MFJ-630

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ONSWL-Rke
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2019, 10:30

MFJ-630

#1 Bericht door ONSWL-Rke »

Hallo,

Ik ben een luisteramateur, heb niet echt ervaring met en in elektronica, connectoren et c solderen kan ik wel.
Nu ben ik hier toevallig op op iets gestoten dat mijn hobby een beetje naar een hoger level kan brengen maar het is helaas nimmer te koop.
toch niet in de Benelux of wel onder een duurdere vorm voor mensen met een machtiging.

Een SO2R schakelapparaatje van MFJ, schema een beetje wazig, origineel zo uit de online gevonden
Lijkt me niet zo moeilijk alleen heb ik wat problemen bij de 4 positie 3 polen schakelaar en potentiometer,

Kan, wil er mij hier iemand wat meer uitleg bij geven? eventueel met een iets duidelijkere tekening?
Op internet heb ik al zitten zoeken naar eventuele voorbeelden van audio schakelingen, en werking van potentiometer maar zonder veel resultaat,
bij die potentiometer bvb zie ik aan de 2 buitenste benen precies een soort brugje een dubbele verbinding ofzo komende van audio in 1, dan naar schakelaar en terug naar potentiometer...

een hele boterham dus.

bedankt alvast voor eventuele hulp en of reacties
Bijlagen
Knipsel.JPG

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: MFJ-630

#2 Bericht door pa0ejh »

Het is de MFJ-640...

Je kunt het geluid van 2 ontvangers er op aansluiten, met de schakelaar kun je je kiezen tussen radio1 en radio2, of het geluid van beide radio's
in de linker en rechter oorschelp van de koptelefoon horen, of met de potmeter mixen...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

ONSWL-Rke
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2019, 10:30

Re: MFJ-630

#3 Bericht door ONSWL-Rke »

pa0ejh schreef:Het is de MFJ-640...

Je kunt het geluid van 2 ontvangers er op aansluiten, met de schakelaar kun je je kiezen tussen radio1 en radio2, of het geluid van beide radio's
in de linker en rechter oorschelp van de koptelefoon horen, of met de potmeter mixen...
Ja oke Egbert, de 640, het was een tikfout, maar dat was de vraag niet,
het ding is hier nimmer verkrijgbaar, en ik zou dit zelf willen proberen te maken, maar ik snap die schakeling niet zo goed
van elektronica heb ik geen kennis maar pluggen en connectoren solderen kan ik wel,
vermits dit ding maar een handvol onderdeeltjes bevat zou ik het willen proberen.
Op QR.com zag ik dat jij een serieuze zelfbouwer bent, misschien wil je me wel helpen,
enkel een handje uitleg meer hoeft niet een verduidelijking van het schema zodat ik op weg kan.

Het zou tof zijn en misschien krijg ik zo wel de smaak tot meer te pakken.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: MFJ-630

#4 Bericht door pa0ejh »

Waarvoor wil je dat dan gebruiken??? dat is mij niet duidelijk...

Met die Potmeter kun je het geluid van de ene ontvanger of van de andere horen, ik zie er ook het nut niet van...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

ONSWL-Rke
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2019, 10:30

Re: MFJ-630

#5 Bericht door ONSWL-Rke »

pa0ejh schreef:Waarvoor wil je dat dan gebruiken??? dat is mij niet duidelijk...

Met die Potmeter kun je het geluid van de ene ontvanger of van de andere horen, ik zie er ook het nut niet van...
Voor wat het gemaakt is SO2Rx, zo kan ik snel overschakelen tussen 2 ontvangers zonder te moeten wisselen van hoofdtelefoon
of deels naar beiden luisteren. Mag ik het nut hiervan zelf bepalen?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: MFJ-630

#6 Bericht door pa0ejh »

OK , dan is het gebruik duidelijk, misschien handig om eerst even te vermelden waarvoor je het wilt gebruiken.

Volgens MFJ kun je met de potmeter het geluid van de ontvangers gelijk maken, als 1 van beide ontvanger's iets luider is kun je dat regelen
dan hoef je niet steeds aan de radio's het geluid te regelen.

Dan het schema, die draadbrugjes zijn mij ook niet duidelijk, misschien een tekenwijze, dacht ook al aan een dubbele potmeter maar dat is in dit geval zinloos gezien de aansluitingen..

De weerstand van de potmeter is afhankelijk van weerstand van je koptelefoon.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: MFJ-630

#7 Bericht door Hans PE1KWH »

Die "draadbrugjes" is bij elkaar een meerstanden draaischakelaar, in dit geval met 3 moedercontacten en 4 standen.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: MFJ-630

#8 Bericht door pa0ejh »

Opnieuw getekend....
MFJ-640.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

ONSWL-Rke
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2019, 10:30

Re: MFJ-630

#9 Bericht door ONSWL-Rke »

pa0ejh schreef:Opnieuw getekend....
MFJ-640.png
Heel erg bedankt Egbert, is veel duidelijker zo

Plaats reactie