info MORSE print gezocht

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: info MORSE print gezocht

#16 Bericht door PA0KLS »

Sync-probleem? Martin, heb jij het video-signaal op de scope gehad? Zijn de syncpulsen misschien aan de kleine kant? Die moeten 0,3 volt zijn en het video 0,7 volt zwart naar wit (totaal 1V pp). Of de syncpuls 0,4 volt en het video 1 volt (totaal 1,4V pp). Kijk ook naar spikes in het video die naar beneden gaan, onder het zwart-niveau uit. Dit moet toch probleemloos werken?

Of klopt de timing niet? Lijnlengte moet zijn 64 usec, 15,625 kHz, verticale sync 2,5 lijn of wat langer. 2 lijnen moet ook werken.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: info MORSE print gezocht

#17 Bericht door pa3dsc »

Ik heb nog nooit video signalen gemeten
Wat zie ik en wat meet ik?
Maar zo zie maar weer. Je loopt er zomaar tegen aan HIHI

De niveaus gemeten
0,5 V/div onderste lijn is -05V
Eerste signaal op 0,7 volt
De vette balk 1,3 Volt
Naar boven signalen tot ,5 Volt

Het signaal herhaalt zich om de 20 uSec 2us/div
Markante punt begin en eind.
Wat daar gebeurt zie foto. De neer gaan de pulsen rond de vette punt is wat sneller maar
op de langelijn is de afstand tusen de pulsen van 60 uS . (Dat zal dan wel 64 usec zijn)
Bijlagen
video-sync-2.png
video-sync-1.png
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: info MORSE print gezocht

#18 Bericht door PA0KLS »

O, stukje college geven......

- Videosignalen meet je belast met een afsluitweerstand van 75 ohm.
- Het DC-niveau van een videosignaal is niet interessant.
- De bodem, het meest negatieve is het sync-niveau
- 0,3 volt daarboven is het niveau voor zwart
- 0,7 volt daar weer boven is het niveau voor wit

- er zijn lijnsyncpulsen, "Line", van 0,3 naar 0 volt,
- deze zijn 5 usec lang en hebben een herhalingsfrequentie van 15625 kHz (64 usec hart op hart).
- daar doorheen lopen beeldsyncpulsen, "Frame" die zijn langer, ongeveer 2,5 lijnen lang, herhalingsfrequentie 50 Hz, 20 msec.
- IN de beeldsyncpulsen kunnen er onderbrekingen zijn als lijnsyncpulsen, zodat de lijnen schijnbaar toch doorlopen.
- Dat gebeurt overigens met de dubbele frequentie.

In jouw eerste oscillogram zie je dat, het ziet er vreemd uit, maar dit is precies hoe het moet zijn. Hulde! knap dat jouw scope dit kon synchroniseren.

In jouw tweede plaatje zie je een compleet raster. Dit zou gemeten van links naar rechts precies 20 msec moeten zijn, 2 msec/cm. Ik zie wel sync, maar geen video. Dit zal een zwart beeld moeten geven op de monitor.

Zo te zien heeft jouw scope een stand TV-sync, onderverdeeld in frame-sync en line-sync. Als je hem op "line" zet dan kijkt hij niet naar de frame-sync en zie je alle lijnen over elkaar heen.

Succes!!

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: info MORSE print gezocht

#19 Bericht door PA0KLS »

Er is nog iets lastigs: "interliniëring".

Omdat men destijds bij de ontwikkeling van TV zich rot schrok over de hoeveelheid bandbreedte die het in beslag nam in de schaarse ether, heeft men een truc uitgehaald.
- Om de lijnenstructuur niet teveel zichtbaar te maken moest men ongeveer 600 lijnen gebruiken.
- Om de herhaling van het oplichten (flikker) op een beeldbuis niet te hinderlijk te maken moesten er 50 beelden per seconde komen.
- Dat zou betekenen: 600 x 800 x 50 = 24 Mpix/sec.
- Pixels afwisselend wit/zwart geeft een bandbreedte van 12 MHz.
- Uit de film wist men dat je maar 24 (of 25) beelden per seconde hoeft te projecteren.
- Maar als je nou de lijnen om en om zou doorgeven,
- dus eerst alle oneven lijnen in 1/50e seconde
- en daarna alle even lijnen in 1/50 seconde,
- dan had je toch 25 hele beelden per seconde,
- en werd bovendien het scherm 50 x per seconde beschreven.
- Deze truc heet interliniëring.

- Het betekent echter dat de frame-sync om en om over een halve beeldlijn verschoven in het videosignaal moet worden opgenomen.
- Omdat zoiets niet helemaal goed gaat in de monitoren,
- wordt rondom de frame-sync het patroon van de lijnsync met de dubbele frequentie opgenomen,
- maar met lijnsyncpulsen van de halve breedte (2,5 usec).
Daarom zie je op jouw eerste foto zo'n vreemd patroontje.

Waarom dit in de morsedecoder zo ingewikkeld is meegenomen, weet ik niet, maar wellicht zat dit al in het Teletekst-IC SAA5020.

O, ik zie net dat in het artikel staat dat de videouitgang "hoogohmig" is. Dus als je dat belast met 75 ohm, dan wordt het signaal veel te klein en kan de monitor niet synchroniseren. Ik zou er een emittervolger achter zetten. En afhankelijk van de grootte van het signaal een serieweerstand van 75 ohm opnemen. Doe maar een PNP en 150 ohm emitterweerstand naar +5. Jouw monitor kan zomaar 75 ohm zijn......

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: info MORSE print gezocht

#20 Bericht door pa3dsc »

emitter volger toegepast. Klein opsteek printje op de uitgang.
PNP collector aan 0 volt Emitter via 150 ohm NIET naar 5 volt maar aan de ingang van de 7805.
5 Volt is te weinig .
Beeld staat nu als een huis.

De snelheid instellen met 10k Ohm was lastig Ik heb een potmeter van 20k gebruikt.
Ik moet nog goed oefenen voor dat de morse lezer mij kan nemen.
Mijn snelheid met de handsleutel is ca 15 wpm

Project beeindigen.

2717 eprom copieeren volgende project
Bijlagen
video-sync-3.png
video-sync-4.png
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: info MORSE print gezocht

#21 Bericht door PA0KLS »

Ja, de betere ideeën komen altijd te laat. Vannacht bedacht ik mij dat een emittervolger met een NPN en dan met een weerstand, zeg 470 ohm, naar de -5 volt beter zal werken. Dan is de bodem van de sync ook mooi 0 volt en staat het hele signaal bovenop aardniveau.

Dat de PNP emittervolger naar +5 te krap zou zijn vreesde ik al. Goed dat jij bedacht dat de ongestabiliseerde + ook kan. Ik zou het niet meer veranderen nu het goed werkt.

Dan nog even over de grootte van het signaal: Het hele signaal, van bodem sync naar top wit zou 1 volt moeten zijn. Als dat veel meer is, bijv. 2 volt, dan zou je een serieweerstand van 75 ohm naar de monitor kunnen opnemen. Als het al 1 volt is, direct van de emitter naar de coax.

Het ziet er goed uit Martin! Proficiat.

O, en een EPROM copiëren is met de DATA-IO gemakkelijk. Daar is het ding eigenlijk voor bedoeld. Je gebruikt hem dan "Stand Alone". Dan lees je eerst het origineel uit en dat wordt dan vanzelf in het interne geheugen opgeslagen, vervolgens zet je een lege EPROM in het apparaat en die programmeer je met de inhoud van het interne geheugen. Eigenlijk zijn die dingen daar ook voor ontworpen. Op het CD-lab programmeerden wij daar hele batches EPROM's mee. Dat kun je een aap leren, HI.

Wil je het ding lenen? Ik denk dat hij hier al 15 jaar niet meer gebruikt is. Als hij niet terug komt denk ik dat niemand het merkt.

pa7ap
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:37
Roepletters: pa7ap

Re: info MORSE print gezocht

#22 Bericht door pa7ap »

Mooi om te zien dat de schakeling weer werkt.
Alle onderdelen zijn nog goed te verkrijgen. Leuk om eens een keer te bouwen.
Ben voor de aardigheid ff bezig geweest met 2 arduino's
1 voor het beeld en de ander voor het decoderen van de morse.
Dat gaat perfect.

Plaats reactie