Zelf oscillerende speaker in Go box

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Zelf oscillerende speaker in Go box

#1 Bericht door PD4VCC »

Hi all!

Ik ben op dit moment met veel plezier een GO box aan het bouwen met een 'QRP' zender van Xiegu. Enige wat ik nu nog wil is een zeer compacte externe speaker inbouwen omdat de speaker in de zender noodgedwongen op z'n kop ligt. Omdat ik geen externe speaker out heb op de Xiegu maar wel een hoofdtelefoon out was mijn idee om het signaal wat hieruit komt te versterken.

Om dit te doen ben ik lui geweest en heb ik een kant en klaar gegoten mono versterker kitje besteld van max 3.5 watt (https://www.conrad.nl/p/kemo-m031n-mono ... 5-w-130056). Dit heb ik aangesloten op kwaliteits miniiii speakertje van 1 watt die ook wel gebruikt worden in LCD tv's etc.

Als ik de configuratie 'zwevend' aansluit dan werkt de opstelling op het moment de externe speaker geselecteerd is (softwarematig) op de radio. Toch gaat het mis op het moment ik de interne speaker installeer en er wel spanning op de versterker staat. Hij produceert dan vrij irritant gelijkmatig getik. Opmerkelijk dat dit alleen is op het moment de radio aanstaat. Als ik deze uitzet en de spanning op de versterker houd dan is het getik weg.

In de handleiding van de (mini) versterker wordt wel gesproken over zelf oscillatie als de voedingsbron veel meer levert dan benodigd. Zij raden daarbij een elco aan van 1 000 µF / 12 V= parallel aan de 12V ingang te zetten. Ik gebruik in de Go set een Lifepo4 accu van 20ah dus dat is zeker het geval. Toch zou ik niet zo snel verwachten dat dit zorgt voor zelfossilatie.

Mijn vraag is eigenlijk of het getik daadwerkelijk de zelf oscillatie is waar ze het over hebben of dat ik het ergens anders moet zoeken. Vooral vanwege het verschijnsel dat het uitsluitend optreedt als de zender aan staat zonder dat de audio geselecteerd is.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Zelf oscillerende speaker in Go box

#2 Bericht door pa0ejh »

Zweverig verhaal, maar ik gebruik al jaar en dag een JBL GO speaker, heeft ingebouwde Accu, Bluetooth, Handsfree voor je Handy, en ook een AUX ingang.

Die AUX ingang verbind ik met kabeltje met de Flex3000 Trcvr, of mijn eigenbouw SDR trcvr en werkt tot volle tevredenheid op een ingebouwde accu, die je met een USB kabeltje kunt opladen..

Dit soort speakers wordt ook door andere Merken aangeboden, maar check of er een AUX ingang op zit...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Zelf oscillerende speaker in Go box

#3 Bericht door PD4VCC »

Zweverig? Oke ;-)

Ik heb helaas geen plek meer voor een JBL speaker ondanks deze erg klein is. Daarbij vind ik het nu een uitdaging om deze situatie werkend te krijgen ;-)

Vanavond heb ik een Elco geplaatst parallel aan de spanningsinput van de mini versterker met de hoop dat dit zou helpen maar helaas. Ook heb ik serieel aan de audio output (en input) een C'tje geplaatst maar ook hier zonder enkel resultaat.

Het getik/geratel blijft op het moment de audiokabel verbonden is maar hier geen audiosignaal op staat. Er staat op dat moment wel gewoon spanning (12V) vanuit de accu op de versterker. Ik heb verschillende speakers geprobeerd met allen hetzelfde resultaat.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Zelf oscillerende speaker in Go box

#4 Bericht door PA0CMU »

Die oscillatie kan ontstaan bij hoogohmige voedingen. Dat is wat anders dan een voeding die meer vermogen kan leveren dan noodzakelijk is voor dit versterkertje. Heb je de 10kOhm potmeter ook toegepast aan de ingang? Zo ja, is het getik er dan ook als die volumeregelaar helemaal dicht staat?
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Zelf oscillerende speaker in Go box

#5 Bericht door pa0ejh »

@VCC

Als ik de configuratie 'zwevend' aansluit dan werkt de opstelling op het moment de externe speaker geselecteerd is (softwarematig) op de radio.

Prima toch, houden zo...

Toch gaat het mis op het moment ik de interne speaker installeer en er wel spanning op de versterker staat. Hij produceert dan vrij irritant gelijkmatig getik.

Waarom zou je de interne speaker selecteren als je de Externe gebruikt??
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA2GLA
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 aug 2015, 12:52
Roepletters: PA2GLA

Re: Zelf oscillerende speaker in Go box

#6 Bericht door PA2GLA »

Misschien een aardlus?

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Zelf oscillerende speaker in Go box

#7 Bericht door Thijzer »

Hang de scope er eens aan en kijk eens wat het voor pulsen zijn. Kan ook een data burst zijn van een display of zo, dat het ook op het audio zit als een soort multiplex signaal.

Een C in serie kan dit wel eens verhelpen.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Zelf oscillerende speaker in Go box

#8 Bericht door pa0fmy »

Probeer eens een 10 OHM weerstand in serie met een 0,1 uF keramische condensator zi dicht mogelijk bij de uitgang van de versterker te solderen. Ik had ook een getik een gesnerp in een geluidsversterkertje voor een 80 meter ontvanger en heb het zo volledig weggekregen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zelf oscillerende speaker in Go box

#9 Bericht door PA1AIS »

PA2GLA schreef:Misschien een aardlus?
daar denk ik ook aan.

Monteer eens een 1:1 trafootje.
Galvanisch scheiden is altijd het devies!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zelf oscillerende speaker in Go box

#10 Bericht door PE9ZZ »

Da's natuurlijk de pest met een ongedocumenteerd prul. Geen idee wat erin foutgaat en zonder doc kom je er ook niet achter. En je kan er geeneens bij. Zal wel een koei van een ontwerpfout inzitten.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie