Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#16 Bericht door PA3FTP »

Hoi Klaas, bedankt voor je input. Inmiddels ben ik al weer een stuk verder. Heb idd een nauwkeurige frequentieteller genomen en de kristallen daarmee op frequentie gekregen dmV enkele condensators. Het bleef toch wel een probleem om de SB 313 en de SB 400 op dezelfde frequentie te krijgen. Zat er altijd wel iets naast.
Inmiddels heb ik de SB313 verkocht en een SB301 op de kop getikt. Na enig sleutelen heb ik die nu aan de praat en ook gekoppeld met de SB400. De ontvangfrequentie is nu precies gelijk aan de zend frequentie, ik heb dat probleem inmiddels dus op deze manier opgelost. Verschil tussen USB en LSB heb ik nog niet waargenomen.
Inmiddels de SB lijn ook nagenoeg compleet kunnen maken met de sb 301, sb400+Astatic mocrofoon, sb600, sb610, sb620, sb630 en de sb650 en de sb220. Ook de keyer en de Cantenna dunmmyload van 1 Kw inmiddels aan de verzameling toegevoegd en het werkt allemaal!
Ben best trots op deze verzameling en geniet er bijna elke dag weer van.
Als ik op een van de rondes uitkom of qso's op HF, gebruik ik altijd bij voorkeur de Heathkit in combinatie met mijn Deltaloop voor 80 (heb helaas geen beam).
De Icom 7300 heb ik als backup of referentie set standby staan. Maar er is niets wat ik niet op de Heathkit kan horen of werken wat wel op de Icom kan. Dus ja, waarom die Icom gebruiken?
Moet eerlijksheid halve wel toegeven dat ik op een qrm arme locatie zit, dus weining problemen met storing uit de omgeving, dat scheelt enorm.
Mijn volgende projectje is de SB630 stationsmonitor aanpassen. De klok heeft 60Hz nodig en dus loopt altijd achter.
Ga die klok nu vervangen door een klokje met Nixie buisjes. Wel zodanig dat ik hem altijd nog terug kan bouwen natuurlijk :-)

Ik heb begrepen vdat jij ook een Heathkit liefhebber bent?
Ben benieuwd wat je hebt staan en wat jouw ervaringen zijn.

Groeten,

Louis
PA3FTP
Tilburg.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#17 Bericht door PA0KLS »

Beste Louis,

ik heb een SB-101 transceiver, mooi met SSB-filter en een CW-filter,
met een SB-600 luidspreker, waarin een eigenbouw voeding, trafo zelf gewikkeld,
daarbij een SB-201 eindtrap, die bij de bouw meteen omgebouwd is naar een SB-200 (met 10 meter)
en een SB-610 waveform oscilloscope,
een SB-620 panoramic monitor,
een SB-630 console (digitale klok + SWR-meter + timer voor 10 minuten (call noemen) + phone patch)
de eerder genoemde SB-650 frequentie-display
en zelfgebouwd een SSTV-monitor in de (lege) kast van een SB-500 (2-meter transverter)
tenslotte een Antenne Tuning Unit, zelf gebouwd in de lege kast van een SB-600.

Naast elkaar geplaatst, dat is het mooist, past het op bijna geen enkele tafel, maar bij mij staat alles ook in een wandrek.
Het heeft vele jaren geduurd voordat ik dit alles bij elkaar had, maar zo af en toe komt er weer eens iets langs en dan zorg ik dat het bij mij blijft.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#18 Bericht door PA3DAT »

Klaas, dat vráágt gewoon om een foto! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#19 Bericht door Juul - PE0GJG »

Inderdaad !
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#20 Bericht door PA3FTP »

In afwachting van de foto van Klaas zet ik er alvast die van mij erbij...
Hoop dat het overkomt, heb nog niet eerder een foto gepost..

Ben erg benieuwd naar de verzameling van Klaas!


Groeten uit Tilburg...
Bijlagen
Foto shack PA3FTP nov 2019
Foto shack PA3FTP nov 2019
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PE1JXI
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:14

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#21 Bericht door PE1JXI »

Ik kon het niet meer aan zien en heb de kasten gespoten
van een SB102 met speaker en een HW-32 de kleur heb ik zelf gemaakt
op de foto lijkt het wit maar het is lichtgroen
Bijlagen
IMG_7157.JPG
IMG_7021.JPG
IMG_6299.JPG

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#22 Bericht door PA3FTP »

Knap staaltje werk Harrie!
Ook een Heathkit liefhebber begrijp ik?
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#23 Bericht door PA3FK »

Prachtige shack Louis.
73, PA3FK

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#24 Bericht door PA1RAM »

+1!

Erg mooi en praktisch ingericht
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#25 Bericht door PE2AAB »

[mod]Op verzoek van Klaas, PA0KLS heb ik het vervolg van dit onderwerp; Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem afgesplitst naar het topic De klok van de Heathkit SB-630[/mod]
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#26 Bericht door PA0KLS »

Nou, dan toch maar een foto van de gecombineerde set zoals wij die bij Jet-Net gebruikt hebben.
SB-line2499.jpg
Geen SB-401 zender en SB-301 ontvanger, maar een SB-101 transceiver. De foto is veel groter, maar dan moet je hem even down loaden.
Wat hier nog niet op staat is het SB-650 digitaal frequentiedisplay. Die past er ook alleen maar OP, niet er tussen. Dat ding is gekomen na de laatste keer Jet-Net Experience Day. Het is wel jammer dat Philips die Experience Day voor middelbare school leerlingen niet meer organiseert. Het was toch wel erg aardig om die kinderen onvoorbereid bij de microfoon te roepen en ze wat te laten vertellen, mee te laten doen in het QSO. Elke dag is het Kids Day, toch? Wat mij nog het meest opviel was dat deze jongeren, die toch allemaal een mobiele telefoon hebben, dezelfde schok ondervinden die wij hadden toen we de eerste keer de knop indrukten. Blijkbaar is dit gevoelsmatig iets heel anders dan een GSM.
Wat ook opviel was dat ze verrassend weinig moeite hebben om het SSB-geluid te verstaan. Blijkbaar zijn zij door de gebrekkige geluidskwaliteit van GSM daaraan al zo gewend, dat het geen punt meer is. Dat was jaren geleden bij de JOTA wel anders.

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#27 Bericht door PA3FTP »

Mooie line up Klaas!
Ik zie wel twee apparaten die ik niet zo 123 thuis kan brengen en wel de meest linkse en de meest rechtse.
Is die linkse een voeding?
Wat is de rechtse dan? Lijkt me ook iets wat je zelf hebt aangepast?
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#28 Bericht door PA0KLS »

De helemaal linkse is de antennetuningunit (ATU) en de meest rechtse is een SSTV-monitor met een 5FP7 als beeldbuis, ook zelfbouw.

SSTV is een oude hobby van mij. Dat begon met een beeldbuis met lang nalichtend scherm, 120 lijnen, 7,2 sec voor een plaatje. Maar dat is later door deze en gene uitgebreid met meer lijnen en kleur, toen kon het alleen nog maar met een computer. En omdat ik geen computer wil gebruiken om mee te communiceren, heb ik toen afgehaakt.

Maar een paar jaar geleden kwam er opeens op het NBTV-forum weer belangstelling voor het originele systeem uit de jaren 70. Je kunt daarover lezen op:
http://www.taswegian.com/NBTV/forum/viewforum.php?f=24 en dan onderaan: Retro SSTV anyone?. Daar zie je ook mijn "Lady with Roses" en in kolom 5 zie je de foto's van mijn contraptie op houten chassis uit 1973 en de meer recente ontwikkelingen richting Heathkit-look.

Ik zal eens kijken of ik voor jou een plaatje heb:
SB-500-testbeeld2.jpg
Klik op de foto en je ziet hem groot. Het plaatje op het scherm is erin gemonteerd, want een foto maken met een belichtingstijd van 7,2 seconden kan ik zelfs niet. En ook de teksten op het front staan er in werkelijkheid nog niet op, maar zo moet het wel worden. Op het genoemde forum kun je de ontwikkelingen volgen en ook de binnenkant zien. Nee, dit is geen "buizenbak".

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#29 Bericht door PE9ZZ »

PA0KLS schreef:een foto maken met een belichtingstijd van 7,2 seconden kan ik zelfs niet
Tuurlijk wel! Gewoon je digicam op een statief monteren, op "B" zetten en je plaatje schrijven. Diafragma op F32 en ISO op 100. Uiteraard met een verdonkerde shack en je BB op een donker beeld. Zo maak ik ook foto's van mijn analoge scoop (PM3055) met een sweep van 1 s/div.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#30 Bericht door PA0KLS »

Ik denk dat mijn digitale camera geen B heeft en ook geen T. Het is maar een eenvoudig ding, maar voor gewone foto's, of voor technische foto's van "dingen" is het een heel bruikbaar geval. Ik fotografeer wel meestal van statief, dat geeft bijna altijd scherpere foto's, het is alleen soms een heel gesjouw. Voor macro fotografie heb ik een voorzetlens van 2 dioptrie, soms doe ik dat soort dingen ook wel.

Bovendien, heb jij gezien dat de draaischakelaar links onder op "OFF" staat, en het lampje midden boven uit is en de groene LED "sync" niet oplicht? Dat had natuurlijk wel anders gekund, maar toen ik de foto van het front nam, wist ik nog niet dat ik er een plaatje in zou monteren.

Plaats reactie