Lima SDR

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Lima SDR

#1 Bericht door Aeolus »

Hoi,

Ik heb vanavond een Lima SDR kitje gekocht. De handleiding die er bij zit is echter in het duits.. bestaan hier handleidingen voor in het nederlands of engels? Hij is al wel in elkaar gezet, dus ik hoef hem niet meer te bouwen, maar wil hem met powersdr aan de praat krijgen, en ik vrees dat ik teveel essentiele dingen uit de handleiding mis, vanwege mijn gebrekkige duits.

Alvast dank.
Laatst gewijzigd door Aeolus op 23 feb 2012, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Lima SDR Handleiding

#2 Bericht door PA2EFR »

Op de website staat alleen een link naar de duitse handleidingen.
Dat zijn tekstgeorienteerde pdf's, met afbeeldingen.

Wat je kunt doen is de tekst die je niet begrijpt kopiëren en plakken in Google Taalhulpmiddelen.

Je krijgt dan wel steenkolenduits maar misschien kun je bepaalde passages verhelderen op deze manier.

Verder zit er ook nog een soort forum bij, met een link naar buitenlandse informatie. Wel heel summier.

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Lima SDR Handleiding

#3 Bericht door pe1br »

Piet PA1PM is bezig met een Nederlandse vertaling met toestemming van de orginele makers natuurlijk.
Ik weet niet hoe ver hij er precies mee is maar je zou hem eens kunnen mailen, zijn mail adres is wel te vinden via qrz.com

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Lima SDR Handleiding

#4 Bericht door Ton_O_E »

Ik weet, dat op het hamnust iemand ook bezig is met vertalen, (zal dan ook wel Piet zijn)
ik, en mijn broer (PE1ONW) gaan er ook allebij één maken
eerst alleen de ontvanger, later ook de zender (de print voor de zender wordt wel meteen besteld)
Misschien kunnen we hier wat ervaringen uitwisselen
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Lima SDR Handleiding

#5 Bericht door coolepascal »

Een maat van mij heeft er in het afgelopen half jaar maar liefst drie gebouwd.
Best een leuk project en goed verzorgt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa1zkh
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jun 2011, 20:20
Roepletters: PA1ZKH
Locatie: Loosduinen (JO22CB)

Re: Lima SDR Handleiding

#6 Bericht door pa1zkh »

Ik ben er ook mee bezig de ontvanger is reeds af moet nog wat tijd vinden om de zender te bouwen.
Errug leuk projekt kan ik eenieder aanbevelen met een goede solderbout
73 Barry PA1ZKH

Gebruikersavatar
Rob-PA7RM
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:27
Locatie: Heelsum
Contacteer:

Re: Lima SDR Handleiding

#7 Bericht door Rob-PA7RM »

PA3TON schreef:Misschien kunnen we hier wat ervaringen uitwisselen
Ben ik voor ;)
Lijkt me een zeer leuk zelfbouw project.
Weet iemand ook wat het verschil is tussen de v4.2 en nu v5.0 print ? Waar kan ik die info vinden ?

Rob
Afbeelding Flightsim news @ Afbeelding

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Lima SDR Handleiding

#8 Bericht door Aeolus »

Ook een voorstander :) Ik heb het ding nog niet aan de praat gekregen, maar ik zie al dat er hier ook de nodige ervaring is met deze apparaten. Ik ga er morgen wellicht nog weer eens mee aan de slag, en mocht het zo zijn dat het me nog niet lukt er het e.e.a. mee te ontvangen, dan kan ik altijd mijn vragen hier nog eens kwijt denk ik :)

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Lima SDR Handleiding

#9 Bericht door Aeolus »

En volgens mij is dat moment aangebroken ;

Ik heb alle stappen gevolgd uit deze handleiding ( http://www.darc.de/uploads/media/Instal ... R_1_19.pdf ), en de voorbereidingen met de SI570_USB_Test.exe tool gaan ook allemaal zoals ze moeten gaan.

Daar waar in de handleiding het adres van de lima 50 is, is ie in mijn geval 55 (wanneer ik 55 invoer, wat de tool standaard al doet, dan krijg ik bij het lezen van de registers diverse verschillende waardes te zien, waar ik bij 50 of andere getallen die ik getest heb, bij register 7 t/m 12 FF als waarde te zien krijg, en dat zou niet juist zijn volgens de handleiding). Wanneer ik de volgende stappen uitvoer binnen de usb testtool ;
Für die Überprüfung der Hex-Adresse geben Sie bitte folgende Kombination ein:
request: 11
value: 10
index: 0

Nach betätigen derTaste USB_control_msg data to host erscheint die Hex-Adresse
rechts unten.

Für die Überprüfung des Teilungsfaktors geben Sie bitte folgende Kombination ein:
request: 11
value: 11
index: 0

Nach betätigen derTaste USB_control_msg data to host erscheint der Teilungsfaktor
ebenfalls rechts unten.
dan komt ie ook met de juiste waardes terug. Hex-adresse 55, en Teilungsfaktor 04.

Powersdr (v1.19.3.15) geinstalleerd vanaf de link die in de handleiding genoemd, en ook de sdr1kusb.dll uit de powersdrpatch.zip staat in de program files map waar powersdr geinstalleerd staat. In de hardwareconfig staat onder 'Radio Model' de SDR-Si570 geselecteerd, lpt-adres is leeg, en USBtol2C staat aangevinkt.

De lima-sdr staat aangesloten via de usb kabel, en de audio output die naar de audio input van de pc gaat. Op deze pc heb ik zojuist ook alle drivers geupdate naar de laatste versie (dus o.a. audio en chipset drivers).

Als ik powersdr opstart, dan wordt niets ontvangen... in het spectrum display zie ik exact in het midden een piek van rond de -30, en daaromheen gewoon laag signaal (overal rond de -90). Als ik heen en weer scroll naar een andere frequentie, of naar een andere band switch, blijft het beeld gelijk, en blijft die piek exact in het midden staan (scrollt dus niet mee).

Kan iemand me wellicht iets verder op weg helpen?

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Lima SDR Handleiding

#10 Bericht door PA2REH »

best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Lima SDR Handleiding

#11 Bericht door Aeolus »

Dankje Eric,

Dat forum had ik inderdaad gevonden, en ook daar mijn bevindingen even gepost. Veel activiteit is er echter op dat forum niet, en ik heb tussen de huidige topics aldaar nog niemand gezien die dezelfde problemen aantrof als ik. Vandaar mijn reden om het hier ook te vragen (mede omdat er hier kennelijk ook een aantal mensen zijn die er een hebben).

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Lima SDR Handleiding

#12 Bericht door Aeolus »

En na wat heen en weer gemaild te hebben met Bernd (bedenker/bouwer van Lima SDR) heb ik het spul werkend gekregen. Als je het duits niet zo machtig bent is het soms lastig om alles in de handleiding goed te interpreteren, maar Bernd heeft me in het engels er doorheen geloodst.

Voor een ieder : dank voor het meedenken !

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Lima SDR Handleiding

#13 Bericht door Ton_O_E »

ah, bij ons zijn de eerste onderdelen besteld, en de print voor de ontvanger en zender.
De print voor de zender is vernieuwd! dus nog die onderdelen nog maar niet bestellen, eerst afwachten wat er veranderd is.
Gaan sowieso eerst de ontvanger bouwen
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Lima SDR Handleiding

#14 Bericht door Aeolus »

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het bouwen er van... ik heb hem dan niet zelf hoeven bouwen, maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer zin ik wel krijg om tzt toch ook es van dit soort projectjes zelf te gaan doen (al zal de lima sdr in mijn geval uitgesloten zijn, ten eerste omdat ik hem reeds heb, en ten tweede de duitstalige handleiding). Als je iets koopt en het werkt geeft dat voldoening, maar als je iets zelf bouwt en het werkt, dan lijkt me dat voldoening in het kwadraat :)

Gebruikersavatar
Rob-PA7RM
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:27
Locatie: Heelsum
Contacteer:

Re: Lima SDR Handleiding

#15 Bericht door Rob-PA7RM »

PA3TON schreef:De print voor de zender is vernieuwd! dus nog die onderdelen nog maar niet bestellen, eerst afwachten wat er veranderd is.
Volgens de manual:

Änderungen des Handbuches von V1.1 nach V2.0 :
- Manual V2.0 bezieht sich auf das geänderte Platinenlayout V3.1
- Einführung eines Mikrofonverstärkers
- Änderung der Widerstandswerte von R14, R22, R26, R27, R39, R48, R49 und R56
- Änderung der Ruhestromeinstellung R61 und R62
- Beschreibung PowerSDR von V1.12 auf V1.19 aktualisiert.
Afbeelding Flightsim news @ Afbeelding

Plaats reactie