hulp bij electret microfoon voorversterker

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#16 Bericht door Rodion »

Beste mensen,

Ik heb het schema van meneer zen opnieuw op het breadboard gezet en ontdekte daarbij de fout. Een erg stomme fout waarbij ik de pootjes van de electret had kortgesloten. Ik had op advies van Tjerk de uitgangsspanning gemeten en die is inderdaad 6 volt, maar over de electret stond helemaal geen spanning omdat de + en - op dezelfde rail zaten. De output elko zit met de - op de electret mic en met de + op de spanningsdeler en pin 3 (non-inverting +) van de TL071. In de uitleg van zen voor een aanpassing electret mic met 3 terminals versus 2 terminals, is deze elko verkeerd om getekend. In het hoofdschema staat die goed. Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp. Zijn er trouwens nog verbeteringen mogelijk? De electret mic preamp komt dadelijk als ingang in een mixer, overigens ook op basis van een dergelijke opamp. Nogmaals mijn dank!

Met vriendelijke groet,

Richard

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#17 Bericht door pe1cmo »

Het hangt helemaal van je toepassing af, maar je zou kunnen denken aan een betere opamp kwa ruis.
De TL071 serie mag dan wel ruis arm heten, was het ook in de tijd dat het IC op de markt kwam, maar tegenwoordig zijn ze veel beter.
Ee Op27 of OP37 zal rond de 16dB meer signaal ruis geven, terwijl de OPA1611 rond een 26 a 30 dB betere signaal ruis geeft.
De laatste is wel in SMD. Kan lastig zijn.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#18 Bericht door Rodion »

Hallo allemaal,

Nog even het bijgewerkte schema na correcties. De weerstand die de electret beschermt is verhoogd naar 10 kohm. Ik heb geen specificaties van de electret mic maar de meeste verdragen zo'n 10 volt. Deze lijkt te werken. Ik wil de microfoontjes gebruiken in een mixer die uit een TL072 bestaat.

Met dank en groet, Richard
Bijlagen
Electret Mic TL071 preamp v3.gif

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#19 Bericht door PE9ZZ »

Ik denk dat die R naar het kapsel nog wel wat groter kan. Staat er 9 V over dat microfoontje?!? Da's wel veel. Kan die 10k zeker nog wel wat groter. Elektretjes worden meestal uit een lagere spanning gevoed (5-9 V).

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#20 Bericht door PE4WJ »

Texas Instruments heeft een heel mooi reference design beschreven voor zo'n schakeling, interessant leesvoer als je wat meer van analoog ontwerpen schakelingen met opamps wil leren.

Zie:

http://www.ti.com/lit/ug/tidu765/tidu765.pdf

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: hulp bij electret microfoon voorversterker

#21 Bericht door PE9ZZ »

Goed verhaal! Gaan werkelijk helemaal los op die materie...

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie