hulp bij electret microfoon voorversterker

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

hulp bij electret microfoon voorversterker

#1 Bericht door Rodion »

Geachte forumleden,

Ik heb op een breadboard een voorversterker voor een electret mic gebouwd. Hoe kan ik testen of de opstelling werkt?
Als ik er 12 V spanning op zet en er een luidspreker (8 ohm) aan hang, hoor ik helemaal niets. Vergeef me iets doms, maar ik zou toch iets moeten horen? In ieder geval bedankt. Ik ben een absolute leek op dit gebied, en wil alleen iets leren. In ieder geval bedankt allemaal.

Met vriendelijke groet,
TL071 electret mic preamp (2).jpg
Richard

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#2 Bericht door PA0CMU »

Dit is een voorverstekerschakeling bedoeld om het kleine signaal van een electret microfoon op te krikken naar een niveau van bijvoorbeeld een AUX ingang van een geluidsinstallatie. Een luidspreker kan je daar dus absoluut niet mee aansturen, dan heb je nog heel wat meer versterking nodig. Probeer eens de oordopjes van je telefoon, misschien hoor je dan wel iets.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#3 Bericht door Rodion »

Hoi Carel,

Nee hoor, ik hoor helemaal niets. Ik heb er een hoogimpedant oordopje voor een kristalradio aan gehangen maar hoor niks, zelfs geen geruis. Alles lijkt goed verbonden op het breadboard. Ik heb een multimeter. Hoe kan ik testen of electret mic, TL071 in orde is?

Bedankt alvast,

Richard

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#4 Bericht door PE9ZZ »