Draaicondensator / Butterfly

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Draaicondensator / Butterfly

#1 Bericht door PD4M »

Ik wil graag experimenteren met een loopantenne voor zenden en luisteren.De draaicondensator en met name de Butterfly variant zijn hiervoor nodig. Maar welke koop ik het beste? Voor luisteren van VLF tot en met HF en voor zenden de D amateur banden (hoewel ik mij keurig aan de regels houdt doe voor de zekerheid toch maar tot minimaal 100 watt geschikt). Welke range in pf moet ik dan hebben. Maar vooral waar is een betrouwbare en betaalbare bron/winkel?
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Draaicondensator / Butterfly

#2 Bericht door Hans PE1KWH »

Een pasklaar antwoord is daar niet op te geven.
Een loop is een redelijk complexe antenne.
Gebruik daarom een (online) rekenprogramma bijvoorbeeld op http://www.66pacific.com/calculators/sm ... lator.aspx

Je kunt dan vooraf bepalen hoe groot je loop moet zijn gebaseerd op de materialen die je hebt of bereid bent aan te schaffen.
Het programma geeft je het rendement en de te verwachten spanningen en stromen.
De spanningen zijn belangrijk voor je condensator ( daar moet hij tegen kunnen ).
Stromen zijn belangrijk voor de manier waarop je de onderdelen aan elkaar wilt verbinden.
Overgangsweerstanden zijn uit den boze, ook binnen een condensator vandaar dat de butterfly de voorkeur heeft.

Op onderdelenmarkten zie je regelmatig oude condensatoren maar ook zelfbouw en internetwinkels zijn prima oplossingen.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Draaicondensator / Butterfly

#3 Bericht door PD4M »

Is er dan niet zoiets als een generieke draaicondensator waar je veel kanten mee op kunt wat experimenteren betreft en die iedereen wel heeft liggen om eens wat te 'tunen' ?
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Draaicondensator / Butterfly

#4 Bericht door PA3DJS »

Het klinkt heel lullig, maar die generieke draaicondensator is er niet, en al helemaal niet als je ook wilt zenden met de loop.

Je weet wellicht dat f = 1/(2*pi*wortel(LC) ). Om bijvoorbeeld van de 40m naar de 20 m te gaan (verdubbeling van frequentie), moet je bij gelijke L, de condensator een factor 4 kleiner maken.

Als je bijvoorbeeld een loop wilt die van 40m... 10m gaat (1:4 frequentiebereik), moet je condensator dus minimaal een 1:16 bereik hebben, of je moet C's bij kunnen schakelen.

Als je zelf niet aan LCR netwerken kunt rekenen, kun je het beste de tip van Hans volgen (een rekenprogramma dus). Bij Novice vermogen, en een goede L (bijv dik koperen pijp), heb je al snel 2 kV of meer over de condensator.

Zelf bouwen vanuit plaat is leuk, maar ontzettend veel zaagwerk, of je moet het iemand met een CNC machine kennen Er zijn ook kits te koop waarbij je alle plaatjes los krijgt en de boel zelf in elkaar moet zetten.

Bouwvoorbeeld:
https://www.qrz.com/db/VA6POP

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Draaicondensator / Butterfly

#5 Bericht door on4avt »

Simpel programma, zoek op loopcalc
http://www.iw5edi.com/software/magnetic-loop-calculator
Download het programma en vul in wat je wil ,dikte ,frequintie etc.
Je komt snel te weten hoet het in elkaar zit.

Plaats reactie