier en daar kunt kopen.

- Aangezien je duplex wilt werken moet je op 23cm of 3cm uitkomen, of je moet de filtering erg goed voor elkaar hebben. Je zult als beginner vaak beginnen met 23cm, naast een stuurzender is een eindtrap ook handig.

Tot slot is een filter in je ontvangstlijn, om oversturing van je preamp door je 23cm zender en eventuele andere signalen te voorkomen.

Je zult dus wat moeten investeren. Misschien is het handig om te kijken of je van iemand wat spullen kunt lenen om het eerste jaar te testen of het wel haalbaar is. Neem eens contact op met PA3CRX, hij zal wel mensen uit de regio Arnhem kennen.

Ik ben jaarlijks tijdens de JOTA aktief op PI6ATV en PI6EHV met ATV. PI6ANH moet ik ook kunnen werken.

PE2CH

#3 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Wat heb ik nodig voor ATV?

#4 Bericht door PA3FAT »

23cm kun je met een oude sat ontvanger wel ontvangen. Let wel dat er dc stuurspanning op deze plug staat voor de lnb. Even ontkoppelen dus.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Wat heb ik nodig voor ATV?

#5 Bericht door PE5PVB »

Je kunt PI6KPN ontvangen vanaf die toren, zit wel op 3cm. Maar omgebouwde LNB's zijn goed verkrijgbaar (bijvoorbeeld van Dijken). Je hebt waarschijnlijk geen schotel nodig, slechts de LNB op de toren richten. Deze sluit je aan op een oude analoge satellietontvanger.

PI6KPN staat helaas al enige tijd uit ivm onderhoud. Wel zou je mogelijk kunnen kijken naar PI6ZTM (Zoetermeer) of PI6ATV (Ijsselstein).

PE2CH

#6 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Wat heb ik nodig voor ATV?

#7 Bericht door PE5PVB »

Je kunt de status in de gaten houden via www.pi6kpn.nl

PE2CH

#8 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 22:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat heb ik nodig voor ATV?

#9 Bericht door PE2AAB »

Ter info: ik ben eerst begonnen met kijken (sowieso om te zien of het aansloeg) en het jaar daarop pas gaan zenden. Tis vrij kort dag voor de JOTA. Maar niet is onmogelijk natuurlijk :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie