20MHz kristal oscillator op de grondtoon of overtoon?

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

20MHz kristal oscillator op de grondtoon of overtoon?

#1 Bericht door PD0RTT »

Voor een zelfbouw 2mtr tranciever heb ik een frequentie nodig van 160MHz, dat wil ik bereiken door een kristal van 20MHz.
Ik had zo gedacht om in de collector van de oscillator een kring op te nemen van 40MHz, mijn eerste vraag is, is oscilleert dat kristal nu op de grondtoon of op een overtoon.
Vanuit 40MHz ga ik dan verdubbelen naar 80 en tenslotte 160MHz.
Maar misschien maak ik hier een fout en moet de collector kring van de oscillator resoneren op 20MHz, dat is mijn tweede vraag.
Graag uw mening, hartelijk dank.
'73 Martin

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 20MHz kristal oscillator op de grondtoon of overtoon?

#2 Bericht door PA1RAM »

Ik kan het mis hebben maar ik dacht dat een Xtal niet op een even-nummer vermenigvuldiging kon oscilleren?
Overtone Xtallen heb je meen ik ook alleen in 3rd, 5th, etc overtone frequenties.

Edit: wellicht interessante info https://www.robkalmeijer.nl/techniek/el ... index.html
73, Richard (voorheen PD1RAM)

pe1cmo
Berichten: 2071
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 20MHz kristal oscillator op de grondtoon of overtoon?

#3 Bericht door pe1cmo »

20 MHz heb je in grond en in overtone. En als je oscillator op 20 Mhz werkt, kan je die mooi verdubbelen naar 40, 80 en 160 ja.
en als je deze neemt kan je nog een beetje fijn tunen ook, zit een regelpootje op: http://www.farnell.com/datasheets/2048851.pdf
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: 20MHz kristal oscillator op de grondtoon of overtoon?

#4 Bericht door PD0RTT »

PD1RAM, bedankt voor de info over kristal oscillatoren in de grond en over tone.
Na het lezen van het artikel van Rob's web, begrijp ik nu een stuk meer of een kristal in de grondtoon of in de overtoon oscillileerd.
Het beste wat ik kan doen, is kijken of het kristal in de grondtoon oscilleerd en wanneer die dat niet doet is het een overtoon kristal.

PE1CMO ook bedankt voor de pdf, maar dit dingetje is mij iets te klein, een gewoon kristalletje in HC18 behuizing is wat handzamer voor mij. Maar wel interessante info, daar steek ik wellicht iets van op.

Het is me ongeveer wel duidelijk, hier kan ik weer mee vooruit.
'73 Martin.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 20MHz kristal oscillator op de grondtoon of overtoon?

#5 Bericht door pa1bvm »

voor een transverter 144 > 28 en eentje van 432 >>28 kocht ik bij Dieter kant en klare Local oscillatoren ( Op 404 en 116 MHZ )
ja ik kon mijn eigenbouw dingen niet stabiel krijgen .. ging echt alle kanten op ..wsjt ging echt niet ...
deze units kunnen zo gelocked worden op een 10 Mhz bron ..output van de LO is instelbaar met een verzwakker .. max output iets van 10 Db meen ik .
hij maakt ze met verschillende TXO's ( weinig en heel weinig drift ..).. prijzen iets van 60 a 70 euro ...

http://www.df9np.de/page3.html

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 20MHz kristal oscillator op de grondtoon of overtoon?

#6 Bericht door PA0FRI »

PD0RTT schreef:Na het lezen van het artikel van Rob's web, begrijp ik nu een stuk meer of een kristal in de grondtoon of in de overtoon oscillileerd.
Grondtoon kristallen kunnen in sommige schakelingen toch in de overtoon oscilleren.
Om dat te voorkomen wordt over het kristal een weerstand van 1k gemonteerd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie