25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#61 Bericht door PA1RAM »

Heb wat zitten denken om deze versterker aan te passen voor SSB, uiteraard heeft dat gevolgen voor de VOX én de bios van de BLY. Nu was ik in de veronderstelling dat deze versterker in Class-C werkt met de basis aan aarde geschakeld (dus 0 Volt), echter kom ik langzaam achter dat het gaat om Class-B. Het plaatje hieronder geeft de diverse bios instellingen weer (class-A t/m class-C) en daar leid ik ook weer uit af dat mijn versterker in class-B draait want er wordt geen negatieve bios spanning aangeboden. Wat is nu de waarheid?
BIOS classes A AB B abd C.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#62 Bericht door PE9ZZ »

Het is bias, een BIOS zit in een computer. Maar het plaatje is niet zo simpel. Ik weet niet waar je die vandaan hebt gehaald maar ze laten nogal wat weg. V(d) bijvoorbeeld. Je hebt met veel meer parameters te maken dan hier worden getoond. Al was het alleen maar dat een MOSFET met spanning wordt gestuurd (E(g), dat staat er dan nog wel in) en een bipolaire transistor met een stroom. In klasse C is het actieve element maar een kort deel van de cyclus in geleiding. Bij klasse B ongeveer de helft en bij klasse A de gehele sinus. Klasse AB is dan een tussenvorm die wat efficienter is dan klasse A maar nog niet zo vervormt als klasse B. Als je BLY een ruststroom heeft van nul staat-ie in klasse C en dat is in jouw situatie het geval. Wil je minder vervorming (bij SSB) dan moet je hem bias geven waardoor die ruststroom gaat trekken. Er staat mij iets bij dat de BLY89 niet zo geschikt is voor lineair gebruik. Maar je kan het altijd proberen. Als je met een tweetoon test veel teveel zijbanden krijgt dan weet je dat je fout zit. Zorg wel dat de bias temperatuurgecompenseerd is anders loopt je tor weg. Qua I(c). Er zijn zat circuits te vinden hiervoor.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#63 Bericht door PA1RAM »

Ja sorry "bios" was een typefout :oops: maar ik kan het niet meer wijzigen, dit is overigens een forum instelling. In een forum waar ik beheerder ben staat die zo ingesteld en kan je tekst altijd nog aanpassen:
bericht wijzigbaar of niet.JPG
Maar zoals jij het beschrijft dacht ik ook dat het zat, kom nu alleen andere documenten tegen die het voorbeeld volgen uit de plaatje...

Of de BLY geschikt is gaan we meemaken. de dual-tone test staat op het programma alsmede de ontwikkeling van een bias schakeling met temperatuur compensatie. Maar een lineair voor SSB is iets wat ik nog niet eerder heb gedaan en het lijkt me een leerzaam project.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#64 Bericht door PA3DAT »

PD1RAM schreef:Ja sorry "bios" was een typefout :oops: maar ik kan het niet meer wijzigen, dit is overigens een forum instelling. In een forum waar ik beheerder ben staat die zo ingesteld en kan je tekst altijd nog aanpassen.
Klopt, in mijn forum met bijna 40.000 leden ook. Hier is dat helaas afgeschaft. Doodzonde, ik had een mooi topic
over goedkope vakantie-QSL-kaarten, een soort workshop die ik elk jaar van een update voorzag, zodat het actueel bleef.
Dat kan dus niet meer... http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=11&t=5622

Het -voor mij- grootste manco dit forum! :(
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#65 Bericht door PA1RAM »

Het is niet anders kwa tekst nabewerken, ik moet gewoon beter opletten wat ik getypt heb ;)

Maar de opmerking of mijn BLY wel geschikt zou zijn voor class-AB, even het data book van 40 jaar geleden erbij gepakt en daar staat geschikt voor class A B and C
2019-07-06 18.00.16.jpg
Verder lezend kom ik ook het testschema tegen waarboven ook weer class-B staat vermeld. Dus nog steeds twijfel ik want vroeger had men het altijd over class-c voor dit soort schema's met de basis voor gelijkstroom aan massa???
2019-07-06 18.03.05.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#66 Bericht door PA0LMD »

Dit schema is overduidelijk een BLY is klasse C.
Als je de versterker alleen voor FM wilt gebruiken is dit prima.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#67 Bericht door PE9ZZ »

De term "klasse" wordt vaak bijzonder ruim geïnterpreteerd. Maar met een geaarde basis is het echt klasse C. Wat geschiktheid voor lineair gebruik betreft: mijn inzicht komt waarschijnlijk van het feit dat ik altijd in FM heb gewerkt...

Edit: ik heb toch echt een "wijzig" knop!

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#68 Bericht door PA1RAM »

Inmiddels ben ik er achter dat mijn gedachtegang voor wat de bias betreft toch op een verkeerd spoor zat, natuurlijk heb ik dat 40 jaar geleden verkeerd aangeleerd en is het dan lastig af te leren :roll: . Voor de diverse bias instellingen keek ik voornamelijk naar de ruststroom en het werkpunt, dat klopt vaak wel maar niet altijd zoals bij Class-C en Class-B. Het is beter om naar de duty cycle (geleidingshoek) te kijken indien aangestuurd met een sinus. Zo is deze bij Class-A 360°, bij Class-B 180° en bij Class-C <180° (meestal tussen 80° en 120°). Class-AB is wat lastiger namelijk >180° en <<360° (in de praktijk maar iets boven de 180°).

Ben er nu dus wel van overtuigd dat mijn BLY gewoon in Class-C staat :mrgreen:

Het Philips Data Book is dus fout met de bewering dat het om een Class-B gaat... :cry:

Wat illustraties:
Amplifier Class by Conduction Angle.JPG
Amplifier Classes.gif
Amplifier Classes.gif (10.24 KiB) 5434 keer bekeken
Nog even over het kunnen wijzigen van berichten op dit forum, dit is inderdaad een weloverwogen beslissing geweest door de beheerder(s) vanwege gebeurtenissen uit het verleden. Wanneer je nu een bericht schrijft kan je dat nog gedurende 20-30 minuten wijzigen. Ik zal dus proberen om wat nauwkeuriger mijn tekst te lezen voordat ik deze bevestig... :wink:
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#69 Bericht door Juul - PE0GJG »

Bijlagen
bias circuit VHF amp mooi kopie.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#70 Bericht door PA1RAM »

Altijd weer mooi en to-the-point leesvoer wat jij aanbiedt Juul. En dus weer bedankt!
73, Richard (voorheen PD1RAM)

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#71 Bericht door PA0LMD »

Maar een basis stroom van 1 A zou ik maar niet proberen in jouw ontwerp !
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#72 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD1RAM schreef:Altijd weer mooi en to-the-point leesvoer wat jij aanbiedt Juul. En dus weer bedankt!

Nog meer info Richard.

https://wetransfer.com/downloads/254833 ... 232/feb764
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#73 Bericht door PA1RAM »

PA0LMD schreef:Maar een basis stroom van 1 A zou ik maar niet proberen in jouw ontwerp !
Nee eerder in de range 100mA - 200mA verwacht ik. Heb ook geen 100W natuurlijk...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#74 Bericht door PA1RAM »

Juul - PE0GJG schreef:
PD1RAM schreef:Altijd weer mooi en to-the-point leesvoer wat jij aanbiedt Juul. En dus weer bedankt!

Nog meer info Richard.

https://wetransfer.com/downloads/254833 ... 232/feb764
Dank je Juul!
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Plaats reactie