alternatief van een audio AGC

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

alternatief van een audio AGC

#1 Bericht door PD0RTT »

Als alternatief van deze schakeling welke prima werkt met transistoren, wilde ik kijken of dit ook mogelijk met opamps gemaakt kan worden:
Audio Compressor.PNG
Audio Compressor.PNG (59.12 KiB) 15840 keer bekeken
Hiervoor heb ik de volgende schakeling ontworpen:
audio level chancheler.PNG
Maar nog niet gebouwd, ik ben benieuwd of iemand hier iets over kan toevoegen.

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: alternatief van een audio AGC

#2 Bericht door PD0RTT »

iets klopt er niet en dat is dat alleen de positieve sinussen helften worden gelijkgericht en waarop de regeling werkt.
Door de toevoeging van een tijdconstante in de vorm van de 1uF buffer condensator en de ontlaad weerstand van 220k is de regeling ingesteld op het gemiddelde volume.
audio level chancheler.PNG

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: alternatief van een audio AGC

#3 Bericht door pe1cmo »

Kijk eens in de app note: https://www.onsemi.com/pub/Collateral/AND8159-D.PDF

Hier zijn ook andere schema's mee te bedenken. Die limmiter gebruik ik zelf (in iets gewijzigde vorm) voor professioneel gebruik.

In deze datasheet zelfs een schema, maar dat IC is iets lastiger verkrijgbaar. (Hoewel, misschien heb ik er nog een paar in SSOP)
Kijk naar figuur 5
https://www.onsemi.com/pub/Collateral/SA575-D.PDF
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: alternatief van een audio AGC

#4 Bericht door PA0FRI »

Een interessante schakeling, maar ik ben er nog niet uit waarom er een transistor als "super" diode gebruikt wordt in plaats van een Si diode.
Was het voor een betere gelijkstroom temperatuur stabilisatie of was er geen silicium diode voorhanden?
Bijlagen
Compressor.gif
Compressor.gif (11.35 KiB) 15753 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: alternatief van een audio AGC

#5 Bericht door PD0RTT »

Bedankt voor jullie reacties.

PE1CMO, dat ic de NE564 is mij bekend van Philips.
En die heb ik ooit eens een keer besteld, alleen kan ik hem niet meer terug vinden.
Het is een mooie schakeling, heeft alles aan boord voor een goede AGC regeling.
Maar ik wilde iets bouwen met discrete onderdelen, losse transistoren, dioden en of opamps.
Als ik naar een ic zou grijpen dan zal ik de bekende LM13700 nemen die ik hier heb liggen.
Een OTA is dat, ook een prima manier om een AGC regeling te kunnen maken, alleen wordt het circuit dan wel weer groot en ik wilde iets simpels.

PA0FRI ook bedankt voor uw reactie.
Het probleem waar ik tegenaan loop is het gebruik van germanium dioden in deze schakeling.
Germanium dioden zijn nog steeds te koop tegenwoordig maar dan kosten ze wel bijna 4euro per stuk!
En dat vind ik wat te duur, ik heb nog wel wat tweeddehandsjes liggen hier, maar ik gebruik liever dioden met langere aansluitdraden, dus nieuwe.
Ik vraag me dus af of een gewone 1N4148 Si dioden het even goed doet in deze schakeling.
Ik ga deze schakeling testen en bouwen want ik heb behoefte aan een goede AGC regeling.
Met losse transistoren eerst en later met opamps eventueel.

Met vriendelijke groet van Martin.

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: alternatief van een audio AGC

#6 Bericht door pe1cmo »

De NE564 is heel wat anders dan de NE570 serie hoor, waar die SA571 en 575 in vallen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: alternatief van een audio AGC

#7 Bericht door PA0KLS »

Maar dan gebruik je toch Schottky dioden, bijvoorbeeld de BAT13. Die hebben een karakteristiek die vergelijkbaar is met germanium dioden en ze hebben, als ze nieuw zijn, ook lange aansluitdraden. Bovendien zijn ze een stuk kleiner dan germanium dioden, zoals de OA85.

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: alternatief van een audio AGC

#8 Bericht door PD0RTT »

Je hebt helemaal gelijk, ik deed het typynummer uit mijn hoofd, het is inderdaad de 572.

PA0KLS, toevallig heb ik net een aantal Schottkey's binnen de BAT85 daar ga ik het maar mee proberen, door de lagere spanningsval over de diode lijkt me dat iets beter als een 1N4148 diode.

Plaats reactie