Autonome Doppler Peiler

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#526 Bericht door pa8w »

Nee,
Alleen als een spoortje verbroken is zal die ingang mogelijk troep oppikken.
Daar lijkt het een beetje op.
Doe even de testjes die ik voorstel, dan kunnen we wellicht conclusies trekken.

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#527 Bericht door PA1 »

Met pen 9 van de 40174 aan aarde blijven er 2 leds branden. Op pen 13 van de 4556 staat dan geen signaal terwijl op pen 14 een soort halve blokgolf staat van ongeveer 1Khz.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#528 Bericht door pa8w »

Ah, mooi!
Een blokgolfje op pin 13 van de 4556.
Die hoort daar niet.
Staat op pin 15 van de 40174 hetzelfde signaaltje?
Zo ja dan is de 40174 defect.
Zo niet dan zit er een breuk in het spoortje.

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#529 Bericht door PA1 »

pa8w schreef:Ah, mooi!
Een blokgolfje op pin 13 van de 4556.
Groet,
Wil.
Dat blokgolfje staat op pen 14 van de 4556 en ook op pen 12 van de 40174. Op pen 13 van de 4556 staat geen signaal, zo ook op pen 15 van de 40174. Ik heb nieuwe ic's besteld, die komen dinsdag als het goed is.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#530 Bericht door PA1 »

Vandaag een nieuwe 40174 geplaatst en inderdaad, nu brand er maar 1 led meer. Maar ik heb nu ook een half display. In de antenne test branden er nu maar 2 leds ipv 4 om en om. Ook heb ik de BF245 vervangen voor een BF244 en nu reageert ie ook op een toon. De leds racen mooi in het rond maar hij slaat steeds 90 graden aan leds over. (van 0 tot 90 brand, van 90 naar 180 brand niet, van 180 naar 270 brand wel en van 270 naar 360 graden brand weer niet) Ook heb ik nu maar op 2 van de 4 antenne uitgangen signaal. Plaats ik de oude 40174 terug dan branden wel alle leds (en heb ik ook op alle 4 antenne uitgangen signaal) maar dan krijg je de situatie weer dat er continu 2 leds branden. Dus die oude 40174 is waarschijnlijk wel defect. Zit nog een klein foutje in, ik zoek rustig verder :) Zo krijg je ook enig idee hoe de schakeling werkt. Ik ben ook blij dat hij nu reageert op een aangeboden toon van 523 Hz. Bij 519 Hz racen ze de andere kant uit zoals het hoort :) Bedankt voor de hulp zover, er kan nu niet veel meer fout zijn.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#531 Bericht door pa8w »

Weet je zeker dat de spoortjes naar de 40174 in orde zijn?
+ub op pin 1 en 16, en - aan pin 3 en 8?

Een defect C-mos ic is al zeldzaam, twee stuks achter elkaar defect is vrijwel uitgesloten, tenzij je fikse statische ontladingen op die dingen loslaat.
Een haarscheurtje in een voedings- of aardingsspoortje kan ook dit soort idiote effecten veroorzaken.
Ik zou dus even alle spoortjes aan de 40174 even goed ohms checken.

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#532 Bericht door PA1 »

Hij werkt!!!

Ik heb zoals je aangaf de spoortjes gecontroleerd maar in eerste instantie geen fout gevonden. Toen de 40174 eruit gehaald en de sporen op sluiting getest en zowaar een sluiting tussen pen 12 en 13. Het bleek dat het soldeer eilandje van de draadbrug naar pen 14 van de 4556 sluiting maakte met het spoortje van pen 12 van de 40174. Ik had de print al meerdere malen gecontroleerd maar deze sluiting was bijna niet te zien. Het soldeereilandje lag los zo te zien maar bleek toch sluiting te maken, daar was het koper niet goed weg geetst. 1 keer met een mes erlangs was al voldoende om de sluiting weg te halen.

Tjonge, wat een werk maar de fouten toch gevonden dank zij jouw tips. Dank je wel !! Nu in een kastje bouwen. Ik heb een boormal van 3 mm plaatstaal gekregen die met een laser is gesneden, zo kan ik alle gaten precies boren. Foto's volgen.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#533 Bericht door pa8w »

Joehoe!
De aanhouder wint!
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#534 Bericht door PA1 »

Vandaag voorzichtig begonnen met het kastje. Eerst de boormal op de frontplaat getaped en daarna 2 gaatjes geboord. Vervolgens het geheel op een plankje geschroefd om te voorkomen dat de plaat begint te schuiven en daarna alles geboord. De gaatjes voor de schakelaars en de potmeters moeten uiteraard groter en ik moet nog een positie kiezen voor de freeze led.

Afbeelding

Afbeelding
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Autonome Doppler Peiler

#535 Bericht door Remco »

Goos, Lodewijk, Wil kijk hier!

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#536 Bericht door Goos »

Ja interessant , en het is denk ik ook nog goed uitvoerbaar.
Als de filters iets smaller zouden kunnen dan kun je met een 3e antenne , met een andere goed gekozen L.O. er haaks op, de 180 graden onzekerheid er uithalen.
Het geheel is denk ik beperkt toepasbaar ivm de grote bandbreedte die het in beslag neemt.

Ik dit principe al eens eerder gezien maar dan voor AM , als ik me goed herinner zat een vergelijkbaar iets in de OAR peiler voor vhf.
R&S had vroeger ( jaren 70) ook iets wat er op leek voor een 1 kanaals doppler peiler , heb ik nog een epistel van, geschreven door ... AEG Telefunken !??, ga het eens opzoeken waar het is.

Ben heel toevallig ook bezig me te verdiepen in SDR , maar het valt nog niet mee om een goed stabiel platform te vinden ( op het moment kali-linux). Ik ben nu nog bezig om de verschillende functies van de blokkendoos te bestuderen en uit te proberen.

Zag laatst ook nog een paar epistels langs komen over sparce fft en een peiler gebaseerd op sparce matrixen met o.a. MUSIC , schijnt veel sneller te gaan ??? , er zijn in ieder geval ook al speciale processoren voor.

gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA1JRN
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:24
Roepletters: PD0JRN
Locatie: Utrecht

Re: Autonome Doppler Peiler

#537 Bericht door PA1JRN »

Ik kan nog niet echt fijne mobiele antennes vinden voor het geheel. Jammer, want dat zou het project wel helemaal af maken.

De eerste antennes die ik gebruikte waren speciaal voor de 70cm band, en ontvangen niet erg veel op 2 meter. Ze zijn wel lekker klein. Maar ik gebruik te niet graag. Ik heb dezelfde gekocht, maar dan dual banders. Deze zijn een stuk groter maar echter zo flexibel, dat ze alle kanten op zwiepen in de rijwind. Als ik ze star maak met bijvoorbeeld een plastic rietje er omheen, dan waaien ze van de auto af (de magneet is maar 2cm en niet erg krachtig). Gelukkig waren het Chinese dingetjes, dus nauwelijks geld verspild.

Een goede optie zou kunnen zijn de Diamond MR77B magmount antenna, maar die is niet heel goedkoop (30,- per stuk, vier stuks nodig!) en op de foto's van de webwinkels is niet te zien of de voet open te maken valt, en hoe flexibel de antenne is. Mocht de voet niet te openen zijn, kun je dan de diode(s) ook in de kabel integreren? Op b.v. 5 cm van de magneetvoet vandaan? Eventueel met SMA of BNC connectortjes ertussen. Of gaat dit veel performance kosten...

Als iemand een goede antenne weet aan te bevelen zou dat fijn zijn. Liefst een fabrieks-antenne. Als het niet anders kan, dan zelfbouw (geen voorkeur).

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#538 Bericht door PA1 »

Ik heb de gedachte om een printplaat te maken (zoals deze http://members.chello.nl/~w.hofman/pa8w/preamparray.htm op de website van PA8W) en daarop de antennes te zetten. In plaats van ducttape wil ik hem op een magneet bord lijmen. Ik heb hier nog zo'n soepel (reclame) bord liggen maar weet niet of dat sterk genoeg is. Met een printplaat heb je meer ruimte voor experimenten. Ik heb al eens een gemaakt met op iedere antenne een kroonsteen aan de voet zodat je de lengte kunt varieren maar de kabel van de RDF ving meer signaal op dan de antennes zelf :) Ik heb inmiddels een afgeschermde kabel gevonden en die wil ik binnenkort eens testen. Project van mij ligt nu stil door andere bezigheden maar ik ga daar uiteraard binnenkort weer mee verder. (de 70 cm antennes zijn ook nog niet binnen)

Afbeelding
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#539 Bericht door Goos »

Je kunt ook uitgaan van dakdragers en een plaat alu erop , of desnoods een plaat hout met daarop alu-plakband of keukenfolie er op lijmen.
Hierop kun je dan de constructies maken voor de antennes. , eventueel meerdere bay's.

Zeker voor de hogere frequenties is het raadzaam om geen PL of BNC's te gebruiken maar TNC of SMA , als het even kan dubbel afgeschermd coax bv RG223 , zeker geen RG58u milanesi dit is zo lek als een mandje.

Katrein voeten kunnen ook bv K51 16 4 Deze zijn vrij eenvoudig open te maken en te modificeren , maar wel flink aan de prijs.


gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#540 Bericht door pa8w »

Remco schreef:Goos, Lodewijk, Wil kijk hier!
Interessante benadering Remco, dank voor de link!

@PA1: ik zie de smoorspoel niet bij de antennebasis...
Ik wil nog eens hameren op heel goede (b.v. capacitieve) koppeling met aarde (plaatwerk).
Magneetjes van 2cm zijn voor 70cm al te klein, en vrijwel niet bestaand voor 2m.
De printplaat tape methode zorgt voor een forse capaciteit naar aarde die in de praktijk goed voldoet.
De plaat mag ook hoger staan zoals Goos suggereert, maar moet dan flink groter zijn, omdat hij dan vrijwel de gehele aarde vormt.
Een plaat pal op het plaatwerk is in mijn optiek wat dat aangaat te prefereren en is ook nog bestand tegen fikse snelheden op de Deutsche Autobahn.

Inderdaad goede dubbel afgeschermde coax gebruiken op 70cm!
Alle kabels goed plat op het aardvlak tapen.
Elke lus die boven de aardplaat uitsteekt pikt al heel gauw signaal op dat de uitkomst beïnvloedt.
Mede om die reden ben ik gaan experimenteren met preamps in de antennevoeten om te zorgen dat die indirect opgepikte signalen een ondergeschikte rol spelen t.o.v. het stevige signaal dat uit de preamps komt.

Groetjes,

Wil.

PS: Oh ja, Ik gebruik maar 1 connector; bij de ontvanger. De rest zit volledig gesoldeerd. Is nog een stuk goedkoper ook.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie