Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 07 apr 2020, 19:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: zelfbouw ATU van N7DDC
BerichtGeplaatst: 26 maart 2020, 17:44 

Iemand ervaring met de zelfbouw automatische antenne tuner van N7DDC.
Deze wordt op div plaatsen als bouwkit aangeboden voor ongeveer €35.

Betreft een ATU voor Max 30 watt , na getunned te zijn tot Max 100 watt vermogen aan kan.
Op zich een aardige atu voor achter een qrp set, uitgevoerd met 2x16 display via een i2c bus
Er zijn twee uitvoeringen van de atu een 5 traps mini en een 7 traps standaard uitvoering.

Alles opgebouwd rond een pic processor, waar ook nog wat opties zijn voor diverse instellingen.
De pic processor moet dan wel opnieuw geprogrameerd worden, misschien een min puntje.

Iemand die ervaring heeft met deze bouwkit, dan wel iets toe te voegen.

PE1LGW

Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 maart 2020, 09:57 

Ach zonde, een automatische antennetuner..... Dan hoef je niet meer aan knopjes te draaien. Dat is toch juist het leuke? En dat JIJ weet hoe je dat moet bedienen.

Je zou eens moeten kijken welke misaanpassing het ding aan kan. Veel automatische tuners, zoals die ook ingebouwd zitten in Aziatische sets, kunnen niet meer aan dan 1 : 2. Dan heb je eigenlijk al een antenne nodig die zonder tuner al bijna goed aanpast. Maar ja, zulke antennes kun je kopen. Een willekeurig stuk draad, of een dipool met een kippenladder, aanpassen is er dan niet bij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 maart 2020, 10:55 

Je hebt gelijk wat betreft de knopjes, ik koester ook nog mijn 40 jaar oude AT-230 van Kenwood, waar ik ooit mee ben begonnen.

Moderne ingebouwde automatische antennetuners, zoals in mijn IC-7300, gaan qua aanpassing tot circa 1 : 3.
Een externe automatische tuner, zoals van LDG, gaat een stuk verder. Toch wel tot 1 : 10.

Eigenlijk kun je dan beter (de aanpassing van) je antenne-systeem gaan verbeteren! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 maart 2020, 12:29 

PA0KLS schreef:
Ach zonde, een automatische antennetuner..... Dan hoef je niet meer aan knopjes te draaien. Dat is toch juist het leuke? En dat JIJ weet hoe je dat moet bedienen.

Je zou eens moeten kijken welke misaanpassing het ding aan kan. Veel automatische tuners, zoals die ook ingebouwd zitten in Aziatische sets, kunnen niet meer aan dan 1 : 2. Dan heb je eigenlijk al een antenne nodig die zonder tuner al bijna goed aanpast. Maar ja, zulke antennes kun je kopen. Een willekeurig stuk draad, of een dipool met een kippenladder, aanpassen is er dan niet bij.

Hier zat ik inderdaad ook mee met deze vraag, vandaar ik en het in de groep gooide.
Kom wel wat tegen op internet, maar geen harde cijfers.
Zie diverse filmpjes waar ze van een SWR van 9 terug regelen naar naar 1/ 1.02.
Wat op zich niet slecht is, maar of het echt klop is de vraag.
Maar de set heeft wel mooie opties.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.

PeLgw

Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur