13 cm zender tbv JOTA

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

13 cm zender tbv JOTA

#1 Bericht door PA5PT »

Beste OM's,

Al enige jaren proberen wij mee te doen aan het ATV gebeuren tijdens de JOTA in Eindhoven. Na wat opstartproblemen was er een mooi jaar met veel contact op ATV.. echter afgelopen jaar liep het een beetje spaak.
Deze keer hadden we de zender flink hoger gehangen (15m), en hadden een mooi beeld verwacht. Niets was minder waar, alles in de ruis :(

Om het dit jaar toch weer eens te proberen heb ik met dit redelijke weer de spullen eens van de zolder gehaald.
Het resultaat;

Afbeelding
U ziet, als ik op 2368 Mhz uitzend, lijkt mijn beeld ook binnen te komen op 2335 Mhz. Andersom lijkt dit niet te gebeuren.

Tevens ben ik niet tevreden over de kwaliteit. Dit is over iets minder als 1km. Ik heb voor het gemak even niet mijn beste ontvangstset opgehangen, maar de spikkels die tijdens de JOTA aanwezig waren zijn er nu ook. In signaal van andere was dit niet/minder.

Linkerscherm (2335 Mhz)
Afbeelding


De opstelling;
Afbeelding

U ziet hier;
- 13 Cm commtech zender bordje
- 2 Watt versterker van DG0VE
- Een Arduino, met ethernet controller. Deze gebruik ik om via het netwerk vanaf beneden de zender aan/uit te kunnen zetten en de frequentie te kunnen kiezen. Ik ga hiervoor de software nog een keer kuisen en beschikbaar maken mocht iemand interesse hebben.
- Een switch, het idee is/was om meer netwerk apparatuur in de toren te hangen voor andere spellen.
- Voeding


Dan nu de grote vraag, wie ziet hier mijn grote fout? Waarom is mijn signaal niet geweldig? En wat kan ik er aan doen om dit te verbeteren?
JO21RL

Theo

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#2 Bericht door Theo »

En als je je eigen beeld bekijkt, das wel goed?
Zo te zien heb je reflecties in het beeld, dat zou in kunnen houden op geen vrij zicht.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dat comtech ding werkt nog wel goed?
Ik was er nooit van onder de indruk, en zeker niet om het signaal te versterken.
Je krijgt snel een overtrokken beeld met ruis en te veel zwaai.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#3 Bericht door PE2AAB »

He Paul!

Goed dat je op tijd begint te knutselen :-)

Ik reageer even via mijn iPhone dus even kort een reactie. Ik kom er sowieso even op terug vanaf een PC.

De twee ontvangers op 13 zijn niet beide van de zelfde kwaliteit en Comtech blikjes zijn nu eenmaal niet de mooiste zenders. Ik gebruik dat blikje ook maar ben er niet volledig tevreden over.

Sjef, PE5PVB is van plan om een nieuw 13cm zendertje te gaan produceren. Tevens weet Sjef ook alle Ins en Outs van PI6EHV. Hij leest hier ook mee dus hij zal ook nog wel reageren :-)

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#4 Bericht door PE5PVB »

Lijkt wel op teveel video. Ik weet niet wat voor pre-emphasis die dingen op het video hebben... Je moet ook even opletten met de 2 audiocarriers. De mix hiervan zie je altijd terug in het video bij deze zenders..

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#5 Bericht door PA5PT »

Dank voor de reacties.

Allereerst Theo;
Als ik mijn eigen beeld bekijk met tevens een comtech ontvangertje ziet het er prima uit;
Afbeelding
Nu kunnen we twijfelen aan 2 comtech printen. De ontvanger is neem ik aan gewoon van dezelfde (mindere) kwaliteit.

Vrij zicht richting PI6EHV, ik weet niet aan welke kant de ontvanger staat. Ik zie hier het blauwe topje van het ziekenhuis, en de totale afstand is minder als 1km.
Ik denk dat dat dus wel goed zou moeten gaan...?

PE2AAB; Laten we maar eens optijd beginnen dit jaar. Twee jaar geleden beviel het zo goed.

PE5PVB schreef:Lijkt wel op teveel video. Ik weet niet wat voor pre-emphasis die dingen op het video hebben... Je moet ook even opletten met de 2 audiocarriers. De mix hiervan zie je altijd terug in het video bij deze zenders..
Ik heb geen idee wat deze blikjes precies doen op dat gebied. Ik heb wat aan de potmeter gedraaid, dit levert voor de verbinding richting PI6EHV geen mogelijke verbetering. Is hier iets aan bij te schaven?

Komen je zendertjes mogelijk binnenkort beschikbaar?
Mijn audio kanalen zitten er nog beide in, ik heb (denk ik) niet de middelen om deze eruit te halen. Is dit een lastig klusje, of is hier ergens een beschrijving voor? Ik zou er ook best een naar 5.5 Mhz willen zetten, misschien toch iets met audio via PI6EHV?


Ik wil best naar een ander alternatief voor het comtech printje kijken, wat zou een goede oplossing zijn? Iemand een goed adresje?
JO21RL

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#6 Bericht door PE2AAB »

PA5PT schreef:.....Mijn audio kanalen zitten er nog beide in, ik heb (denk ik) niet de middelen om deze eruit te halen. Is dit een lastig klusje, of is hier ergens een beschrijving voor? Ik zou er ook best een naar 5.5 MHz willen zetten, misschien toch iets met audio via PI6EHV?
Paul,

Dat uitschakelen van een van de audiocarriers is vrij eenvoudig. Sjef, PE5PVB heeft die van mij uitgeschakeld door één van de twee oscillatoren 'onklaar' te maken. Dit bereik je door een transistor uit het oscillator circuit te solderen. Dit is een heel klein SMD componentje dus daar is wel het juiste gereedschap voor nodig. Een pincet en het liefst een SMD soldeerbout om het componentje los te föhnen en weg te trekken.
Wat betreft de audiocarrier; een van de twee carriers is dusdanig te verstemmen dat deze op 5,5 MHz uitkomt (wel eerst de zender enige tijd On Air zetten om zo op temperatuur te komen. De audiocarrier wordt middels een vrijlopende oscillator gegenereerd). Echter zijn er signalen dat ook de ATV repeater van Eindhoven haar audiocarrier op 6 MHz wil hebben i.v.m. minder interferentie met het videosignaal en uiteraard minder problemen met de filters van de gebruikers.

Plaatjes van mijn signaal met de twee audiocarriers ingeschakeld:
tn_IMG_2553.JPG
Opstelling van mijn ATV zender op de meetbank bij Sjef, PE5PVB:
tn_IMG_2554.JPG
PA5PT schreef: Ik wil best naar een ander alternatief voor het comtech printje kijken, wat zou een goede oplossing zijn? Iemand een goed adresje?
Het beste zou een PLL gestuurde zender zijn waarbij je middels baseband omhoog gaat. Wil je met zo'n comtech blikje werken moet je met audio en video los naar boven toe. Niet echt praktisch. Tevens is het audiosignaal van een comtech blikje vrijlopend wat de werking ook niet echt ten goede komt. We wachten even het projectje van Sjef af ;-)

P.S. Ik werk ook gewoon met zo'n comtech ding dus het gaat prima en zeker voor een JOTA station ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#7 Bericht door PE2AAB »

Even nog over het plaatje op PI6EHV;
PA5PT schreef:U ziet, als ik op 2368 Mhz uitzend, lijkt mijn beeld ook binnen te komen op 2335 Mhz. Andersom lijkt dit niet te gebeuren.
Dit is een 'normaal' verschijnsel bij PI6EHV. De ontvangers zijn niet de meest geavanceerde ;-) Je zit wellicht zo dicht bij de repeater dat dit gebeurd. PE1HZG heeft dit ook altijd omdat hij zowat onder de rook van PI6EHV zit :-) Geen defect aan jouw zijde dus.
Bekijk dit filmpje maar eens ;-) (is wel niet meer zoals het NU is maar dan heb je een idee)
http://www.youtube.com/watch?v=30fULQ1tSPM

Je ziet trouwens ook dat de OSD teksten die de frequenties weergeven op de PIP niet 'lekker' uitgelijnd zijn. Dit komt omdat PI6EHV vorige week uitgeschakeld is geweest vanwege een evenement in Eindhoven. Na de PowerUp staan de posities van deze teksten dan weer op de fabrieks settings.

Ik heb het idee dat je de ATV repeater ook niet helemaal lekker ontvangt. Lijkt inderdaad zoals Theo ook aangeeft een reflectie ofzo. Die rare 'deuk' in het midden van onderste en bovenste PIPpen lijken dat te insinueren.

Probeer ook eens het videoniveau van je ontvangst monitor iets terug te draaien. De repeater geeft ooit wat te veel video. (wij draaien deze met JOTA altijd terug door op de TV de 'color' te verminderen en de 'brightness' wat te verhogen.)

Als je met dat comtechblikje de repeater ontvangt kun je daar wellicht wat meer video geven om deze vervolgens op de TV terug te regelen i.p.v. dit direct in de ontvanger te doen.

Ik denk zo maar even wat raak ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#8 Bericht door PA5PT »

Ah, dat ontvangen kan zonder al teveel problemen beter:

Afbeelding
Afbeelding

Ik gebruik hiervoor een Kathrein UFD45, nu met zelfgemaakte biquad. Tijdens de JOTA gebruik ik een (ongeveer) 65 elements yagi.
In "Lo Deviation" gebruik deze 16 Mhz bandbreedte, en de carrier kan ik volgens mij op 5.5Mhz audio afstellen.


Het verwijderen van wat onderdelen uit het commtech blikje zal niet zo'n probleem zijn. Alleen welke onderdelen zijn het precies om er een carrier uit te halen?
Helaas heb ik geen toegang tot een spectrum analyzer die 3Ghz kan pakken... het afregelen van de andere carrier zal dus niet meevallen. Iemand tips? Of kan iemand helpen?

Anders wil ik graag het een en ander verbeteren aan de opstelling. Alleen is het sonde om zomaar wat te kopen, en is er niet bijster veel beschikbaar... is zo'n baseband modulator met een unitx iets?
http://www.tweedehands.nl/zendamateur/n ... locale=all
met
http://www.tweedehands.nl/zendamateur/o ... locale=all
JO21RL

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#9 Bericht door PE5PVB »

Dat is zeker wel wat, echter onder de 6MHz loop je tegen het filter aan.

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#10 Bericht door PA5PT »

Toch nog even lekker bezig geweest. Allereerst met zoeken;
Schama FM2400TSIM
Schama FM2400TSIM
Het schema voor zover ik kon vinden van het commtech blikje. Zo lastig lijkt het niet in elkaar te zitten, maar even ter bevestiging.
Sjef; kan je aangeven wat ik los moet gooien om een audio kanaal te verwijderen? Is de transistor voor het spoeltje genoeg? Of is het beter er iets meer uit te halen?
Dan zit er in het blikje nog een potmeter verstopt, ik neem aan dat ik daar iets kan tunen aan het video?



Verder had ik al enige tijd wat omgebouwde LNB's liggen. Maar door richtingsproblematiek van PI6EHV nooit uitgeprobeert... toch maar eens even gedaan met de auto:
LNB naar PI6EHV
LNB naar PI6EHV
En dat werkt:
Ontvangst
Ontvangst
Nu nog maar eens zien of we hier ook iets leuks mee kunnen.
JO21RL

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#11 Bericht door PA5PT »

Vandaag heb ik er een transistor, en een weerstand uitgehaald. Wat blijkt; de verkeerde. Het kanaal wat ik eruit haal was niet onder de 5.8 Mhz te regelen. Dus alles weer terugsolderen, afregelen, en vervolgens de andere eruit. Als je dit kunstje wil doen; haal de transistor bij het filter weg welke is gemarkeerd als 019 50. De 019 00 is tot 5.5 terug te regelen zonder problemen.

Tevens in het blikje een R/C filter weggehaald aan de video ingang, en een 15p toegevoegd over de gain regelaar op de hoofdprint. Ik heb nog even proberen te rommelen met een pre-emphasis, maar dit gaf toch geen stabiel resultaat.
Na de operatie hebben we een aardig beeld op de pip rechtsonder, op linkeronder is het wat grauwig.

Eerst eens kijken of we een mooie testbeeld generator kunnen maken/vinden, dat maakt de fijnafstemming toch wat makkelijker.
Het lijkt dat dit dus gaat voldoen voor de JOTA, maar tot die tijd ga ik nog kijken wat hieraan te verbeteren is.
JO21RL

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#12 Bericht door PE2AAB »

Even uit mijn hoofd; de linkse van de twee moet worden verwijderd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#13 Bericht door pe1br »

Heel mooi gebouwd tof dat er zo geknutseld wordt voor de jota.

Ik heb nog wel een andere opmerking:
Mijn ervaring bij de jota is dat we erg veel last hadden met lange video kabels (buiten camera) van het 80 meter signaal in de blokhut.
Ik weet niet met hoeveel amateurs jullie zijn en welke antennes je nog meer gaat ophangen maar hou er rekening mee dat een lange video kabel naar de shack aardig wat storing kan opvangen.
Natuurlijk kun je dit pas echt goed testen als alles op de plek hangt maar ik wilde je toch even waarschuwen.

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#14 Bericht door PA5PT »

PE2AAB schreef:Even uit mijn hoofd; de linkse van de twee moet worden verwijderd.
Ik heb in dit geval de rechtse verwijderd, die kreeg ik niet onder de 5.8 Mhz. Bij de linker van de twee ging dit wel... het is natuurlijk ook net hoe je tegen het bordje aan kijkt :)


pe1br schreef: Mijn ervaring bij de jota is dat we erg veel last hadden met lange video kabels (buiten camera) van het 80 meter signaal in de blokhut.
Ik weet niet met hoeveel amateurs jullie zijn en welke antennes je nog meer gaat ophangen maar hou er rekening mee dat een lange video kabel naar de shack aardig wat storing kan opvangen.
Natuurlijk kun je dit pas echt goed testen als alles op de plek hangt maar ik wilde je toch even waarschuwen.
Hier ben ik ook bang voor, twee jaar geleden ging dit echter goed. Vorig jaar de kabels behoorlijk verlengt, en toen liet de performance van de zender het helaas afweten.
Dit jaar nog een kans om tegenaan te lopen; maar zijn er mogelijk tips om dit te voorkomen? Onze 80 meter dipool hangt toch relatief dichtbij de kabels/atv zender.
JO21RL

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: 13 cm zender tbv JOTA

#15 Bericht door PA5PT »

En zo begin ik tegen de limieten aan te lopen denk ik;
Capture1.png
Links het beeld wat van PI6TV komt. Flink kleurverschil tov PI6ANH (rechtsboven, in de pip linksonder). Rechts het beeld wat ik terugontvang van PI6EHV, met in dit geval al mijn antennes binnen.

Nog even een fijnafregeling als de antennes buiten hangen.
JO21RL

Plaats reactie