Veldsterkte meter met V/m uitlezing

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Veldsterkte meter met V/m uitlezing

#1 Bericht door PH2LB »

De afgelopen tijd heb ik eens zitten denken of het mogelijk moet zijn om een HF / VHF veldsterkte meter te bouwen de een uitlezing heeft in V/m. Volgens mij moet dit technisch mogelijk zijn omdat er "professionele" apparaten zijn die dit doen (zie b.v. https://www.pce-instruments.com/dutch/i ... nr=1224862 ). Maar ik krijg mijn hoofd er niet om heen om dat de meeste berekeningen uit gaan van invoer van vermogen, antenne versterking & afstand (zie b.v. https://www.qsl.net/pa2ohh/jsvpm.htm ).

Grofweg zou ik me zo kunnen voorstellen dat je als je een meet resultaat hebt in dBm deze naar mW/cm^2 kunt komen (vermogens dichtheid verre veld benadering maar daar zit ook weer een afstand in van antenne tot verre veld) en van daar weer naar dBuV/m en vervolgens weer V/m.

Mijn vraag aan jullie is dan ook : heeft iemand een idee in welke richting ik moet zoeken (literatuur verwijzingen zijn zeer welkom) om project verder vorm te kunnen geven.

Edit : Nu had ik op dit forum al een het topic : 500 MHz Portable Veldsterktemeter gevonden maar die heeft ook weer dBm's als uitlezing. Maar de chip AD8307 zou idd een basis kunnen zijn.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Veldsterkte meter met V/m uitlezing

#2 Bericht door Goos »

Als je de spanning op je ontvanger al in dBuV kunt uitlezen is het heel eenvoudig:
Gewoon de k-factor er bij optellen en de verliezen in coax enz. en je hebt de veldsterkte.

Een antenne is eigenlijk een transducer , dwz het zet de ene grootheid om in een andere , in dit geval
"Volt per meter" -> "Volt".

Je kunt ook de gain van je antenne omrekenen naar k-factor.

k = -29.77 - gain + 20log( f ) Deze formule geld voor 50 Ohm
gain in dBi
f in MHz

makkelijke vuistregel antenne 0 dBi op 30 MHz heeft een k-factor van +/- 0 dB/m.
Of uitgaande van een dipool op 40 MHz die heeft ook een k-factor van +/- 0 dB/m.
Elke frequentie verdubbeling neemt de k-factor 6 dB toe , niet helemaal nauwkeurig , maar voor een eerste inschatting vaak voldoende. als je de exacte calibratiedata van de spullen toevallig net niet bij je hebt.

De afstand en vermogen heb je in geval van ontvangst niet nodig , dit is alleen als je een inschatting wilt maken wat je veldsterkte zou kunnen zijn op afstand x met een bepaald vermogen.

Wat betreft die 500MHz veldsterkte meter . Daar gaat het ook mee , omdat je het vermogen natuurlijk om kunt zetten naar spanning , maar je weet nooit welke zender je meet , ik neem aan dat je selectief wilt meten ? Dit gaat alleen met een ontvanger.


Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Veldsterkte meter met V/m uitlezing

#3 Bericht door PH2LB »

Goos schreef: Wat betreft die 500MHz veldsterkte meter . Daar gaat het ook mee , omdat je het vermogen natuurlijk om kunt zetten naar spanning , maar je weet nooit welke zender je meet , ik neem aan dat je selectief wilt meten ? Dit gaat alleen met een ontvanger. Goos
Bedankt voor het meedenken, zal eens met de formules gaan stoeien.
En het klopt idd dat je nooit weet welke zender je meet.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie