Eigenschappen RF mixers

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Eigenschappen RF mixers

#1 Bericht door Mr Tube »

Wie kan mij vertellen wat de verschillende eigenschappen van RF mixers, waarom in een ontwerpen verschillende soorten.

welke soorten ben ik tegen gekomen
SBL1 of een soortgelijke discreet opgebouwd
NE612 of een vergelijkbaar IC
in en uitgangstrafo met J Fet (kom ik vaak tegen in ontvangers als eerste mixer)
in en uitgangstrafo met twee dual gate Mosfets (als TX mixer)

In een ICOM kom ik alle bovengenoemde soorten tegen, blijkbaar is een soort niet voor alle functies geschikt.
zou hier graag wat meer van willen weten.

In de ICOM
1e mixer RX J Fet (100MHz)
TX mixer MOS fet dual gate (100MHz)
1e IF diode brug(70MHz)
2de IF IC a la 612(9MHz)
dan laat ik het PLL gedeelte nog even buiten beschouwing...daar zitten ook een paar mixers.




BFO mixer IC a la 612
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Eigenschappen RF mixers

#2 Bericht door pe1cmo »

Het scheelt er aan wat voor eisen je stelt.
Met componenten als een dualgate fet, een J fet enz kan je eenvoudig een mixer maken, maar het dynamisch bereik is beperkt.
Een SBL1 is dan al een stuk beter, hoewel ikzelf zelfs die nog niet genoeg vind.
Ik gebruik zelf 17dBm mixers, betere isolatie en beter dynamisch gedrag.
Google eens op de WJZ1050H (niet mer te koop, maar de laatste productie slag heb ik laten komen.)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eigenschappen RF mixers

#3 Bericht door PA0ETE »

Een veel gemaakte fout bij ontwerpen met mixers als een SBL-1 is dat veronachtzaamd wordt dat zo'n mixer op alle poten breedbandig afgesloten moet worden met 50 ohm, en daarnaast dat het oscillatorvermogen vrij precies binnen de specificaties moet vallen, anders verdwijnen op slag alle voordelen van een dergelijke wat duurdere mixer, en kun je net zo goed of beter iets nemen met twee transistoren of twee fet's.

Ik ken de NE612/NE602 etc niet supergoed, alhoewel ik diverse QRP-apparaten hebt. Het zijn mixers waar (ook) actieve componenten in zitten, in tegenstelling tot een SBL-1, die geen voedingsspanning nodig heeft, en alleen uit diode's en transformatortjes bestaat. Je zou verwachten dat het grootsignaalgedrag van een SBL-1 daarom beter is. Voordeel van de actieve chip is dat de oscillator er al in zit, en dat het mogelijk is om er een behoorlijk stabiele loslopende oscillator mee te maken is, met name voor low-cost-amateurtoepassingen is dat handig.

Als ik beide een plek moet geven in een ontwerp dat aan hoge eisen moet voldoen, zou ik direct op de ingang (met een buffertrapje voor de breedbandige afsluiting) van de ontvanger een SBL-1 zetten. Na het roofing-filter zou je dan voor de tweede mixer (bijv. van 10,7 of 9 MHz of een hoger eerste middenfrequent naar het tweede MF) een NE602 gebruiken. Een SBL-1 zal waarschijnlijk ook daar beter functioneren, maar dat hangt ervan af of je roofing filter ook bredere modulatiesoorten dan SSB moet ondersteunen.

Bij een goede ontvanger reken je de 'dynamische' verdeling´ van de ontvanger door (welk signaalniveau, en welke storende signalen kun je op welke plek in het ontwerp verwachten). Je kunt dan aan de hand van de spec's van verschillende onderdelen en de signalen op die plek in het ontwerp beslissen of daar een betere mixer gewenst is of dat een goedkopere mixer of een mixer met andere voordelen op die plek ook kan.

Mixers in de frequentie-opwekking (zoals een PLL) kunnen vaak simpeler zijn, omdat je daar niet te maken hebt met (amplitued)modulatie van het signaal of met meerdere signalen die kunnen intermoduleren. De signalen zijn eenvoudig en sinusvorming, en daarmee relatief probleemloos.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Eigenschappen RF mixers

#4 Bericht door pa1bvm »

vroeger ... in een SSB/CW VHF tranceiver uit OK-land de "beruchte" R2-CW
daar zat een mixer in het front-end met twee Fet's .. maar die werden passief gebruikt ..
ik heb geen facts kunnen vinden qua dynamisch gedrag etc etc .. .. wel nog een schema van dat stukje RX... ik ben die van mij ( ik heb zo een ding al erg lang ) aan het opknappen ..
Veel van die QRO ++ stations uit Ok-land gebruikte die transceivers in de contesten .. later meer de Javornic transverters ..
mixer r2-cw.JPG

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Eigenschappen RF mixers

#5 Bericht door pa1bvm »


Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Eigenschappen RF mixers

#6 Bericht door Goos »

Doorslaggevende waardes voor een mixer zijn het 2e en 3e orde intercept punt.
Voor de 2e orde moet je denken aan > 70 dBm
Voor de 3e orde >10 dBm
Beide waardes hebben betrekking op de ingang. ( goed kijken hoe het gemeten is, staat het er niet bij vertrouw het dan niet, kun je lekker 6 dB smokkelen)

Voor wat de 1e mixer betreft , moet je kijken hoe breed en steil de preselectie is, bij een eventuele 2e mixer voor de tweede IF is de 3e orde heel belangrijk, de 2e mixer krijgt nl door alle tussen-versterkers veel hogere levels.
3e orde product loopt 3* zo hard op !
Vooral in ontvangers met een spectrum display moet heer heel goed op gelet worden. Meestal hebben we dan de keuze uit "Low Noise" of "Low Distorsion".

Ja de specs die opgegeven worden gelden alleen bij de opgegeven afsluiting , meestal 50 Ohm voor passieve mixers.
meestal kun je volstaan met een parallelkring in serie met een weerstand van 50 Ohm zodat , als het filter buiten de doorlaatband bv hoogohmig is dit keurig gaat aanpassen, ander voordeel is dat het filter om dezelfde reden ook meteen goed aanpast voor de veraf-onderdrukking. soms zit er ook nog een verzwakker netwerkje tussen.

Bv op HF zie je vaak dubbel gebalanceerde FET mixers zitten die, vooral als ze op een chip zitten, makkelijker in balans te krijgen zijn

Welke mixer ? het hangt er vanaf waar deze zit en hoe de rest er uit ziet.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Eigenschappen RF mixers

#7 Bericht door Mr Tube »

Bedankt voor de zeer nuttige info, nu wordt wat meer duidelijk waarom in een transceiver verschillende soorten mixers worden toegepast.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Eigenschappen RF mixers

#8 Bericht door PA0FRI »

Goos schreef:Welke mixer? het hangt er vanaf waar deze zit en hoe de rest er uit ziet.
Inderdaad. Bij een vriend was de hi level mixer in zijn Drake ontvanger stuk.
Een directe vervanger was niet meteen beschikbaar.
Voorlopig een SBL1 gemonteerd en in de praktijk geen verschil gemerkt.
Ook niet meer door het het originele type vervangen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie