PA3HFT - mijn X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET.

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Henri66
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2017, 15:16

PA3HFT - mijn X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET.

#1 Bericht door Henri66 »

Hoi van Pa3hft. Ben bezig geweest met een De X-Phase-2 storingsonderdrukker.

Maar het werkt niet. Alles netjes ingebouwd. wat werkt er wel. het groene lampje werkt, het rode lampje gaat aan met het zenden hoor ik relais. ( een of twee dat weet ik niet. heb een tulp aan gesloten op de ptt van een yaesu ft-950 naar de x-phase . als ik de tulpplug. plus aan massa houd dan zend de transceiver.
Nu is het probleem alle drie phase knoppen werken niet, kan draaien dat ik een ons weeg maar er gebeurd niks op de ontvangst meter. de hulpantenne is een draadantenne .
De potmeters werken die heb ik door gemeten. de antennes werken ook goed swr 1:1

Wie weet wat er aan de hand is . Help me de kerstdagen door te komen zonder een grijns op mijn gezicht. Dank u

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: PA3HFT - De X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET.

#2 Bericht door pa1bvm »

het is een storings onderdrukker .. is er wel storing ?????

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: PA3HFT - De X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET.

#3 Bericht door pa0ejh »

je kunt de werking testen door op beide antenne ingangen het zelfde signaal aan te bieden, als de X-Phase goed werkt, kun je het ontvangen signaal uitnullen, je hoort dan amper of niets meer op je ontvanger....

Je kunt iedere ingang apart testen door er een antenne op aan te sluiten, op je ontvanger hoor je dan het signaal, als beide ingangen dat doen, ieder apart dus, dan zou het moeten werken.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: PA3HFT - De X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET.

#4 Bericht door pa3dsc »

TR2 wel goed aangesloten?
Wikkelingen geen sluiting?
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Henri66
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2017, 15:16

Re: PA3HFT - De X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET.

#5 Bericht door Henri66 »

pa3dsc ik zal die spoel wel eens nakijken . is wel goed aangesloten.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: PA3HFT - De X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET.

#6 Bericht door pa1bvm »

kan je een foto van de print maken .. misschien kunnen we dan iets meer tips geven

details van de onder en boven kant ...

zit er een diode verkeerd .. oud ..

Henri66
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2017, 15:16

Re: PA3HFT - De X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET.

#7 Bericht door Henri66 »

Het is op gelost. het lag aan het spoeltje . het werkt goed,
op de 40 meter. qrm of wat het ook was is bijna weg. Bedankt iedereen voor de uitleg. Fijne kerstdagen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PA3HFT - De X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET.

#8 Bericht door PA3DAT »

Nou vind ik de titel van dit topic wat misleidend. Ik heb vorige week zo'n printje aangeschaft
en ik schrok van de titel "De X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET". Ik dacht al: "shit,
weggegooid geld?"
Het leek wel een soort aanklacht, een waarschuwing! Alarmerend.

Maar je bedoelde eigenlijk "MIJN X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET". :wink:

Hopelijk gaat de mijne het ook goed doen!
Wat heb je als extra qrm-antenne eraan gehangen? Daar ben ik nog wel nieuwsgierig naar.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Henri66
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2017, 15:16

Re: PA3HFT - De X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET.

#9 Bericht door Henri66 »

Hulpantenne gebruik ik een gainmaster. lag ook maar in de schuur . is voor de 10 meter. staat op 4 meter spoelhoogte. ontvangt nog behoorlijk op 20 meter. denk dat het niet veel uit maakt wat je er aan hangt als het maar minder ontvangt dan de zendantenne. de antenne is een hyendfed 10 tot 80. 40 meter lang. ga je langs de amateurbanden luisteren waar de filters niet werken. dan zie je ( hoor je een groot verschil met de x-phase.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: PA3HFT - De X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET.

#10 Bericht door elsinga »

PA3DAT schreef:Nou vind ik de titel van dit topic wat misleidend. Ik heb vorige week zo'n printje aangeschaft
en ik schrok van de titel "De X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET". Ik dacht al: "shit,
weggegooid geld?"
Het leek wel een soort aanklacht, een waarschuwing! Alarmerend.

Maar je bedoelde eigenlijk "MIJN X-Phase-2 storingsonderdrukker WERKT NIET". :wink:
[mod] Aangepast ;) [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie