Waarom is in NL het DVB-T signaal verticaal gepolariseerd?

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Waarom is in NL het DVB-T signaal verticaal gepolariseerd?

#1 Bericht door PA9X »

En waarom kiest het ene land voor verticaal, het andere voor horizontaal en andere landen voor beiden?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Waarom is in NL het DVB-T signaal verticaal gepolariseer

#2 Bericht door coolepascal »

Vertikaal lijkt me duidelijk he, kun je met een simpel vertikaal sprietje TV kijken zonder moeilijk gedoe van richtantennes want dat is toch zoooo lastig (in fact met digitale TV is dat natuurlijk lastiger dan met analoge TV)
Radio zelfde verhaal was vroegah ook horizontaal maar ja die heeft er nu een radio met een horizontale antenne, (kijkt even naar links naar de portable radio, kijkt even naar rechts naar de CooleMobiel) ik iig niet.

Practische reden dus, waarom dat in andere landen anders is ? geen idee in England was vroeger de TV ook verticaal (let maar eens op bij TV series, dan zul je dat nog zien)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Waarom is in NL het DVB-T signaal verticaal gepolariseer

#3 Bericht door pe5t »

Heeft het bij dvb-t niet te maken met frequentieplanning?
Als je zowel verticaal als horizontaal gebruikt kun je een frequentie sneller (op kortere afstand) hergebruiken en meer capaciteit kwijt.
Bij FM heeft is verticaal beter voor mobiele ontvangst dacht ik, dus minder flutter. Bovendien praktischer, nu FM vrijwel alleen nog in automobielen wordt ontvangen.

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Waarom is in NL het DVB-T signaal verticaal gepolariseer

#4 Bericht door PA1Bj »

Verticaal is eigenlijk wel de standaard. Een beperkt aantal zendt horizontaal
omdat men de antennes uit het 'Analoge tijdperk' nog gebruikt. Toen was bijna alles horizntaal.
O.a. Kleef, Genk, Luik en St Pieters-Leeuw doen dit.
http://www.fmlist.org/sendertabelle/tv- ... utLand=BEL
http://www.fmlist.org/sendertabelle/tv- ... Region=nrw
Lijkt me puur om economische redenen.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Waarom is in NL het DVB-T signaal verticaal gepolariseer

#5 Bericht door pa5cal »

in de US gebruikt met op de omroep band vaak omni-directionele, circulair gepolariseerde antenne's. Dan kun je je radio station ontvangen no matter what :)

Met DVB gebeurd die vreemd genoeg niet.

-P

Theo

Re: Waarom is in NL het DVB-T signaal verticaal gepolariseer

#6 Bericht door Theo »

Bij de omschakeling van horizontaal naar verticaal op de FM, werd ons verteld dat de doordringbaarheid in gebouwen beter was.
Ook de reflectie zou minder zijn, en dus beter voor in de auto.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Waarom is in NL het DVB-T signaal verticaal gepolariseer

#7 Bericht door coolepascal »

Ik denk dat het ook iets te maken heeft met de gebruikte methode van uitzending.
Als ik het wel heb OFDM waar dan weer op elk paaltje QAM64 wordt toegepast.
Op die manier heb je relatief weinig last van reflecties veroorzaakt door gebouwen.
Vroeger met de breedbandige analoge techniek leverde dat de bekende geestbeelden op nu zit je met een hele boel smalbandige signaaltjes die daar minder last van hebben. ik meen (maar weet dat niet zeker) dat de keuze voor vertikale polarisatie ook hier gunstiger uitvalt dan horizontale polarisatie, hetgeen de opmerking van Theo wel zou onderbouwen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Waarom is in NL het DVB-T signaal verticaal gepolariseer

#8 Bericht door pe1rdp »

coolepascal schreef:Ik denk dat het ook iets te maken heeft met de gebruikte methode van uitzending.
Als ik het wel heb OFDM waar dan weer op elk paaltje QAM64 wordt toegepast.
Op die manier heb je relatief weinig last van reflecties veroorzaakt door gebouwen.
Vroeger met de breedbandige analoge techniek leverde dat de bekende geestbeelden op nu zit je met een hele boel smalbandige signaaltjes die daar minder last van hebben. ik meen (maar weet dat niet zeker) dat de keuze voor vertikale polarisatie ook hier gunstiger uitvalt dan horizontale polarisatie, hetgeen de opmerking van Theo wel zou onderbouwen.
Interessant om te lezen maar kan iemand mij dit uitleggen?
In dat geval zou namelijk vertikale polarisatie in het voordeel zijn bij LTE. In alle cursussen, trainingen en documentatie heb ik dit nog niet gelezen of gehoord. Volgens mij zijn reflecties frequentie- en omgevings-afhankelijk ipv modulatie-afhankelijk.
Maar misschien heb ik dit stuk wel gemist. Dus graag meer details of bronverwijzing.

Voor LTE gebruiken we namelijk nog steeds X-pol ipv V-pol. Wel weer meerdere antennes, zoals in de beginperiode van GSM. Toen werden meerdere antennes gebruikt voor space diversity ipv polarisation diversity. Nu worden meerdere antennes gebruikt voor MiMo.

Hoe kan een vertikaal gepolariseerd signaal een betere indoor peneration opleveren? Door de vele relecties en mutipath propagatie zal de polariteit sterk wisselen in de downlink maar misschien is dit voor de relatief lage frequentie van 100MHz niet het geval?

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Plaats reactie