Bird dummy load valt buiten de specs.

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
VRCW
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 okt 2017, 08:12

Bird dummy load valt buiten de specs.

#1 Bericht door VRCW »

Beste dames en heren,

Heb onlangs een Bird 8892-300 2.5KW load afkomstig uit de broadcastwereld op de kop kunnen tikken.

Helaas valt de load buiten de specs die Bird opgeeft op de datasheet.

In principe is de load zonder problemen bruikbaar maar wil toch een poging wagen om de load wat meer in het center van de Smith Chart te krijgen met een Fluke multimeter is de load 53 Ohm wat goed op de Chart (zie onderstaande afbeelding) te zien is.

Weet iemand een truukje om de ingebouwde zeer grote koolweerstand weer wat omlaag te krijgen. (er staat me bij dat ik toen wat kool heb weggehaald met een vijl om de weerstand te laten zakken of de weerstand heb warm hebt gestookt met een RF versterker zodat alle olie die de weerstand had opgenomen in de jaren heb kunnen verwijderen).

Bovenstaande is veel te lang geleden en daarom stel ik de vraag hier of iemand iets weet.
Bijlagen
BIRD 8892-300 SMITH.PNG
BIRD 8892-300 LOG MAG + SWR.PNG

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Bird dummy load valt buiten de specs.

#2 Bericht door nanko »

Met geleidende verf, achterruitverwarmingen van auto's worden daar ook mee gerepareerd
N

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Bird dummy load valt buiten de specs.

#3 Bericht door Goos »

Kan het niet zijn dat er een keer ( kortstondig) teveel vermogen op gestaan heeft ?
Niet iets met de connector aan de hand ?

Heeft die Netwerkanalyser ook een tijdsdomein optie ? Dan kun je eens proberen of je ergens intern een stootpunt kan vinden.
Omdat het zo kort is, wel zo breedbandig mogelijk.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Bird dummy load valt buiten de specs.

#4 Bericht door pe1cmo »

Zit er de originele olie in, in de datasheet lees ik dat de weerstand in een de-electricum zit om de impedantie te waarborgen, en met andere olie zal dat niet kloppen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

VRCW
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 okt 2017, 08:12

Re: Bird dummy load valt buiten de specs.

#5 Bericht door VRCW »

Nanko: Dus de staaf wat korter maken met geleidende verf?

Goos: optie helaas (nog) niet, maar wat niet is kan altijd nog komen, de load komt uit een landelijk FM broadcastnetwerk dus er is grote kans dat dat ding het teveel aan vermogen (een bepaalde richting uit) 24 uur moest weg stoken.

Heb wel een belachelijk groot verloop erbij moeten regelen van 1 5/8 naar N en had liever 7/16 gehad maar die waren er op dit moment niet, de DC weerstand is 53 Ohm dus dat is het in eerste instantie ook niet.

PE1CMO: Heb (uiteraard) even gekeken maar volgens de sheet zit er silicone olie in en dat is dus ook zo.
Weerstand, olie en trechtervormige constructie zien er perfect uit en stinkt ook niet naar verbrande olie/weerstand.

Als je een weerstand droog kookt zou ik verwachten de weerstand juist ophoog gaat en dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Bedankt voor het meedenken hier heb ik wat aan.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Bird dummy load valt buiten de specs.

#6 Bericht door nanko »

Hmmm, siliconenolie...... dat krijg je er bijna niet af, en dat zou wel moeten wil
de verf/lijm goed contact maken met het kool,
Ik heb op deze manier vaak koolweerstanden op de gewenste waarde gemaakt.
De uiteinden bestaan meestal uit opgedampt zilver, als je die wat verlengd zakt
de waarde van de weerstand uiteraard.
Pas meten als het oplosmiddel verdampt is !

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Bird dummy load valt buiten de specs.

#7 Bericht door PA0FRI »

Als de koolweerstand ergens beschadigd is, dringt er olie naar binnen en wordt de weerstand > 50 Ohm.
De beschadigde plek moet "waterdicht" gemaakt worden.
De (silicon)olie op de weerstand verwijderen met onverdunde huishoud bleekwater.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

VRCW
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 okt 2017, 08:12

Re: Bird dummy load valt buiten de specs.

#8 Bericht door VRCW »

Helaas heb ik niet de optie TDR om er achter te komen waar precies het probleem zit en heb een prijs opgevraagd van de key om dit mogelijk te maken maar het was volgens de vertegenwoordiger een zware??? optie en voor de prijs die ik doorkreeg kon je dus een van de grootste nieuwe HF set van dit moment van kopen.

Dus na wat gezocht te hebben naar de specs van het gebruikte verloop van 1-5/8" EIA naar N wat is gebruikt is bij deze load blijkt dat de grensfrequentie van het betreffende verloop max 900 MHz is.

Als ik de load goed warm stook dan zakt de DC weerstand naar 51 Ohm (dus naar opgegeven specs.) en dan had ik praktisch dezelfde resultaten hetzij wat verschoven op de chart dus ben ik tot de conclusie gekomen dat de load zelf tot 2.4 GHz goed is maar het verloop dus roet in het eten gooit.

Plaats reactie