Gegevens van een Talema ringkerntransformator gezocht.

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Gegevens van een Talema ringkerntransformator gezocht.

#1 Bericht door PA3ECZ »

Ik heb hier 2 Talema Ringkerntransformators liggen, waarvan ik niet de nodige gegevens kan vinden aangaande de te leveren stroom aan de secundaire zijde.

Op de sticker van de trafo staat o.a vermeld talema 4087-P1S01 nach VDE0551 - 37/97E

De gemeten uitgangsspanning is 32,5 VAC

Aderdiameter is 2,3 mm

Afmeting van de trafo is als volgt:

Diameter buitenzijde: 113 mm
Diameter binnenzijde: 37 mm
Hoogte: 65 mm

Is er iemand die mij hier meer gegevens over kan verstrekken, of kan ik het op een of andere manier uitzoeken wat de te leveren stroom mag zijn.
Bijlagen
DSC00515.JPG
DSC00514.JPG
DSC00511.JPG

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Gegevens van een Talema ringkerntransformator gezocht.

#2 Bericht door ON7RA »

73 Renaat :D ON7RA :D

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Gegevens van een Talema ringkerntransformator gezocht.

#3 Bericht door PA3ECZ »

ON7RA schreef:Misschien hier:
((https://talema.com/search-results?addse ... %20vde0551)) ???
Nee, daar kom ik hem niet op tegen, of ik moet er al overheen kijken, maar ik wacht geduldig af, misschien komt er nog wel info aangeleverd.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Gegevens van een Talema ringkerntransformator gezocht.

#4 Bericht door PA0KLS »

2,3 mm dik = 4 mm².
Met 3A / mm² is dat 12 A.
Bij 32 volt is 400 VA of 400 W.
Dat is een forse trafo......
Hoeveel kilo weegt zo'n ding?

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Gegevens van een Talema ringkerntransformator gezocht.

#5 Bericht door PA3ECZ »

PA0KLS schreef:2,3 mm dik = 4 mm².
Met 3A / mm² is dat 12 A.
Bij 32 volt is 400 VA of 400 W.
Dat is een forse trafo......
Hoeveel kilo weegt zo'n ding?
Dag Klaas,

Bedankt voor je info, ik had zelf al zo''n vermoeden cq voorgevoel van ongeveer 10 ampère, maar dat is natte vinger werk.

Trafo's wegen bijna 3 Kg per stuk, de ene is 2849 Gram, en de andere is 2899 Gram

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Gegevens van een Talema ringkerntransformator gezocht.

#6 Bericht door pe1cmo »

Talema is (was) een Duitse trafo fabrikant die ook voor bedrijven transformatoren maakte, en dan staan er geen spanningen op, maar fabrikant nummers. Dus het zou toeval moeten zijn wil je wat te weten komen zonder dat je weet voor welk bedrijf die trafo gemaakt is.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Gegevens van een Talema ringkerntransformator gezocht.

#7 Bericht door PA3ECZ »

pe1cmo schreef:Talema is (was) een Duitse trafo fabrikant die ook voor bedrijven transformatoren maakte, en dan staan er geen spanningen op, maar fabrikant nummers. Dus het zou toeval moeten zijn wil je wat te weten komen zonder dat je weet voor welk bedrijf die trafo gemaakt is.
Ja, en ben al een hele poos aan het zoeken geweest met o.a. Google, maar ben tot heden niet verder gekomen.
Ik dacht ik kom vast wel wat info tegen, maar dat viel mij smerig tegen, het is zoeken naar een speld in een hooiberg. :roll:

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Gegevens van een Talema ringkerntransformator gezocht.

#8 Bericht door PA0KLS »

Juist ja, 3 kilo. Ga maar eens uit van 30 volt en 400 watt. Je ziet het: simpele sommetjes wijzen je de weg. Waarom zou je nu nog uitkijken naar informatie van de fabrikant?

Ik heb ooit een artikeltje geschreven in Electron van 1963 over het zelf wikkelen van transformatoren, daar staan al dit soort beschouwingen in. Dat artikel kwam nadat ik een voedingstransformator voor mijn SB-101 had gewikkeld. Dat is best leuk om te doen en je houdt er een transformator aan over, die precies levert wat jij wilt hebben, niet te weinig, maar ook niet te veel.

Maar let op: als je de secundaire wisselspanning gaat gelijkrichten met een brugcel en een dikke elco, dan gaat de onbelaste spanning met een factor 1,4 omhoog, en de max. stroom met een factor 0,7 omlaag. Dat komt omdat de stroom in korte pieken gaat lopen en die geven meer ohmse verliezen in de koperdraad.

Voor een stevige transistor-eindtrap is dit best een leuke transformator.

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Gegevens van een Talema ringkerntransformator gezocht.

#9 Bericht door PA3ECZ »

PA0KLS schreef:Juist ja, 3 kilo. Ga maar eens uit van 30 volt en 400 watt. Je ziet het: simpele sommetjes wijzen je de weg. Waarom zou je nu nog uitkijken naar informatie van de fabrikant?

Ik heb ooit een artikeltje geschreven in Electron van 1963 over het zelf wikkelen van transformatoren, daar staan al dit soort beschouwingen in. Dat artikel kwam nadat ik een voedingstransformator voor mijn SB-101 had gewikkeld. Dat is best leuk om te doen en je houdt er een transformator aan over, die precies levert wat jij wilt hebben, niet te weinig, maar ook niet te veel.

Maar let op: als je de secundaire wisselspanning gaat gelijkrichten met een brugcel en een dikke elco, dan gaat de onbelaste spanning met een factor 1,4 omhoog, en de max. stroom met een factor 0,7 omlaag. Dat komt omdat de stroom in korte pieken gaat lopen en die geven meer ohmse verliezen in de koperdraad.

Voor een stevige transistor-eindtrap is dit best een leuke transformator.
Bedankt voor je info Klaas, en aangezien ik deze beide trafo's niet ga gebruiken zal ik ze eerdaags Te Koop aanbieden, dat ruimt de shack ook weer een beetje op.
Electron van 1963 heb ik niet, was toen ook nog maar 9 jaar, en nog niet met deze mooie hobby bezig, volgens mij was jij toen 19 jaar.

Plaats reactie