DX FILTER ELEKTUUR MAART 1986

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

DX FILTER ELEKTUUR MAART 1986

#1 Bericht door on4aef »

Beste leden,
Vooreerst aan allen mijn beste nieuwjaars wensen voor 2019.
Heeft er soms iemand ervaring met de bouw van dit Elektuur concept ?
Ik heb dit DX filter hier gebouwd met de originele Elektuur printplaat die ik nog had liggen en blijkt te werken in zoverre.
Wat ik opmerk,is dat wanneer alle filters in de neutrale stand (LPF-HFP-NOTCH I en NOTCH II)zijn ingeregeld de audio output
steeds "CRISPY" klinkt.
Daar men zou verwachten dat de output audio gelijk zou zijn aan de input audio !!
Als ik de LPF-HPF-NOTCH I en NOTCH II filters inregel wordt het alleen maar erger
Ik heb de indruk dat er vervorming optreedt bij het tussen schakelen van dit DX filter in serie met de audio lijn.
Heeft dit soms te maken met de inwendige afregel procedure van de verschillende trimpots op de print die men
niet 100 % zéér duidelijk is ?
Misschien heeft er nog iemand anders dit concept in gebruik en of nagebouwd en heeft hij enige ervaring met dit concept ?
Met vriendelij
Elektuur DX filter.pdf
(4.24 MiB) 383 keer gedownload
ke groeten Jan.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DX FILTER ELEKTUUR MAART 1986

#2 Bericht door PA1AIS »

Heb je een scoop?
Of scoop software voor je geluidskaart....

dan kan je zien en volgen waar het fout gaat.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: DX FILTER ELEKTUUR MAART 1986

#3 Bericht door pe1cmo »

Wat bedoel je met Crispy,

Is dat een soort ringelende ruis die je hoort. Dat kan te maken hebben dat het laag doorlaat filter twee karakteristieken heeft die elkaar aanvullen De één loopt wat op, de ander valt wat extra af.
Inderdaad is een goede audio meter een must om dit goed te krijgen.

Helaas woon je veel te ver weg, anders zou je eens langs kunnen komen, ik heb voldoende apparatuur om het te meten.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: DX FILTER ELEKTUUR MAART 1986

#4 Bericht door pe1cmo »

Ik simuleer nu de ingangstrap, is een 4 kHz LPF met schakelaar dicht, en 100 Hz met schakelaar open. Daarbij een 2,5 dB opslingering rond het kantelpunt.
Nu zie ik dat de schakelaar met een hoge frequentie wordt bediend, dat lijkt me totaal onlogisch. dat open en dicht geschakel gaan ga je horen, ik denk dat daar je crispy geluid vandaan komt.
Gezien dat deze electuur in Maart uitkomt zou ik bijna zeggen, het is een 1 april ontwerp.

Ik denk dat je die electronische schakelaars moet vervangen voor potmeters en dat netjes afregelen, alleen dar is wel lastig zonder meetapparatuur.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: DX FILTER ELEKTUUR MAART 1986

#5 Bericht door EA5JEX »

IK heb hem ook gebouwd en gebruik hem soms, werkt perfect!

Ik weet niet meer hoe ik hem heb afgeregeld.

Kees

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: DX FILTER ELEKTUUR MAART 1986

#6 Bericht door PE1KEL »

pe1cmo schreef:Ik simuleer nu de ingangstrap, is een 4 kHz LPF met schakelaar dicht, en 100 Hz met schakelaar open. Daarbij een 2,5 dB opslingering rond het kantelpunt.
Nu zie ik dat de schakelaar met een hoge frequentie wordt bediend, dat lijkt me totaal onlogisch. dat open en dicht geschakel gaan ga je horen, ik denk dat daar je crispy geluid vandaan komt.
Gezien dat deze electuur in Maart uitkomt zou ik bijna zeggen, het is een 1 april ontwerp.

Ik denk dat je die electronische schakelaars moet vervangen voor potmeters en dat netjes afregelen, alleen dar is wel lastig zonder meetapparatuur.

Ik heb hem zelf ooit een keer gemaakt uit 'normale onderdelen', dus voor de 7555 een NE555.
Niet de beste condensatoren, gewone weerstanden.
Ik hoorde toen ook dat geluid, het lijkt wel een analoog geluid, maar dan digitaal klinkend, waar er knetterende kantjes aanzaten, vooral in het hoog.
Toen had ik daar geen moeite meer voor gedaan om dat weg te krijgen.
Ook hoorde ik fluitjes van de 40kHz oscillator door de audio heen piepen.
Toen heb ik het gelaten voor wat het was.

Later heb ik de schakeling nog een keer willen maken maar kon dit filter van iemand overnemen.
Dat bouwsel heeft dit alles totaal niet. Wel zijn er 1e klas onderdelen gebruikt, de juiste 7555 en goede kwaliteit condensatoren en metaalfilmweerstanden.
De voeding is precies zo gemaakt zoals in het schema.
Ik vermoed dat alles bij elkaar er voor zorgt dat het schema juist zal werken, mits je doet wat in de beschrijving staat.

Ik heb er nog veel plezier van gehad.

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: DX FILTER ELEKTUUR MAART 1986

#7 Bericht door on4aef »

Spijtig van PA5CW dat hij niet exact meer weet hoe hij het ding afregelde !!
Ik heb het DX filter perfect nagebouwd zoals in de documentatie met de exacte zelfde voorziene voeding en componenten enz;
Het DX filter werkt dus wel,maar ......
Men spreekt bij het afregelen van de LPF-HPF-NOTCH I en NOTCH II langs de hoge en lage kant van de filters van kleine positieve pulsjes en of kleine negatieve pulsjes die moeten zichtbaar ingesteld worden en of afgeregeld maar hoe
moeten deze pulsjes nu exact staan en of hoe groot in pulshoogte ?
Er zijn 3 manieren van in regel curven mogelijk : zie bijlage
Welke is nu de correcte manier en of methode van setup
Dit heeft met de breedte en of regelbereik van de regelbare filters te maken ?
Met "CRISPY" bedoel ik dat het audio niet helder klinkt in vergelijking met wat ik aanbied aan de ingang van dit filter met ether audio !!
Als alle filters "wide"staan (en NOTCHES OFF) moet het audio aan de uitgang van het DX filter ongehinderd dezelfde
kwaliteit hebben als wat ik erin stop aan de ingang van dit filter,niet ?
Het audio aan de output klinkt steeds héél "bekrompen" vind ik ?
Met vriendelijke groeten Jan .
Bijlagen
DX FILTER AFREGELEN.pdf
(172.55 KiB) 220 keer gedownload
DX FILTER AFREGELEN.pdf
(172.55 KiB) 223 keer gedownload

Plaats reactie