spanningsregelaar in orde?

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

spanningsregelaar in orde?

#1 Bericht door Rodion »

Waarde zendamateurs,

Ik heb een vraagje over een spanningsregelaar die ik wil inzetten, maar ben er niet zeker van of hier de wet van ohm goed wordt toegepast. Ik heb een voeding (voor led-strips) besteld die de netspanning van 230 Volt omzet in 24 Volt, 2 Ampère gelijkstroom. Voor twee andere gedeeltes in de schakeling heb ik 12 Volt nodig en wil hiervoor een L7812 spanningsregelaar inzetten die de gewenste spanning levert en maximaal 1,5 Ampère stroom. De twee takken met 12 V, 1,5 A (max) gaan elk afzonderlijk naar de basis van een 2N3904 transistor, de eerste via een weerstand van 200 kohm en de tweede via een weerstand in serie van 10 kohm. De transistor verdraagt - als ik de datasheet van de 2N3904 juist heb begrepen, 200 mA. Gaat dit goed? Ik hoop dat ik het zo goed uitleg. Mocht het nog onduidelijk zijn, dan zal ik het uiteraard beter beschrijven met evt. een afbeelding van de schakeling.

Alvast mijn dank

Met vriendelijke groet,

Richard

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: spanningsregelaar in orde?

#2 Bericht door PA0LMD »

Maar wat is de reden om de transistoren toe te passen ?
De 7812's leveren toch de 12V voor de led strips ?
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: spanningsregelaar in orde?

#3 Bericht door PA1RAM »

Dag Richard, ik begrijp de beschrijving niet helemaal, misschien kan je een foto van een tekening uploaden ter verduidelijking?
73, Richard (voorheen PD1RAM)

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: spanningsregelaar in orde?

#4 Bericht door pe1cmo »

Als het led verlichting is, dan kan je beter een constante stroom voeding maken, led's zijn temperatuur gevoelig, daardoor veranderd de drempelspanning een beetje, zet je er een aantal is serie kan je stroom aardig varieeren.

En er zijn goedkope voedinkjes te koop speciaal voor ledstrips.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: spanningsregelaar in orde?

#5 Bericht door PA0FRI »

pe1cmo schreef:Als het led verlichting is, dan kan je beter een constante stroom voeding maken,.En er zijn goedkope voedinkjes te koop speciaal voor ledstrips.
Je kan met een LM317 een constante stroombron maken, maar een goedkope Chinese schakende converter van 30 - 18 V naar 12 Volt is kleiner en dissipeert minder.
Bijlagen
Stroombron.gif
Stroombron.gif (5.05 KiB) 6538 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: spanningsregelaar in orde?

#6 Bericht door PA0FRI »

Aanbieding was ongeveer €5 voor 5 exemplaren incl. verzending.
Bijlagen
Converter (2).JPG
Converter (2).JPG (42.71 KiB) 6516 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: spanningsregelaar in orde?

#7 Bericht door PA3CQN »

Misschien toch een tekening? Want uit je beschrijving volgt dat je 24V/2A met 2 keer L7812 parallel om wilt zetten naar 2 keer 12V/1,5A .
Dat zal niet werken. Je voeding levert maar 2A en niet 2x1,5 = 3 A.
Je kunt dus niet zeggen dat je 24V/2A naar 2x12V/2A kunt transformeren door twee keer een L7812 aan te sluiten.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: spanningsregelaar in orde?

#8 Bericht door Rodion »

Hallo allemaal,

alvast bedankt voor de reacties en mijn excuses dat ik zo laat reageer. Ik heb het schema gekopieerd uit een online boek en het is een kristaloscillator voor een LPAM zender. In het schema wordt de kristaloscillator gevoed door 12 volt en heeft een weerstand tussen base en collector van 200 kohm. Opgebouwd op een breadboard, slaat mijn voeding af bij 6 volt Hoe kan ik testen of de oscillator goed is opgebouwd? Dadelijk komt er een andere voeding aan die max. 24 volt / 5 A levert en deze schakeling plus een andere moet voorzien van 12 volt.

Herstel: voeding geeft nu 12 volt en 0,09 A. Het kristal wordt nu wel heet (heeft vier pootjes waarvan ik er ook eentje op de stroom heb zitten).

Groet, Richard
Bijlagen
crystal_colpitts_oscillator_01.PNG
crystal_colpitts_oscillator_01.PNG (9.54 KiB) 6263 keer bekeken

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: spanningsregelaar in orde?

#9 Bericht door pe1cmo »

Als je kristal warm wordt dan komt er veel te veel vermogen in dat kristal. Normaal is het vermogen wat een kristal aan kan een 0,1 a 1 mWatt.
Daarbij, normaal heeft een kristal 2 pootjes, (of zit er soms verwarming in je kristal) dus maak er eens een foto van.

12V bij 90 mA is 1,08 Watt Wel erg veel voor een oscillator, maar misschien is er wel een verwarming.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: spanningsregelaar in orde?

#10 Bericht door PA3CQN »

Rodion schreef:Het kristal wordt nu wel heet (heeft vier pootjes waarvan ik er ook eentje op de stroom heb zitten).
Weet je zeker dat het niet een complete kristal-oscillator is? Die eigenlijk met 5V gevoed moet worden en dan zelf al een signaal geeft?
Dat zou een hoop verklaren ..
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: spanningsregelaar in orde?

#11 Bericht door Rodion »

Hallo heren,

Volgens mij is het een 'volledige' kristaloscillator met vier pootjes, waarvan er drie gebruikt worden. Een pootje gaat naar spanning - die had ik op 12 Volt - nu achter de weerstand van 200 kOhm. Ik wist niet waar ik met dat pootje heen moest. De voeding deed raar als ik over de 6 volt wou. Bij 6,4 V was er 0,01 A stroom en bij 12 V, 0,1 A - inderdaad 1,2 Watt. Moet ik het pootje naar spanning - dat blijkbaar 5 V moet zijn - gebruiken van zo'n complete 4-potige kristaloscillator of zit ie goed achter de weerstand?

Groet, Richard
Bijlagen
20190203_132105.jpg

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: spanningsregelaar in orde?

#12 Bericht door Mr Tube »

PA3CQN schreef:
Rodion schreef:Het kristal wordt nu wel heet (heeft vier pootjes waarvan ik er ook eentje op de stroom heb zitten).
Weet je zeker dat het niet een complete kristal-oscillator is? Die eigenlijk met 5V gevoed moet worden en dan zelf al een signaal geeft?
Dat zou een hoop verklaren ..
Ik vermoed een oven kristal.... Of nee inderdaad een complete oscillator en die mag maar 5V hebben.
hopelijk nog heel.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: spanningsregelaar in orde?

#13 Bericht door Rodion »

Hallo Mr. Tube,

Hoe test ik of dat 4-potige kristal nog heel is? Begrijp ik goed dat ik voor de schakeling een kwartskristal met 2 pootjes moet hebben?

Alvast mijn dank,

Richard

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: spanningsregelaar in orde?

#14 Bericht door Mr Tube »

Testen doe je door er 5V op te zetten en aan de uitgang te meten of er signaal uitkomt
als je geen scoop of zo kun je eventueel een draadje eraan knopen als antenne en met een radio controleren op de desbetreffende frequentie of een van de harmonischen.

Het schema is bedoeld voor een kristal met twee pootjes.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: spanningsregelaar in orde?

#15 Bericht door tienne57 »

Wat jij hebt is een complete kristaloscillator in 1 behuizing .Het kristal en de transistor ,weerstanden enzo zitten er al in.
kristaloscillator.jpg
kristaloscillator.jpg (61.84 KiB) 6151 keer bekeken
Voor de schakeling met de transistor heb je een kristal met twee pootjes nodig zoals:
kristal.jpg
kristal.jpg (3.51 KiB) 6151 keer bekeken

Plaats reactie