Autonome Doppler Peiler

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Autonome Doppler Peiler

#316 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,

Tsja wat is leuk in het museum.
Beiden denk ik.
We moeten maar is overleggen wat we doen en wat we er neer zetten
Het is goed voor de hobby en het museum denk ik

Heb weer een update SoundDoppler126.zip

In de oude is een zerocrossdetector fout geslopen door verandering
van een globale variable.
Versie 124 en 125 hebben allemaal een error in
zerocrosdetector hij leest maar uit tot ca 180 graden hi...


Ook heb ik het DL5DI URL internet protocoll veanderd en een bug gefixed
naar aanleiding van een amateur die daar mee experimenteerd.

Ook zit in MyMapping139 nu 10 geheugen kanalen voor FT817 Cat control.


Verder nog een leuke foto van pa0cvw hi
Bijlagen
PA0CVW weer bezig.
PA0CVW weer bezig.
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Autonome Doppler Peiler

#317 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Ik vond nog een Finse amateur die werkt aan een arduino
doppler peiler.

Ik kon alleen maar dit plaatje vinden

OH2LAK

http://www.krk.fi/gallery/index.php/POCSAG-saatoa

Mijn Fins is alleen niet zo goed hi.
Bijlagen
Arduino Doppler
Arduino Doppler
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#318 Bericht door pa8w »

Hallo peilers,
Wat is het stil, gloeien de soldeerbouten nog wel?

Ik ben inmiddels vrij ver gevorderd met versie 3. De verschillen met versie 2:
Gebruikt een 8-antenne array,
Gewijzigde schakelconfiguratie om te voorkomen dat 8 smoorspoeltjes parallel aan de coax komen te hangen.
Alles loopt via 1 coax, (geen control kabel)
Bij wegvallend signaal wordt de laatste peiling aangegeven met een knipperende LED. (Een verse peiling wordt net als in versie 2 met een constant brandende LED aangegeven)
Verbeterde performance van het digitale filter (laagohmiger aangestuurd en met een hogere signaalsterkte aangestuurd, zie enkele postings terug)


De peiler "draait" met ca. 320 Hz, en stuurt via de coax een voedingsspanning met een 320Hz rimpel naar boven.
Boven in de array controller wordt de rimpel opversterkt en deze stuurt dan een PLL, die een 8x320Hz = 2560Hz ervan maakt.
Deze 2560Hz wordt gebruikt voor een ladingspompje voor de negatieve voedingsspanning van antenne-drivers, en stuurt tevens een binaire deler.
Deze deler stuurt op zijn beurt een 4052 8-voudige schakelaar aan en deze stuurt de uiteindelijke soft switch drivers (op-amp integrators)

Aanvankelijk wel wat problemen gehad met de PLL omdat al die kermis bovenin behoorlijk aan de voedingsspanning sjort, en deze vervuilt met allerlei schakeltroep.
De fasevergelijker van de PLL verslikte zich dan soms in z'n schakelpuls en dat resulteerde in een bibber van het PLL VCO signaal.
Na wat extra elco's en C-tjes en het totaal separaat stabiliseren van de voeding van de C-mos groep staat het signaal stabiel als een huis.
Hieronder een plaatje van vier van de 8 control-signalen, soft switch met overlap:
8arraycontrolVoltageNoLoad.gif
De paarse lijn is de spanning waar de diodes overgaan in geleiding of sper, dus je ziet dat er een ruime overlap is.
Het volgende plaatje laat de PLL signalen zien:
pa8wDoppler3pll.gif
Blauw is het synchronisatiesignaal op de coax, geel de 8-voudige PLL output en tenslotte in rood de control voltage voor een van de antennes.

Nu gaan we verder met de behuizing en de antenne-array zelf.
Wordt vervolgd.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Autonome Doppler Peiler

#319 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Wow dat ziet er gaaf uit en duidelijk ook met
een kleuren digitale scoop hi...

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat werken.

Ben je ook al bezig geweest met een kale driver
voor alleen de 8 antennes en een geluidskaart
referentie ?
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#320 Bericht door pa8w »

Dopp schreef:Hallo Allemaal,

Wow dat ziet er gaaf uit en duidelijk ook met
een kleuren digitale scoop hi...

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat werken.

Ben je ook al bezig geweest met een kale driver
voor alleen de 8 antennes en een geluidskaart
referentie ?
Het scoopje is trouwens een Owon, 2x 60MHz.
Ik heb hem gekozen vanwege zijn forse beeld en de belachelijk lage prijs...
Het enige wat ik niet super vind is dat de curven een beetje "harig" worden opgetekend, er zit dus wat digitale "ruis" op de lijnen, maar dat valt natuurlijk ook juist meer op met dat groter dan normale beeldscherm.
Een groot pluspunt van deze scoop is zijn forse geheugen, je kan dus een redelijk lange event opnemen en later rustig bekijken en inzoomen.
Wat ook makkelijk is, is dat je "foto's " van een wave kan maken, deze wordt dan in blauw afgebeeld.
Zo heb ik de 8 drivers getest op gelijkheid: Ik maak een foto van uitgang 1, en dan kijk ik met b.v. Kanaal 1 (rood) een voor een naar de andere uitgangen.
Als mijn rode wave dan op alle 7 resterende uitgangen de blauwe foto-wave precies afdekt, dan weet ik dat ze waanzinnig goed identiek zijn.
Ik heb dus ook hoge verwachtingen van de precisie.

Een losse 8-array driver specifiek voor jouw SSSD heb ik nog niet gemaakt.
Je hebt dan of een minimaal 8 aderige controlkabel nodig, of beneden + boven redelijk wat elektronica nodig om de klus te klaren.
Met een beetje meer elektronica heb je hem dan ook autonoom draaien + uitgang voor je SSSD.
Ik vind het op mijn werkplek annex shack niet altijd handig om per se een computer mee te hebben lopen, vandaar dat hij ook autonoom moest kunnen draaien.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Autonome Doppler Peiler

#321 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Ik bedoel met driver geen antenne switcher met 8 control lijnen
maar een supersimple kassie beneden bij de PC wat alleen de referentie toon opwekt
en de coax naar jou nieuwe 8 antenne switcher stuurd en voed.

Het is absurd om 8 control lijnen + massa naar boven te sturen via een kabel hi.

De pelorus is misschien wel een goed idee om in hardware te maken
met meerdere ringen.

Zoals in deze WristWatchDF

http://wirelessinnov.com/documents/WRIS ... 122011.pdf
Bijlagen
MultiRingPelorus.jpg
MultiRingPelorus.jpg (17.36 KiB) 2621 keer bekeken
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#322 Bericht door pa8w »

Hier alvast een plaatje van de 8-voudige array in aanbouw.
8array.jpg

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#323 Bericht door PA3HMP »

ziet er al leuk uit, daar zullen mensen in de buurt wel vreemd naar kijken :mrgreen:

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#324 Bericht door pa8w »

Ok,

Alles ging voorspoedig, en de 8-voudige array staat vooralsnog vrij laag proef te draaien:
PC130078.jpg
Erachter staat mijn 12m vertical in kerstkledij...

De eerste indrukken omtrent performance zijn zeer goed:
Een volstrekt onverstaanbaar signaal in de ruis: blijft binnen + en - 5 graden aanwijzen.
Dit signaal was ook onneembaar met mijn IC746pro met J-pole antenne 1 meter lager dan de 8-array.

De peilingen van een stuk of 6 bekende repeaters en stations liggen alle binnen de 5 graden van de ware peiling volgens Google Earth.
Ook degenen die op de 4-array de neiging hadden een beetje te "trekken" naar + of - vanwege multipath.
Die 5 graden is de maximum resolutie van mijn pelorus + extra 5,6 graden hulpled.
Morgen gaat de computer eraan voor verdere tests.

Wordt vervolgd.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#325 Bericht door PA3HMP »

ik mis 8 rode lampjes in de array :mrgreen:

ziet er leuk uit zo in de kerst.

Mark

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#326 Bericht door pa8w »

PA3HMP schreef:ik mis 8 rode lampjes in de array :mrgreen:

ziet er leuk uit zo in de kerst.

Mark
Als ik mijn icom erop aansluit en op 100 watt draai en de mic inknijp dan moet je in het midden van de dipolen wel wat zien opgloeien!... :wink:

Hieronder wat signaaltjes door de peiler:
V3signals.gif
Eerst in rood de clock: 320Hz rotatiefrequentie.
dan de audio uit de ontvanger: 8 piekjes,
dan de audio na de eerste low pass,
daarna de audio uit het digitale filter,
en als laatste de output van het tweede low pass filter, klaar voor de zero-crossing detector.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#327 Bericht door Goos »

Ziet er geweldig uit Wil !

Op welke afstand heb je dit gemeten ? zo te zien redelijk groot tov de diameter.

Ik ben benieuwd naar verdere metingen / ervaringen.

gr
Goos pa0sir
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#328 Bericht door pa8w »

Die signalen in de RDF?
Da's van een batterijgevoede kristaloscillator met o.a. harmonischen op ca. 144,5MHz en ca. 16 MHz daarboven en daaronder, op een afstand van slechts 6 meter en ca. 3,5 meter onder de array.

Geen enkel verschil in bearing tussen de freq. van 128,5/144,5/160,5MHz, dus mooi lineair gedrag over de VHF band.

Ik ben het meest onder de indruk van het feit dat ik onneembare FM signalen al vrij stabiel kan peilen.
Als b.v. een mobiel station zich verwijdert en uiteindelijk in de ruis verdwijnt.

Ik ben echter niet tevreden met het signaal wat uit de ontvanger komt.
Ik zie daar teveel low-cut (ac-coupling) verschijnselen in. Ik ga eens proberen of ik in dat kleine ding (een stabo handscanner) een output van de FM detector kan vinden. Ik heb het gevoel dat ik daarmee nog wat aan de dopplertoon kan winnen.
Ik zie ook een kleine faseverschuiving in de spikes die beneden de nullijn zitten t.o.v. die boven de nullijn.
Alsof de FM-detector daar iets verschil in maakt.
Misschien toch de array rechts- en linksom laten draaien in versie 4 en de uitkomst middelen...
Ik wil dat in ieder geval nader onderzoeken maar nu eerst de performance van Versie 3 goed documenteren.
Het schema van V3 komt binnenkort op m'n website.
De invloed van multipath lijkt inderdaad een stuk minder, maar uiteraard niet geheel weg.
Het lijkt of de goede bearing langer wordt volgehouden, en daarna lijkt de boel erger ineen te storten als het multipath nog erger wordt, maar dat kan ook dramatischer lijken omdat de foutieve aanduidingen pas later in alle hevigheid losbarsten.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#329 Bericht door Goos »

Ik zie daar teveel low-cut (ac-coupling) verschijnselen
Had ik al gezien waarschijnlijk het LF bandpass filter.
Het is inderdaad goed om het signaal rechtstreeks van de FM det. af te halen.
Ik zie ook een kleine faseverschuiving in de spikes die beneden de nullijn zitten t.o.v. die boven de nullijn
Dit zou ook vervorming kunnen zijn van de FMdet. 2e harm. vervorming doordat de Q van de det.kring erg hoog is of niet exact in het midden staat , als het signaal nog niet in de begrenzer zit zou het ook fasevervorming kunnen zijn die veroorzaakt wordt door de groepslooptijdvertraging in het IF filter.( het bekende effect dat de center-meter bij geen signaal niet in de midden staat)
Een goede meetzender is onontbeerlijk, voral omdat je met hele kleine vervormingen te maken hebt die toch al een grote invloed kunnen hebben (1% kan al meer zijn meer dan een graad ! )

Links en rechtsom draaien wordt een hele uitdaging vooral wanneer je het met 1 S.C. filter werkt . Je moet dan haast wel de enable ingang gaan gebruiken om op het juiste moment de puls binnen te laten.
We hadden vroeger een W&J peiler waar ook deze window heel nauwkeurig ingeregeld moest worden per bandbreedte.

Het is vaak het meeste werk om een meetmanier te vinden om alle variabelen te isoleren.

Wanneer je toch met een vaste opstelling gaat werken is het denk ik het beste om het signaal direct van de discriminator af te pakken en te versterken en direct toevoeren aan het SC filter zonder lowpass filter, of het kantelpunt ruim boven de 2e harm. te leggen dan kun je ook aan de spanning op het SCF zien of je multipad hebt.
dat is het leuke als je met 8 antennes werkt .In principe is er dan ook geen automatisch versterkingsregeling meer nodig.

Eind jaren 70 begin 80 heeft in Funkschau een doppler peiler beschreven gestaan met 7 segments uitlezing en peilroos
, kon je tot op de graad aflezen. Ik heb nog gezocht , maar kon het nergens meer vinden. Er is denk ik met de verhuizing een doos op de verkeerde kamer neergezet. Een oud collega had het gebouwd werkte best wel goed.

Waarschijnlijk zaten in dezelfde doos ook nog metingen die ik gedaan heb aan antennes op auto's en de afwijkingen.
uitschieters op tussen de 70 en 80 MHz bv door parasitaire slotantennes ( deuren en ramen ) ook de stangen waar dakdragers aan bevestigd worden gaven een behoorlijke afwijking (op 144MHz), met een aluminium plakbandje als kortsluiting was dit verdwenen.

Vorige week bezig geweest met het diagram van een logper antenne en hiervan de harmonischen berekend en een geprobeerd een relatie te leggen tussen de afwijkingen en welk aandeel elke harmonische heeft , kwamen toch wel dingen uit die ik in eerste instantie niet verwacht had , maar achteraf toch wel verklaarbaar.
Het is een beetje teveel om hier te droppen
De invloed van multipath lijkt inderdaad een stuk minder, maar uiteraard niet geheel weg
Die krijg je ook nooit helemaal weg met deze methode , dan moet je overgaan naar evenveel ontvangers als antennes en dan met het MUSIC algorithme aan de gang gaan :-) Alhoewel met de tegenwoordige SDR ontvangers en een krachtige PC is heel wat mogelijk.

Kan die scoop van jou ook rekenen? en of data exporteren naar bv Excel dan kun je , middels Fourier, vrij nauwkeurig de vervorming berekenen.

gr
Goos pa0sir
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#330 Bericht door pa8w »

"Kan die scoop van jou ook rekenen? en of data exporteren naar bv Excel dan kun je , middels Fourier, vrij nauwkeurig de vervorming berekenen."

De scoop is een stuk intelligenter dan ik, (en heeft meer geheugen...) maar wat hij allemaal kan en hoe betrouwbaar dat dan is ben ik nog aan het uitvinden.
Hij heeft o.a. een summiere FFT functie.

Ik heb de laagweergave van de Stabo handscanner een stukje kunnen verbeteren door dikkere koppelcondensatoren toe te passen.
Het is allemaal gruwelijk klein en ik heb nog geen goed punt gevonden om de FM-detector direct uit te lezen. (geen schema)

Maar ik heb de indruk dat dit al een stuk beter is:
improveddopplertone.gif
Bovenste signaal is de referentietoon voor de SSSD software van Dopp.
Het tweede signaal is de audio met een stuk meer grondtoon (320Hz) erin.
Ik zal eens kijken wat mijn IC746pro ervan maakt, en met de FFT functie kijken hoe het signaal is opgebouwd.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie