Communicatie luidspreker ontwerpen

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
pe2wdo
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mar 2008, 14:27

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#16 Bericht door pe2wdo »

Ik heb 2 kleine 2-weg boekenkastspeakertjes gepakt. Een compact klasse D versterkertje met TA2024 (2x15W@4Ohm) ingeblikt en ingebouwd.
Kosten bij elkaar 15 Euro. Setje klinkt fantastisch en je kan er van alles op aansluiten en door 12V enkele voeding is het evt. ook nog in het
veld te gebruiken of op de 12V van je pc.

Een L-pad voor de tweetertjes is nog wel een goed idee. . .

groet,

Willem
PE2WDO

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#17 Bericht door Rekal »

even wat onderzoek gedaan:

Welk bereik hebben de betere speakers?

De icom sp20 loopt van 100 tot 9.000Hz
Yaesu sp9000 & sp2000 loopt van 100 tot 12.000Hz
Kenwood sp23 loopt van 300 tot 5.000Hz

dus ik gooi de breedband speaker overboord en ga op zoek naar een speaker tussen pakweg 100 tot 12.000Hz
Ik twijfel over het formaat, 10 of 13cm?

1. Visaton (No. 9021) W100S 8Ohm, 10cm, tot 15Khz €26.55 (tip van PA3EYC)
2. Visaton (No. 9023) W130S 8Ohm, 13cm, tot 12Khz €28

Mag ik ook naar inbouwautoluidsprekers van bijvoorbeeld Jbl kijken? (word wel 4ohm dan)
Is er niets beters op de markt dat kan dienen? Visaton lijken me budget speakertjes? (eventueel met link webshop)


Heb ik naast de genoemde speakers dan alsnog een filter nodig?
het hout word 1 stap verdikt naar 12cm Maranti multiplex. (om resonantieproblemen te voorkomen)
MDF lijkt me wat goedkoop een kwetsbaar voor stoten, multiplex kan ik achteraf mooi met beits en vernis afwerken.
Laatst gewijzigd door Rekal op 07 apr 2011, 02:43, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#18 Bericht door PA5COR »

15 KHz heb je niet nodig, wel 6 KHz als je FM/AM doet.
Als de karakteristiek recht is tussen 200 Hz en 6 KHz is dat prima, daarboven heb je ruis welke aan de verstaanbaarheid niks toevoegt.

Heb je DSP waar je de ondergrens en bovengrens ook kan beinvloeden dan helpt dat zeker.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#19 Bericht door Rekal »

De zender heeft DSP ja, Kenwood ts590
Zou ik eventueel een low cut (70Hz) en high cut (10Khz) filter er tussen zetten?
Zoja kan ik dat zelf bouwen? of waar koop ik dat.. (componenten kwaliteit is hier belangrijk denk ik)

Na onderzoek denk ik dat een 6db LPF word gemaakt word d.m.v. een spoel.
een 6db HPF filter d.m.v. een conensator.
Als ik een12db filter wil gaan maken dan heb ik een spoel + condensator per filter nodig.
kan ik beide filters combineren? (dacht dat dit dan een bandpassfilter werd)
LPF + HPF (6db) http://www.members.shaw.ca/LoudspeakerB ... ndpass.gif
LPF + HPF (12db) http://www.members.shaw.ca/LoudspeakerB ... ass2nd.gif

ook lees ik hier en daar dat soms een weerstand gebruikt word in de plaats van een spoel, kan dat ook??

8ohm speaker:
80Hz LPF 6db = spoel: 15,9mH, condensator 249uF
80Hz LPF 12db = spoel 22,5mH, condensator: 176uF
10Khz HPF 6 db = spoel: 0,12mH , condensator: 2uF
10Khz HPF 12db = spoel: 0,18mH, condensator: 1,4uF

Condensator denk ik in de richting van een Elektrolyt Panasonic fc105 20%, hoeveel volt???
spoel: geen idee, conrad? welk soort?

ik ken helemaal niets van filterwerk dus alles wat ik hierboven schrijf is slecht een gok!
dan lees ik nog over Butterworth en Chebyshev filters,,, ojeee.

Ik maak het misschien "te" technisch en langdradig... Mmmm

ik moet mezelf even kalmeren, en het doel voor ogen houden.
dat zijn momenteel 3 punten
1. welke speaker
2. welke filter(s) en welke componenten zijn nodig
3. literinhoud kast moet berekend worden door iemand, met of zonder baspoort? (als ik de Visaton ingeef in Winisd is de basreflex het meest efficient volgens het programma)
ik dacht dat ik de literinhoud vrij te kiezen is (5,4l) en ik d.m.v. het veranderen van de baspijp diameter en lengte altijd op een geschikte match kan uitkomen, dit is met een compleet gesloten kast niet het geval, hier is de literinhoud juist cruciaal.
of sla ik de bal compleet mis...

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#20 Bericht door Steef »

Als je het echt serieus wilt aanpakken dan zou ik eens bij Speaker & Co langs gaan.
Die jongens weten waar ze het over hebben, en kunnen je waarschijnlijk gelijk helpen.

Ook hebben ze standaard printen waar je zo een filter op kan bouwen, en eigenlijk alles wat je verder nodig hebt.


Dit is de website: http://www.speaker-en-co.nl/

En dit is misschien een handige keuze uit hun webshop: webshop
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#21 Bericht door 19DT2120 »

Je zou ook eens kunnen kijken wat voor speakers ze voor de Center speakers van dolby-surround speakers gebruiken.Deze worden eigen alleen voor de spraak gebruikt,zo gebruik ik hier een center-speaker van Logitech Z-5500 Digital set die ik is voor een paar € op de kop heb getikt.
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#22 Bericht door Steef »

High Sensitivity (92,5 dB zoals in het voorbeeld) is denk ik wat je zoekt als het gaat om een speaker voor je set.
De LF versterker is zeer waarschijnlijk niet de sterkste kant van een amateurradio.
Een relatief hoog volume bij een relatief lage aansturing kan dan helpen.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#23 Bericht door pa0ejh »

Ik zou een WS100 8 Ohm in een 4 Liter behuizing maken , geen Basreflex de winst zit alleen in
het lage tonen gebied , en onder de 100Hz boeit ons niet....

Met een 1mH spoel en een C van 4.7 , 5.6 of 10uF evt. schakelbaar kun je de afval in het hoog
ook nog instelbaar maken, zie blauwe lijn in grafiek , het laag kun je met DSP instellen.
Bijlagen
w100s_1mH-10uF.GIF
w100s_1mH-10uF.GIF (10.31 KiB) 3682 keer bekeken
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#24 Bericht door Steef »

Die speaker doet 86 dB 1W/1m.

Dit betekend dat het rendement dus laag is. Lees -> moeilijk aan te sturen.

De eerder aangegeven speaker heeft een rendement van van 92,5 dB 1W/1m.
Deze speaker is dus veel makkelijker aan te sturen.
Je hoeft de volume knop minder ver open te draaien.

Ergo -> minder ruis!
Wie praat luistert niet

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#25 Bericht door Rekal »

@Steef: de genoemde speaker is 4ohm, zender wilt 8ohm of meer.
Eigenlijk heb je gelijk wat betreft de LF versterker, het is geen wauw versterker, dus heeft het inderdaad geen zin om daar een dure speaker aan te gaan hangen.

@pa0ejh: de blauwe lijn die je aangeeft is me toch wat te vlug afgekapt op 4000Hz, zou hem toch iets verder willen laten lopen.

Ik luister heel veel FM en zou het toch leuk vinden als er iets van laag in zou zitten. (voller geluid)

ik denk momenteel aan het volgende:

Ws100 8ohm, een LPF op 70Hz, een HPF op 11Khz, een piekje op 100Hz maken dmv van basreflex buisje.
De filters vind ik gewoon leuk om zelf te solderen en het heeft nog een functie ook. (leeg printplaatje heb ik nog wel)
Moet ik wel de componenten kant en klaar kunnen kopen: spoel en condensators.
Met deze gegevens moet hopelijk iemand een kast kunnen ontwerpen. (vierkante doos)
Met volgende binnenmaten: l 250 x b 170 x h 140 = 5,95 liter
Een baslreflex d.m.v. een sleuf aan de rechterkant lijkt me erg leuk. (dit idee http://affordableaudio.biz/images/A2B-pair.jpg maar dan de sleuf aan de rechterkant)
Kan iemand hier mee aan de stoei? ik ga straks zelf proberen via diverse programma's, maar ik ken er bitter weinig van.
formaat sleuf of baspijp (liefst kan en klaar: conrad) en de meest ideale kastinhoud moet gezocht worden.

de optie tot ws130 blijft zeker nog open (klinkt dat niet wat voller?) maar ook een compleet andere speaker is nog steeds mogelijk.
volgende week ga ik bestellen en dan is de diffinitieve kast + speaker + filters gekozen en ontworpen. (uiteraard met jullie hulp)
ik ga straks eens flink op hifi zelfbouw forums kijken en hopelijk steek ik daar wat van op.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#26 Bericht door pa0ejh »

@Steef. 85dB is al veel , overigens is de grafiek opgenomen zonder behuizing , in Freiluft .

Overigens kun je 6dB aftrekken van de SPL als je een 4 Ohm met een 8 Ohm speaker vergelijkt.

@ Rekal. In de grafiek is de rode curve die van de Luidspreker , en blauwe van het Filter , die
moet je dus van elkaar aftrekken , de resultante is dan het gemiddelde van de twee curves.

Basreflex is zinloos , zeker in FM is de laagst weer tegeven freq. iets van 200 tot 300Hz terwijl
het hoog al bij 3000Hz afvalt , de ruis die je hoort is die je ontvanger produceert bij lage
veldsterkte's.

Ook het HPF op 70 Hz is zinloos , weg gegooit geld , LPF op 11 Khz is ook nutteloos , kun je net zogoed je bestaande speaker gebruiken , en de kast volstoppen met dempings materiaal.

In ieder geval veel succes ermee ,\
Laatst gewijzigd door pa0ejh op 07 apr 2011, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#27 Bericht door Thijzer »

Zo'n speaker bouwen is eigenlijk de gemakkelijkste om te bouwen. Ga maar na: je hebt geen denderende bas nodig (100hz begint het feest pas) en hoge tonen heb je niet nodig. Je hebt dus een midrange speaker nodig, inderdaad misschien wel zo'n centerspeaker kant en klaar hoewel de kwaliteit daarvan doorgaans om van te huilen is.

Oplossing van Egbert lijkt me een goede om mee te beginnen. Verwacht geen wonderen van die speaker, hij dient er alleen maar voor om het geluid uit je set beter weer te geven dan dat kleine k*t speakertje dat er standaard in zit. Succes heb je dus altijd. Aangezien die set een behoorlijk DSP heeft, kun je vooraf al heel wat filteren.

Je zou hooguit een kleine versterker kunnen inbouwen (kitje van Velleman of zelf met een TDA of zo aan de slag gaan, schema;s zat voor een paar watt) zodat je wat geluid krijgt. Ik kan me voorstellen dat de power uit je set erg laag is om die speaker goed aan te sturen al is het geen grote jongen. Dan hoef je de versterker in de set (meestal een cheape oplossing) niet op z'n tenen te laten lopen en dus te laten vervormen, want daar zie ik nog het grootste gevaar.

Nou, zo moet het toch wel lukken? Experimenteren met het filter kan altijd nog, de Visaton speaker is 100% de beste keus.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#28 Bericht door PA3LS »

Een basreflexpoort zou ik niet toepassen. Dat kan de verstaanbaarheid verminderen door de resonantiepieken die voorkomen bij kleine BR speakertjes. Een piek rond 100hz is niet al te gunstig voor de verstaanbaarheid.
Een highpassfilter is waarschijnlijk overbodig met een kleine luidspreker. Die geven van nature al niet al teveel laag. Een lowpassfilter kan wel handig zijn, maar dat moet vrij scherp werken en regelbaar zijn om nuttig te zijn. Je wil bijvoorbeeld dat 2,4khz nog op volle sterkte wordt weergegeven, en dat op 3,5khz je geluid al flink weggefilterd wordt...
Als je de spoelen zelf wikkelt, dan kan je aftakkingen maken en de frequentie kiezen met een draaischakelaar of iets dergelijks.

Het meest praktisch is actief filteren, vóór de versterker. Dan kan je toe met veel kleinere spoelen en condensatoren enzo.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#29 Bericht door Steef »

pa0ejh schreef:Overigens kun je 6dB aftrekken van de SPL als je een 4 Ohm met een 8 Ohm speaker vergelijkt.
Je hebt gelijk, helemaal over 4 en 8 ohm heen gelezen.

Maar rendement van 90dB bij 8 ohm moet te doen zijn, toch?

Het rendement van een luidspreker wordt uitgedrukt in dB per Watt. De eenheid is om exact te zijn 2,83 Volt aan 8 Ohm is gelijk aan 1 Watt. De geluiddruk die dan gemeten wordt op een afstand van 1 meter van de luidspreker geeft het rendement van de luidspreker in dB’s aan. Heeft een luidspreker een impedantie van 4 Ohm dan is bij een gelijkblijvende spanning van 2,83 volt 2x zoveel stroom nodig. Spanning vermenigvuldigt met stroom is namelijk gelijk aan vermogen. Geeft een leverancier een rendement op van 90 dB aan 4 Ohm dan is dat gezien vanuit het oogpunt van de versterker vergelijkbaar met 93 dB aan 8 Ohm en zo u wilt 96 dB aan 15 Ohm

Lees meer : http://www.hifi.nl/artikel/1690/Watt_en ... z1IrQmaSjM
Wie praat luistert niet

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Communicatie luidspreker ontwerpen

#30 Bericht door Rekal »

Mmm, ok geen basreflex systeem.
het word een compleet gesloten kast.

De versterker in de set zelf moet toch voldoende zijn, ik heb op de Icom sp20 speaker het volume nooit hoger als 1/4 open.
Ik ga voor de w130s 8ohm! ik hoop dat dit een goede keuze is.
Voor deze speaker wil ik dus een kast bouwen.

als ik de binnenmaten 240x160x160 maak heb ik 6,1 liter kist en een heel mooie curve.
zelfs met een 5 liter kist veranderd de curve nauwelijks, dus ik kan ook demping gaan plakken.
ik heb niet alle gegevens ingevoerd in Winisd! kan iemand het heel even controleren....
Komt de speaker nu vol tot zijn recht? dus ik zou daar dan met een hifi versterker zijn volle 50w RMS op kunnen zetten en dan word hij niet overbelast?
Als ik dat dan bekijk in Winisd is het toch in orde?
Ik moet wel een HPF filter maken dan denk ik, waar haal ik die componenten? conrad?
Afbeelding

Als ik dan de W100s in voer dan komt die totaal niet uit... Mmm terwijl op de site toch een 4l gesloten kast word aanbevolen.
Winisd geeft me pas een mooie curver vanaf 12liter en meer. of heb ik iets verkeerd ingevoerd?
Afbeelding

Plaats reactie