hulp bij electret microfoon voorversterker

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

hulp bij electret microfoon voorversterker

#1 Bericht door Rodion »

Geachte forumleden,

Ik heb op een breadboard een voorversterker voor een electret mic gebouwd. Hoe kan ik testen of de opstelling werkt?
Als ik er 12 V spanning op zet en er een luidspreker (8 ohm) aan hang, hoor ik helemaal niets. Vergeef me iets doms, maar ik zou toch iets moeten horen? In ieder geval bedankt. Ik ben een absolute leek op dit gebied, en wil alleen iets leren. In ieder geval bedankt allemaal.

Met vriendelijke groet,
TL071 electret mic preamp (2).jpg
Richard

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#2 Bericht door PA0CMU »

Dit is een voorverstekerschakeling bedoeld om het kleine signaal van een electret microfoon op te krikken naar een niveau van bijvoorbeeld een AUX ingang van een geluidsinstallatie. Een luidspreker kan je daar dus absoluut niet mee aansturen, dan heb je nog heel wat meer versterking nodig. Probeer eens de oordopjes van je telefoon, misschien hoor je dan wel iets.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#3 Bericht door Rodion »

Hoi Carel,

Nee hoor, ik hoor helemaal niets. Ik heb er een hoogimpedant oordopje voor een kristalradio aan gehangen maar hoor niks, zelfs geen geruis. Alles lijkt goed verbonden op het breadboard. Ik heb een multimeter. Hoe kan ik testen of electret mic, TL071 in orde is?

Bedankt alvast,

Richard

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#4 Bericht door PE9ZZ »

Opamp zal wel goed zijn. Pin #6 moet op de halve voedingsspanning staan. Op de electret moet pakkumbeet 4 V staan. Maar kan ook 6 V zijn, hangt erg af van dat kapsel. Als je de microfoon loshaalt en met je vinger pin #3... wacht eens effe! Je schema is fout. Wat je goed kan doen is de linker elco vervangen door een kortsluiting en de twee 47k weerstanden weghalen. Of laten zitten, dat kan ook nog. Ze zitten er toch voor spek en bonen. Dan doet-ie het wel.

BTW- wie heeft dit schema verzonnen? Die mag weer z'n cursus electronica opnieuw doen.

Tjerk, 9ZZ

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#5 Bericht door EA5JEX »

Die 10uF bij de elektret, moet die niet andersom?

Kees

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#6 Bericht door Rodion »

Hoi Tjerk,

Ja, die 2x 47 kohm weerstanden zijn een spanningsdeler voor de invoer van de TL071. De schakeling heb ik hier vandaan:

http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/ ... 71_mic.htm

... die had ik op poort 2. Ik heb dit aangepast op poort 3 zoals in het voorbeeld. Nog steeds niks. Ik zoek opnieuw.

Bedankt en groet,

Richard

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#7 Bericht door Rodion »

Hallo allemaal,

Ik bouw het schema opnieuw op of zoek een nieuw schema en ik heb duidelijk iets verkeerd aangesloten. Mijn excuses, er zitten ook fouten in de circuits die ik als voorbeeld heb genomen. Dat schema op zen.co.uk lijkt in orde, dus bouw even opnieuw op.

Groet,

Richard

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#8 Bericht door PE9ZZ »

Oh, je had het gewoon verkeerd overgetekend. Nou ja, kan 'beur'n. Het schema van meneer Zen is goed.

Maar goed. Je hebt een multimeter. Wat meet je op de + input van de opamp en op de output? En op je kapsel?

Tjerk, 9ZZ

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#9 Bericht door pe1cmo »

De versterking van de opamp, dis is nu R2 / 2x47k parallel, dus ongeveer 1x.
Vervang die 47k eens voor 470 Ohm, dan zal hij ongeveer 100x versterken. R2 vergroten kan ook, ga eens naar 100k in combinatie met 2x 470 Ohm.

En ja, die elco van de electred, zou wel eens verkeerd om kunnen staan. Maar dat is een kwestie van meten.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#10 Bericht door PA0LMD »

pe1cmo schreef:De versterking van de opamp, dis is nu R2 / 2x47k parallel, dus ongeveer 1x.
Vervang die 47k eens voor 470 Ohm, dan zal hij ongeveer 100x versterken. R2 vergroten kan ook, ga eens naar 100k in combinatie met 2x 470 Ohm.

En ja, die elco van de electred, zou wel eens verkeerd om kunnen staan. Maar dat is een kwestie van meten.
Dit lijkt me niet juist. De beide 47k weerstanden zetten de + ingang op de halve voedingsspanning zodat ook de uitgang op de halve voedingsspanning komt. De versterking wordt bepaald door de verhouding tussen de 22k en 1k weerstand, 22x dus.
Meten is (z)weten

PA2GLA
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 aug 2015, 12:52
Roepletters: PA2GLA

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#11 Bericht door PA2GLA »

PA0LMD en Rodion,
Bijna goed!

Alleen de 2 47k weerstanden zitten aan pin 2 de inverting input......
Pin 3 de non inverting input is verstoken van een instelpunt en bias current.
bind de 47k's halve voedingspanning aan pin 3.
Op de microfoon kun je meten welke spanning over de inde microfoon ingebouwde FET staat, hier hangt vanaf hoe je de elco moet aansluiten.

Groet Jan

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#12 Bericht door PA0LMD »

PA2GLA schreef:PA0LMD en Rodion,
Bijna goed!

Alleen de 2 47k weerstanden zitten aan pin 2 de inverting input......
Pin 3 de non inverting input is verstoken van een instelpunt en bias current.
bind de 47k's halve voedingspanning aan pin 3.
Op de microfoon kun je meten welke spanning over de inde microfoon ingebouwde FET staat, hier hangt vanaf hoe je de elco moet aansluiten.

Groet Jan
Nee, klopt niet Jan ! TS heeft het fout overgetekend, zie link naar originele tekening.
Hij heeft de + en - verwisseld zoals ook al in de tekst staat.
De beide 47k weerstanden zitten aan de + input.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#13 Bericht door PE9ZZ »

Grappig dat iedereen vrijwel hetzelfde roept. Heeft meneer Rodion al eens zijn multismurfer aangezwengeld? Verkeerd overgetekend of niet, dit is een basiscircuit dat het altijd doet. Tenzij er iets fout is overgetekend. Of als de contactjes van het breadboard lam zijn. Of als de kleurcode van de weerstanden verkeerd is geïnterpreteerd. Of... vul maar in.

Oh ja, @Rodion, als je een opamp tekent ALTIJD de + en - inputs erin zetten! Of, als je lui bent, voor mijn part alleen de plus-input. Scheelt een hoop onduidelijkheid.

Tjerk, 9ZZ

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#14 Bericht door pe1cmo »

Inderdaad, het schema klopt van geen meter. En omdat de onderkant weggevallen is, wordt je op het verkeerde been gezet.

En inderdaad is het fout overgenomen, het originele schema zal iets doen ja, 22x versterking. (waarschijnlijk nog te laag) en in dat geval de 1K verlagen naar bijvoorbeeld 100 Ohm.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#15 Bericht door Rodion »

Beste mensen,

Ik heb het schema van meneer zen opnieuw op het breadboard gezet en ontdekte daarbij de fout. Een erg stomme fout waarbij ik de pootjes van de electret had kortgesloten. Ik had op advies van Tjerk de uitgangsspanning gemeten en die is inderdaad 6 volt, maar over de electret stond helemaal geen spanning omdat de + en - op dezelfde rail zaten. De output elko zit met de - op de electret mic en met de + op de spanningsdeler en pin 3 (non-inverting +) van de TL071. In de uitleg van zen voor een aanpassing electret mic met 3 terminals versus 2 terminals, is deze elko verkeerd om getekend. In het hoofdschema staat die goed. Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp. Zijn er trouwens nog verbeteringen mogelijk? De electret mic preamp komt dadelijk als ingang in een mixer, overigens ook op basis van een dergelijke opamp. Nogmaals mijn dank!

Met vriendelijke groet,

Richard

Plaats reactie