Zelfbouw HF SSB zender

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#61 Bericht door Mr Tube »

DE frequentiestabiliteit zou nog wel beter kunnen, de 10,24MHz zit er ongeveer 15Hz naast na enige tijd.
Een goede TCXO staat dus op de verlanglijst.
verder ben ik met een printontwerp bezig om de controller en de DDS bij elkaar te brengen. Ben nog even aan het kijken naar de mogelijkheid om de software in een Arduino Uno te krijgen.
bij nader inzien heb ik niet zoveel IO pinnen nodig als ik dacht.
6 x voor de Display, 2x voor de rotary encoder, 2x voor de DDS en 3x voor de filterkeuze (kun je 8 filters mee kiezen.
1x analoog voor de knopjes en 1x analoog voor de PTT knop
dat laatste is om de TX RX status door te geven aan de controller, daar doe ik nog even niks mee maar wellicht is dat in de toekomst handig.
IK gebruik op dit moment 14Kb aan flash geheugen, de Uno heeft 32K dus het zou moeten kunnen.
ik denk dat de Si5351.h een behoorlijke ballast is en die zou wel wat gestript kunnen worden volgens mij, vraag is of daar noodzaak voor is.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#62 Bericht door pa0ejh »

Je kunt dat LCD display ook met I2C aansturen, heb je weer 6 digitale pennen vrij.
Er zijn opsteekprintjes voor, passen achter het LCD...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#63 Bericht door Mr Tube »

pa0ejh schreef:Je kunt dat LCD display ook met I2C aansturen, heb je weer 6 digitale pennen vrij.
Er zijn opsteekprintjes voor, passen achter het LCD...
Bedankt voor de tip, zal het zeker in overweging nemen als ik pennen tekort kom.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#64 Bericht door Mr Tube »

De software vandaag overgezet naar de lichtere Arduino, de UNO, Hier wil ik dan een print voor maken en ben dus begonnen met een schema.
HF controller.pdf
(53.65 KiB) 251 keer gedownload
Het idee is om de controller op een print te zetten samen met de DDS en nog wat glue logic om de relais van de LPF en de bandfilters aan te sturen.
Deze print komt direct achter de display en kan middels de op het fron aanwezige tapeinden vastgezet worden.
aanvankelijk had ik een interface voor de relais bedacht maar dit werd te volumieus met 16 transistors en 32 weerstanden, daar moet even wat anders voor komen.
Moet iets worden als een 8 voudige driver die een beetje stroom kan leveren.

De pinbezetting is aardig vol maar zie geen reden om de LCD met I2C te gaan sturen.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Gebruikersavatar
ton.blokker
Berichten: 158
Lid geworden op: 29 nov 2005, 16:17
Roepletters: Pa0klt
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#65 Bericht door ton.blokker »

Respect,
Helemaal van de grond af ontwikkelen met gebruik making van oude ervaringen en nieuwe technieken.
En in volle openheid er over discussiëren, kan ik nog wat van leren.

pa0klt
Ton PA0 KLT
Lid van de VERON
en de BENELUX QRP CLUB
http://www.pa0klt.nl/

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#66 Bericht door Bert_1 »

Mr Tube schreef: De pinbezetting is aardig vol maar zie geen reden om de LCD met I2C te gaan sturen.
I2C met slope control om de flanken te temmen is misschien (gemakkelijker) stiller te krijgen dan diverse datalijntjes?
Bert

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#67 Bericht door Mr Tube »

PE1KVL schreef:
Mr Tube schreef: De pinbezetting is aardig vol maar zie geen reden om de LCD met I2C te gaan sturen.
I2C met slope control om de flanken te temmen is misschien (gemakkelijker) stiller te krijgen dan diverse datalijntjes?
Daar heb je wel een punt mee, maar in mijn beval betekent dit dat het het EMC probleem verplaatst naar de I2C naar LCD converter. Een extra processor geeft dan EMC technisch geen verbetering.
Om het stralingsgedrag te beperken komt de controller direct achter de display met zeer korte verbindingen. kleine weerstanden van pakweg 68 ohm kunnen nog in serie met de datalijnen werden geschakeld en verder zou ik het hele pakket nog kunnen afschermen. met een blikje eromheen.

verder ben ik nog bezig met wat signal conditioning voor de 10,24 en de 61.44MHz uitgangen, daar komt ook wat filtering in om zo veel mogelijk sinusvormige signalen te krijgen. Voor de 61.44MHz neem ik de schakeling en filters van ICOM over, daar heb ik de onderdelen van liggen. Voor de 10,24MHz maak ik gebruik van een 10,7 Trafotje.
De VFO uitgang laat ik zo want die wordt op de RX print goed gefilterd met een band doorlaat van 70 tot 100MHz.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#68 Bericht door Bert_1 »

interessant allemaal 8)

Ik heb ongeveer hetzelfde met een Iler (20m), standaard zit daar een heel klein lcd display'tje op en ik heb veel displays van 4 x 20 karakters dus het leek me leuk om die te gebruiken. Ondertussen ligt dat alweer jaren stil ivm andere drukte maar het blijft erg leuk allemaal. Daar heb ik de driverprint met geisoleerde massieve draadjes van ongeveer een halve tot een hele cm (zo kort mogelijk inderdaad) tegenaan geplaatst. Geisoleerd omdat sommige aansluitingen elkaar kruisen. Eigenlijk is alles zover klaar dat het zou kunnen werken en het gaat nu toch weer kriebelen door jouw verhaal :D ...
Bert

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#69 Bericht door PA3CQN »

Mr Tube schreef:.. het het EMC probleem verplaatst naar de I2C naar LCD converter. Een extra processor geeft dan EMC technisch geen verbetering.
Ter info: die convertor heeft overigens geen processor, het is een simpele IO-expander, passief dus.
Je kunt zo'n convertor als los IC ook gebruiken om extra stuuruitgangen ( bv voor je relaisprint ) te maken. Met een bv kleine fet erachter blijft het aantal componenten dan beperkt en de bedrading neemt af.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#70 Bericht door Mr Tube »

Ben al aardig op weg wat betreft de print, heb niet alle 3D modellen maar voor een idee is het leuk.
De lange connector is voor de display, dit is een groot formaat 16 x2 type, de bevestigingsgaten komen overeen met die van de display zodat deze met afstandbusjes verbonden wordt.
er komen nog wat onderdelen bij zoals een programmeerconnector en een aansluiting voor de rotary encoder.

Print VFO2.jpg
Print VFO.jpg
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#71 Bericht door Bert_1 »

Ziet er strak uit 8) Is dit kicad toevallig?
Bert

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#72 Bericht door Mr Tube »

PE1KVL schreef:Ziet er strak uit 8) Is dit kicad toevallig?
Inderdaad, dit is KIcad. Ben daar zeer tevreden over. Heb ook met Ultiboard en Altium gewerkt maar KI cad werkt ook zeer prettig.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#73 Bericht door Mr Tube »

Nu met de connectors voor de rotary en de service toegevoegd. Het lijkt erop dat de print nu klaar is en dat ik hem naar de printenbakker kan sturen.
Zal van de week nog wel wat verzinnen denk ik wat er nog bij kan, volgende week wil hem laten maken.

vfo3.jpg
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#74 Bericht door Mr Tube »

Print is in bestelling, hieronder de definitieve versie.
VFO4.jpg
zoals eerder genoemd is de service connector toegevoegd en de PTT switch connector.
Dat laatste gaat via een inverter waarmee een contact naar GND naar een 12V signaal gaat. Via een spanningsdeler gaat deze ook naar de processor op een analoge input zodat deze ook 'weet'dat de PTT knop is in ingedrukt.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

PA5FJM
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2012, 08:02

Re: Zelfbouw HF SSB zender

#75 Bericht door PA5FJM »

Heb zelf altijd op de achtergrond meegelezen, maar ben wel benieuwd wat het resultaat is geworden?

73
Frank
PA5FJM

Plaats reactie