LNA behuizing buiten (in de mast)
- PE1PQX
- Berichten: 4555
- Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
- Roepletters: PE1PQX
- Locatie: Emmen (JO32LS)
- Contacteer:
LNA behuizing buiten (in de mast)
Tja, druk bezig hier.
Aangezien mijn mast nog opgebouwd moet worden was het ook tijd om eens te kijken 'hoe berg ik buiten mijn 2 LNA's droog en fatsoenlijk op?'.
De behuizing heb ik... Nu de indeling nog en daar heb ik een vraagje over.
De 2m LNA is er één van HA8ET, en die voor 70cm van G0MRF (is eigenlijk een breedbandig type helaas, 70cm - 23cm)
Zie bijgevoegde foto's: Wat heeft de voorkeur, LNA's naast elkaar (foto 1) of ieder op zijn eigen helft in de kast (foto 2) en waarom?
Er zijn nog relais onderweg om dit verder netjes af te werken. Nee, wil niet met gescheiden TX/RX werken, gewoon met 1 coax omhoog voor TX en RX vanaf mijn FT736r.
Maximaal vermogen dat door de relais moet is zo'n 300Watt. (nu alleen nog op 2m, 70cm komt later nog eens hoop ik)
(Een oplettende lezer heeft mijn andere topic over de N-chassis deel male met kleine flens gezien, dat heeft i.d.d met dit project te maken).
Aangezien mijn mast nog opgebouwd moet worden was het ook tijd om eens te kijken 'hoe berg ik buiten mijn 2 LNA's droog en fatsoenlijk op?'.
De behuizing heb ik... Nu de indeling nog en daar heb ik een vraagje over.
De 2m LNA is er één van HA8ET, en die voor 70cm van G0MRF (is eigenlijk een breedbandig type helaas, 70cm - 23cm)
Zie bijgevoegde foto's: Wat heeft de voorkeur, LNA's naast elkaar (foto 1) of ieder op zijn eigen helft in de kast (foto 2) en waarom?
Er zijn nog relais onderweg om dit verder netjes af te werken. Nee, wil niet met gescheiden TX/RX werken, gewoon met 1 coax omhoog voor TX en RX vanaf mijn FT736r.
Maximaal vermogen dat door de relais moet is zo'n 300Watt. (nu alleen nog op 2m, 70cm komt later nog eens hoop ik)
(Een oplettende lezer heeft mijn andere topic over de N-chassis deel male met kleine flens gezien, dat heeft i.d.d met dit project te maken).
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
Re: LNA behuizing buiten (in de mast)
gebruik je ook sequencers ...??
en bij geen spanning op lna's gaan de relais in tx stand ??
en bij geen spanning op lna's gaan de relais in tx stand ??
- PE1PQX
- Berichten: 4555
- Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
- Roepletters: PE1PQX
- Locatie: Emmen (JO32LS)
- Contacteer:
Re: LNA behuizing buiten (in de mast)
sequencer is noodzakelijk, I Know!!
Maar het gaat mij er om hoe ik de boel in deze kast plaats.
2m aan de ene kant, 70cm aan de andere kant, of input (vanaf antenne) aan de ene kant en output (naar shack) aan de andere kant. Dat was mijn vraag.
Hoe het functioneren moet is me bekend.
Maar het gaat mij er om hoe ik de boel in deze kast plaats.
2m aan de ene kant, 70cm aan de andere kant, of input (vanaf antenne) aan de ene kant en output (naar shack) aan de andere kant. Dat was mijn vraag.
Hoe het functioneren moet is me bekend.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
Re: LNA behuizing buiten (in de mast)
zou het niet gauw te "krap"worden , kan je de bocht nog om met al je coax en er komen ook nog extra relais bij .
ik heb de "behuizingen " apart ..
twee stukken pvc riool pijp van 12.5 cm rond deksel erop .. de onderkant blijft open ..
ik zet ze met breed isolatieband vast aan de pijp ..kabels komen eronder uit ..
nog een paar sponsen erin proppen ( anders gaan de vogels erin ).. totale lengte iets van 30 of 40 cm
van die metalen schuursponsen gaat ook goed .
de relais zitten dan helemaal in die pijp en steken niet door de behuizing heen ..
ik gebruik daar dan ook geen vulcaniserende tape op de pluggen .. er komt alleen maar coax en besturings kabel onder uit die pijp
concept is eigenlijk van pa5ms .. die is ermee begonnen ...gebruiken we al jaren ...
ik heb de "behuizingen " apart ..
twee stukken pvc riool pijp van 12.5 cm rond deksel erop .. de onderkant blijft open ..
ik zet ze met breed isolatieband vast aan de pijp ..kabels komen eronder uit ..
nog een paar sponsen erin proppen ( anders gaan de vogels erin ).. totale lengte iets van 30 of 40 cm
van die metalen schuursponsen gaat ook goed .
de relais zitten dan helemaal in die pijp en steken niet door de behuizing heen ..
ik gebruik daar dan ook geen vulcaniserende tape op de pluggen .. er komt alleen maar coax en besturings kabel onder uit die pijp
concept is eigenlijk van pa5ms .. die is ermee begonnen ...gebruiken we al jaren ...
- PE1PQX
- Berichten: 4555
- Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
- Roepletters: PE1PQX
- Locatie: Emmen (JO32LS)
- Contacteer:
Re: LNA behuizing buiten (in de mast)
Voor coax ga ik 7mm spul gebruiken, voor korte afstanden kan dat best.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
Re: LNA behuizing buiten (in de mast)
tja 7mm .... dat is toch voor meetsnoertjes ...
maar dat centrale deel van je coax relais hangt wel buiten de behuizing ..
kijk ook even bij vhfdesign.com voor een betere 70 cm lna ze hebben zo ook met ingebouwde relais ..
https://vhfdesign.com/
maar dat centrale deel van je coax relais hangt wel buiten de behuizing ..
kijk ook even bij vhfdesign.com voor een betere 70 cm lna ze hebben zo ook met ingebouwde relais ..
https://vhfdesign.com/
- PE1PQX
- Berichten: 4555
- Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
- Roepletters: PE1PQX
- Locatie: Emmen (JO32LS)
- Contacteer:
Re: LNA behuizing buiten (in de mast)
En Rick ook bedankt voor de input...
7mm, lijkt mij dat daar over minder dan 20cm weinig fout aan kan gaan, en over minder dan 10cm het vermogen van <350Watt prima doorheen kan.
Overigens worden de contacten naar massa geschakeld als deze 'verbroken' worden met dit relais. (CX-520d)
En die centrale connector buiten de kast?? Daar hebben ze vulkaniserende tape voor uitgevonden.
7mm, lijkt mij dat daar over minder dan 20cm weinig fout aan kan gaan, en over minder dan 10cm het vermogen van <350Watt prima doorheen kan.
Overigens worden de contacten naar massa geschakeld als deze 'verbroken' worden met dit relais. (CX-520d)
En die centrale connector buiten de kast?? Daar hebben ze vulkaniserende tape voor uitgevonden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
Re: LNA behuizing buiten (in de mast)
tja het kan vast wel ....
die relais zijn nieuw zo ongeveer 90 euro .. en je hebt nog flink wat extra koppelingen / flens nodig ..
LNA met ingebouwde relais is dan net ietsje goedkoper ( kan ook kapot hoor .. )
op deze site staan er ook een paar ..met ingebouwde relais
ik heb er geen ervaring mee .. misschien zijn er forum leden die er iets over kunnen zeggen ..
https://www.antennas-amplifiers.com/low-noise-amplifier
die relais zijn nieuw zo ongeveer 90 euro .. en je hebt nog flink wat extra koppelingen / flens nodig ..
LNA met ingebouwde relais is dan net ietsje goedkoper ( kan ook kapot hoor .. )
op deze site staan er ook een paar ..met ingebouwde relais
ik heb er geen ervaring mee .. misschien zijn er forum leden die er iets over kunnen zeggen ..
https://www.antennas-amplifiers.com/low-noise-amplifier
- PE1PQX
- Berichten: 4555
- Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
- Roepletters: PE1PQX
- Locatie: Emmen (JO32LS)
- Contacteer:
Re: LNA behuizing buiten (in de mast)
Het voorlopige eindresultaat...
Links VHF, rechts UHF Tussen de relais en het kunststof zit nog een alu strip, dit is nodig om de deksel er goed op te kunnen zetten, de relais zaten anders in de weg.
De stuurkabel komt rechts de kast in, via de aanwezige wartel.
Heb H2007 gebruikt (dikker is vrijwel niet te doen in deze behuizing) en haakse connectoren.
Haaks?? Ja, haaks... ziet er gewoon netter uit en kwa werking zal ik daar niets van merken t.o.v. een rechte connector.
Zit wel aan een ALU afscheidingsschotje te denken tussen de LNA's,
Links VHF, rechts UHF Tussen de relais en het kunststof zit nog een alu strip, dit is nodig om de deksel er goed op te kunnen zetten, de relais zaten anders in de weg.
De stuurkabel komt rechts de kast in, via de aanwezige wartel.
Heb H2007 gebruikt (dikker is vrijwel niet te doen in deze behuizing) en haakse connectoren.
Haaks?? Ja, haaks... ziet er gewoon netter uit en kwa werking zal ik daar niets van merken t.o.v. een rechte connector.
Zit wel aan een ALU afscheidingsschotje te denken tussen de LNA's,
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
Re: LNA behuizing buiten (in de mast)
de twee relais aan elkaar met een 90 graden koppelstuk
dan stukje dun semi rigid achter de lna ... die dingen liggen vaak op vlooien markten voor een paar euro
dan stukje dun semi rigid achter de lna ... die dingen liggen vaak op vlooien markten voor een paar euro
- PE1PQX
- Berichten: 4555
- Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
- Roepletters: PE1PQX
- Locatie: Emmen (JO32LS)
- Contacteer:
Re: LNA behuizing buiten (in de mast)
Nogmaals dank voor je input, maar ik kan en ga het niet meer verbouwen.
Ik vind zoals ik het nu heb wel prima.
Ik vind zoals ik het nu heb wel prima.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)