wat doen deze condensatoren?

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

wat doen deze condensatoren?

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ben nog steeds doende met m'n Frequentie standaard op DCF.
Er zit verbetering in inzake het locken. Ik heb de ferrietantenne beter in resonantie gebracht. Valt niet mee want m'n meetzender gaat niet zo laag......( 100 Khz is de laagste freq.)

Maar nu kwam ik een stukje tegen over condensatoren over de gelijkrichter. Maar wat doen die C's nu eigenlijk precies?
En is het zinvol omdat ook te doen?


Juul
Bijlagen
cond op gelijkrichter2.jpg
cond op gelijkrichter2.jpg (50.45 KiB) 5979 keer bekeken
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: wat doen deze condensatoren?

#2 Bericht door PA1RAM »

Zijn voor HF/RF ontkoppeling van de voeding Juul, ik zet er meestal 4 in parallel over elke diode één.
Voorkomt dus instraling van buiten af.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: wat doen deze condensatoren?

#3 Bericht door pe1cmo »

Die condensatoren zijn uiterst belangrijk, althans als jij als amateur nog wat wil ontvangen.
Die condensatoren zorgen er voor dat de harmonischen die de dioden van de brugcel maken worden gedempt. Zo is de hoeveelheid HF storing terug via de transformator het lichtnet op vele malen minder. Want het lichtnet gedraagt zich als een mooie langdraad antenne voor storing.

In 2014 ben ik bij het WK veldrijden geweest, daar was ook storing en op de PMSE groep (Program Making and Special Events) had ik dit gescrreven:

Panic, or no panic.

Het WK veldrijden te Hoogerheide, gisteravond een telefoontje, geen reportage verbindingen, althans een WZ haalt 50 meter, draadloze microfoon enkele meters, of ik het storingsnummer van het AT weet. De gewone telefoon nemen ze niet op (is weekend hè), dus kan je online een formulier invullen, daar kijken ze volgende week naar ?? (Storingsnummer helaas niet bekend)
Omdat Hoogerheide tegen de Belgische grens ligt en de VRT daar aanwezig was, is vandaag een techneut van de VRT gaan meten. Inderdaad storing in de vorm van ruis, dit is tot ver buiten het parcours te meten. Verbindingen inderdaad niet mogelijk. Een spectrum analyser om de storing uit te peilen gepakt, komt men bij een commentaarcabine van Movico uit. Breedband ruis van 0 tot ver over de 850 MHz en een vermogen waar je U tegen zegt. -30 dBm op de spectrum analyser. Omdat de storing direct op de elektrische bedrading gezet werd was dit een hele mooie langdraad antenne die door het hele veld liep. Er was zelfs storing op de draadloze camera's (2,3 GHz). Dus verder zoeken, blijkt het de LED verlichting (made in China) te zijn. Licht uit en radio is weer mogelijk.

Mensen en verslaggevers op het hart gedrukt het licht uit te laten !! daar er anders geen radio en TV meer is.

Voor zover ik heb vernomen van de VRT, maandag hoop ik te horen wat voor verlichting het betreft.
Overigens heb ik in Groningen een soortgelijke storing bij RTV Noord gezien, bleek een lichtnet adapter
te zijn. Ook zeer slechte reportage ontvangst.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: wat doen deze condensatoren?

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD1RAM schreef:Zijn voor HF/RF ontkoppeling van de voeding Juul, ik zet er meestal 4 in parallel over elke diode één.
Voorkomt dus instraling van buiten af.

Dank Richard. Ik gebruik een brugcel dus zo kan ik het doen dus. Dank voor je antwoord.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: wat doen deze condensatoren?

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

pe1cmo schreef:Die condensatoren zijn uiterst belangrijk, althans als jij als amateur nog wat wil ontvangen.
Die condensatoren zorgen er voor dat de harmonischen die de dioden van de brugcel maken worden gedempt. Zo is de hoeveelheid HF storing terug via de transformator het lichtnet op vele malen minder. Want het lichtnet gedraagt zich als een mooie langdraad antenne voor storing.

In 2014 ben ik bij het WK veldrijden geweest, daar was ook storing en op de PMSE groep (Program Making and Special Events) had ik dit gescrreven:

Panic, or no panic.

Het WK veldrijden te Hoogerheide, gisteravond een telefoontje, geen reportage verbindingen, althans een WZ haalt 50 meter, draadloze microfoon enkele meters, of ik het storingsnummer van het AT weet. De gewone telefoon nemen ze niet op (is weekend hè), dus kan je online een formulier invullen, daar kijken ze volgende week naar ?? (Storingsnummer helaas niet bekend)
Omdat Hoogerheide tegen de Belgische grens ligt en de VRT daar aanwezig was, is vandaag een techneut van de VRT gaan meten. Inderdaad storing in de vorm van ruis, dit is tot ver buiten het parcours te meten. Verbindingen inderdaad niet mogelijk. Een spectrum analyser om de storing uit te peilen gepakt, komt men bij een commentaarcabine van Movico uit. Breedband ruis van 0 tot ver over de 850 MHz en een vermogen waar je U tegen zegt. -30 dBm op de spectrum analyser. Omdat de storing direct op de elektrische bedrading gezet werd was dit een hele mooie langdraad antenne die door het hele veld liep. Er was zelfs storing op de draadloze camera's (2,3 GHz). Dus verder zoeken, blijkt het de LED verlichting (made in China) te zijn. Licht uit en radio is weer mogelijk.

Mensen en verslaggevers op het hart gedrukt het licht uit te laten !! daar er anders geen radio en TV meer is.

Voor zover ik heb vernomen van de VRT, maandag hoop ik te horen wat voor verlichting het betreft.
Overigens heb ik in Groningen een soortgelijke storing bij RTV Noord gezien, bleek een lichtnet adapter
te zijn. Ook zeer slechte reportage ontvangst.

Dank je voor je uitgebreide antwoord. Ja, al die adapters, sosm handig maar niet altijd.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: wat doen deze condensatoren?

#6 Bericht door PE9ZZ »

Eigenlijk wil je ook over D10 en D12 een 0.1µF C. Nu gaan die harmonischen door C40 en die heeft een forse impendantie op RF. Het mechanisme wat hier speelt is de pulsvormige stroom door de diodes die C40 opladen. De harmonischen van die stroom kunnen diep in RF doorlopen afhankelijk van de layout.

De storing van Joepie China devices wordt veroorzaakt door de schakelende voeding in die dingen. Uiteraard zijn de componenten die voor ontstoring moeten zorgdragen weggelaten anders zouden ze niet zo cheapcheap zijn.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: wat doen deze condensatoren?

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hé Tjerk, ( nog zo'n echte knutselaar......),

Ja je hebt gelijk. Maar ik gebruik een brugcel. Dus zoals ik nu gedaan heb is m'n enige optie.

Stapje voor stapje gaat het beter met m'n Braun Freq. standaard. De aparte antenne heb ik hoog in de kamer gehangen en ik ben niet ontevreden. Wel zie ik op de signaalsterkte meter op 77.5 Khz dat het wisselend is gedurende de dag en avond. Ik de avond en nacht gaat het beter.

M'n voeding moet ik nog effe aanpassen zoals ik 'em nu heb.
Bijlagen
2.jpg
1.jpg
3.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: wat doen deze condensatoren?

#8 Bericht door PE1PQX »

Ik heb toch wel een vraagteken bij het schema Juul. Dat het werkt geloof ik direct.
Maar achter de LM317 staat +10V / 25mA, en daarna de 7805 met +5V / 250mA...

Die 250mA@5V moet OOK door de LM317, dus óf die 25mA klopt niet, of dat betekend de maximale stroomafname van de achterliggende schakeling bij 10V....?
Er gaat dus maximaal 275mA door de LM317, of ik heb het mis...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: wat doen deze condensatoren?

#9 Bericht door PA1RAM »

Je kunt een brugcel op dezelfde manier ontkoppelen met 4 x 100nF. Vanaf de plus naar elke AC aansluiting en vanaf de min naar elke AC aansluiting geeft hetzelfde resultaat Juul.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: wat doen deze condensatoren?

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1PQX schreef:Ik heb toch wel een vraagteken bij het schema Juul. Dat het werkt geloof ik direct.
Maar achter de LM317 staat +10V / 25mA, en daarna de 7805 met +5V / 250mA...

Die 250mA@5V moet OOK door de LM317, dus óf die 25mA klopt niet, of dat betekend de maximale stroomafname van de achterliggende schakeling bij 10V....?
Er gaat dus maximaal 275mA door de LM317, of ik heb het mis...

Nee André, dat heb je goed. Ik heb geen idee waarom ik dat zo gedaan heb. Heb ik nu ook veranderd. De 7805 input gaat nu ook direct naar de 14 volt bij de gelijkrichter. Daar staat 14 volt belast. Maar de drop-out voor de LM317 is zo'n 2,5-3,0 volt. Dus dat vond ik te krap. En ik had nog een trafootje liggen met de zelfde maten ( PROVA merk) uit begin jaren 80 en nu heb ik na de BY164 mooi 18 volt. Ruim voldoende m.b.t. de drop-out van de LM317. Die 25 mA -10 volt is voor de CMOS zaken en de antenne amp.
De 250 mA is voor de TTL ic's.
Ik moet nu het schema nog even actualiseren. Gelukkig, ik ben nog al bewaarderig, van al m'n experimenten op elctronica gebied vanaf de jaren 60 kladjes bewaard. Zit nu allemaal in de computer. Hoewel ik soms denk..????? waar ging dit ook al weer over?

zie kladje......maakte ik tussen twee uitzendingen door ......ja zo gaat dat.( zie kladje)

Ik was in die jaren ook geabboneerd op heel veel USA balden die ik gelukkig nu in digi vorm heb. (HamRadio-73mag-CQ etc. )
Dus als je nog eens war zoekt.......

Enfin, ik ga nu het schema even opnieuw tekenen. En ga van de week een proberen om bij de antenne ferriet staaf een soort afscherming te maken, met een opening uiteraard, om wat "man-made noise" kwijt te raken. Gewoon proberen.
Vroeger heb ik dat ook al eens gedaan. ( zie afb). en nu vond ik het weer in een moderne versie op ons "Web".
afscherming.jpg
"ik pruts door.........."

Juul
Bijlagen
afscherm.jpg
2n5590 en bias inst Juul .jpg
Laatst gewijzigd door Juul - PE0GJG op 29 jan 2019, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: wat doen deze condensatoren?

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD1RAM schreef:Je kunt een brugcel op dezelfde manier ontkoppelen met 4 x 100nF. Vanaf de plus naar elke AC aansluiting en vanaf de min naar elke AC aansluiting geeft hetzelfde resultaat Juul.

Aha, wist ik niet. Dank je!
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: wat doen deze condensatoren?

#12 Bericht door PA3DJS »

Zoals PE1CMO en PE9ZZ reeds aangegeven hebben, zijn die C's over de (normaliter alle 4) diodes om RF productie tijdens het schakelen van de diodes te voorkomen.

De meeste storing ontstaat tijdens het uitgaan van de dioden. Als de spanning over de diode omkeert, is hij niet gelijk uit waardoor er wat stroom de andere kant op door de diode gaat (dus tegen de pijl in). Een paar microseconden later schakelt de diode (abrupt) uit wat een puls oplevert die RF produceert. De C'tjes vreten die puls op (sluiten hem kort over de diode). Dat ietwat "te laat" uitgaan staat in de datasheet onder "reverse recovery time".

In de RF techniek worden "step recovery diodes" juist gebruikt om die naaldpulsen op te wekken (triplers, kamgeneratoren, etc). Zo hebben veel nadelen ergens anders weer voordelen.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: wat doen deze condensatoren?

#13 Bericht door PE9ZZ »

"Elk nadeel hep z'n voordeel" (Johan Cruijff)

Tjerk

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: wat doen deze condensatoren?

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3DJS schreef:Zoals PE1CMO en PE9ZZ reeds aangegeven hebben, zijn die C's over de (normaliter alle 4) diodes om RF productie tijdens het schakelen van de diodes te voorkomen.

De meeste storing ontstaat tijdens het uitgaan van de dioden. Als de spanning over de diode omkeert, is hij niet gelijk uit waardoor er wat stroom de andere kant op door de diode gaat (dus tegen de pijl in). Een paar microseconden later schakelt de diode (abrupt) uit wat een puls oplevert die RF produceert. De C'tjes vreten die puls op (sluiten hem kort over de diode). Dat ietwat "te laat" uitgaan staat in de datasheet onder "reverse recovery time".

In de RF techniek worden "step recovery diodes" juist gebruikt om die naaldpulsen op te wekken (triplers, kamgeneratoren, etc). Zo hebben veel nadelen ergens anders weer voordelen.

Dank voor je heldere uitleg.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie