Signaal generator met amplitude modulatie

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Signaal generator met amplitude modulatie

#1 Bericht door Rodion »

Hallo allemaal,

Ik hou me al een tijdje bezig met een leerzaam bouwpakket van de Amerikaanse firma Elenco. In verschillende secties van dit pakket kan een AM/FM superhet radio worden gebouwd, waarbij telkens ook allerlei tests en metingen die betrekking hebben op verschillende onderdelen kunnen worden gedaan. Voor de eerste tests van de geluidsversterking kon ik goed een oude lodestar audio generator (tot 200 kHz) gebruiken, maar nu moet er een signaal worden gegenereerd van 455 kHz met regelbare modulatie / voltage. Mijn probleem is echter niet zozeer een signaal generator (of functie generator) die dit kan produceren (op het internet zijn tal van goedkope oplossingen) maar vooral hoe de amplitude gemoduleerd kan worden met een geluidssignaal. Voor een test voor de radio om het IF signaal, de oscillator en antenne in te regelen van de AM ontvanger, geldt bijvoorbeeld de instructie:

Set the RF generator at 455 kHz, modulation of 400 Hz 80% and minimum voltage out.

Wie weet een ‘betaalbare’ oplossing voor een RF signaal generator of schema (aparte AM input)? Iets met bijvoorbeeld de XR-2206 misschien? Op het internet vond ik ook het circuit bijgesloten
IF_Aligner_cct.PNG
Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet, Richard

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Signaal generator met amplitude modulatie

#2 Bericht door PE9ZZ »

Wel een grappig ding! Alleen is dit wel met een blokgolf gemoduleerd wat niet zo prettig klinkt. XR2206 kan mooie sinussen maken maar niet 455 kHz AM moduleren. Tweedehands signaalgenerator is misschien een optie. Ik heb een mooie Philips PM5321 die 455 kHz gemoduleerd en wel kan maken. HAMfests (Jutberg!) is ook wel het een en ander te vinden. Bijvoorbeeld een geweldige Marconi 2018 voor wènâch maar 't is wel een groot apparaat. Mocht dit allemaal geen optie zijn kan je altijd nog Aliexpress proberen. Jouw uitdaging qua zelfbouw is een goeie betrouwbare 455 kHz te kunnen maken dus je zal iets van een resonator (X1) moeten vinden. Afstandsbedieningen willen nog weleens zoiets hebben maar dat is natuurlijk wel mazzelen. Het AM zendertje van Otto Kuil is misschien een optie maar dan moet je de deler op een raar deeltal kunnen zetten:
schemav1_3.gif
Edit: neem een 10.240 MHz kristal, deel door 2048 naar 5 kHz en zet de 40103 op delen door 91. Dan kom je uit op 455 kHz. Easy peasy. Oh, wacht effe, je hebt Q11 nodig. Die is er niet. Nou, neem dan Q12 en deel door 182.

Tjerk, 9ZZ

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Signaal generator met amplitude modulatie

#3 Bericht door Rodion »

Hallo Tjerk,

Ik had voor het bouwpakket al een soort zendertje gebouwd die een 455 kHz draaggolf opwekt dat verpakt is met een 1 kHz amplitude gemoduleerd geluidsignaal. De amplitude modulatie is echter niet regelbaar en ik betwijfel daarom of ik er veel aan heb om alle testjes mooi uit te voeren. Het schema voor deze signaal generator komt ook van iemand die het heeft gemaakt voor een Elenco AM radio bouwpakket (weliswaar een andere). Het is oorspronkelijk uit een tijdschrift van bijna 40 jaar geleden: "The Minispot 455kHz Modulated Oscillator By Mauro Grassi".

Ik weet niet of het signaal dat die Minispot oscillator afgeeft wel precies 455 kHz is. Ik heb zitten stuntelen met een multimeter die frequentie kan meten, maar kom niet op de waarden die er zouden moeten zijn (kan ook heel goed aan mij liggen) Als ik de Minispot, die overigens op een breadboard is gestoken, bij een AM ontvangertje zet, dan hoor ik wel een soort pieptoon op een of meerdere frequenties, maar durf opnieuw niet te zeggen welke. Ik heb ook een oude oscilloscoop maar die laat geen frequenties zien.

Het idee van die AM zender spreekt mij overigens zeer aan, nu ik besloten heb om een signaal generator te bouwen die AM modulatie (en misschien zelfs FM modulatie) aankan. Ik kan er veel van opsteken en vind analoog het mooist daarom dacht ik ook aan een XR2206 IC met een externe AM modulator. Ik kan hier echter niets over vinden (wel over de XR2206 zelf, dat op zichzelf al een leerzaam projectje is).

In ieder geval super bedankt voor je informatie en tips en mogelijk moet ik ook op zoek naar zo'n Philips of Hammerlund. Super!

Met vriendelijke groet,

Richard Nieland
Bijlagen
455Khz_Modulated_Oscillator_redrawn_schematic.png

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Signaal generator met amplitude modulatie

#4 Bericht door PE9ZZ »

Die hoeft ook helemaal niet regelbaar te zijn. Het niveau van het signaal zelf wel maar dat kan eenvoudig door de koppeling te verkleinen. Met een scoop kan je inderdaad geen frequentie meten maar wel de tijd. Die moet een sinus aangeven van 1/455=2.2 us. Beetje zichzelf respecterende scoop kan dat makkelijk. Je middengolfradio moet die piep weergeven op alle frequenties vanwege doorwaaien de midfrequent in. Harmonischen (910 kHz etc) zijn natuurlijk wel harder, net als spiegels.

Overigens, als je de amplitude van de modulatie per se wel wil instellen (waarom zou je? Geef eens een (scan van) de bouwbeschrijving) kan dat simpel door R5 te vervangen door een potmeter van 470R, en R7 aan te sluiten op de loper.

Tjerk, 9ZZ

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Signaal generator met amplitude modulatie

#5 Bericht door Rodion »

Hallo allemaal,

Ik heb het Elenco bouwpakket een tijdje laten liggen en ben me ondertussen gaan verdiepen in de werking van oscillatoren. De schakeling van de minispot die een gemoduleerd signaal van 455 kHz moet voortbrengen heb ik op een printplaatje gesoldeerd. De 2N2222A transistor is vervangen door ook een BC548B. Op de scope zie ik een sinusgolf die in amplitude schommelt - het lijken eerder twee golfjes op het scherm die met elkaar in de maat proberen te blijven. De frequentie van de golf is iets hoger dan 455 kHz, namelijk zo'n 456 kHz. Ik vraag me af of de minispot te gebruiken is om de AM spoelen van de Elenco superhet in overeenstemming te brengen. De handleiding is voor een leek als ik behoorlijk ingewikkeld. Er staat ook een methode in om de spoelen zonder scoop en gemoduleerd signaal af te stemmen, maar ik heb zitten draaien tot ik een ons ben gaan wegen. Een hoop gesnerp, gefluit en gejoel. Ik kom er nog op terug.

Met vriendelijke groet,

Richard
Bijlagen
20190316_104530.jpg

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Signaal generator met amplitude modulatie

#6 Bericht door PE9ZZ »

Mooie hooibergbouw! Ik laat de stukjes printplaat weg en bouw alles zwevend. Da's sneller maar minder stabiel.

Tjerk, 9ZZ

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Signaal generator met amplitude modulatie

#7 Bericht door Rodion »

Hoi Tjerk,

Dank je! Ben hiermee aan het experimenteren, maar ik las dat voor een stabiele VFO het beste een enkelzijdige print kan worden gebruikt en inderdaad beter alles kort en direct verbinden omdat de eilandjes bij temperatuurverschillen als condensatoren werken. Er is wel veel massa en werkt wel prettig.

Use single-sided PC board. A double-sided PC board is constructed like a capacitor. That is, thin metal sheets are bonded to a layer of insulator. Unfortunately, the resulting capacitor has a significant temperature coefficient. As temperature increases, the board material expands (thickens)
and the capacitance across the board drops. If the VFO is built on traces and islands that have changing capacitance to ground, the frequency of
the oscillator will drift slightly
.

Groet,
Richard

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Signaal generator met amplitude modulatie

#8 Bericht door PE9ZZ »

Rodion schreef:Er is wel veel massa en werkt wel prettig
Voor hoogfrequent altijd beter. Dit is overigens geen VFO maar er geldt wel hetzelfde voor.

Tjerk, 9ZZ

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Signaal generator met amplitude modulatie

#9 Bericht door Rodion »

Beste zendamateurs,

De XR2206 laat me niet los. Ik zag dat het al bijna een jaar geleden is dat ik een oplossing zocht voor IF Alignment en de laatste berichtjes. In mijn naieviteit had ik een audiogenerator aansloten op poort 1 van de XR2206 (AM Signaal IN) en stuurde daar een ongemoduleerd signaal van 1 kHz in. Heeft iemand een idee over hoe ik die toon van 1 kHz kan moduleren met een een signaal uit de XR2206 functiegenerator? De bijlage is een afdruk van een Exar AN-14 toepassing waar de AM Signaal IN poort van de XR2206 wordt toegelicht. Bovendien, in de tekening staat als commentaar bij weerstand Rx op poort 1 dat "deze voor maximale output mag worden weggelaten EN dat Rx = 68 kΩ is aanbevolen voor externe amplitude modulatie". In andere schakelingen wordt AM modulator op basis van een TL071 of TL072 voorgesteld. Wie weet hier nog wat op te melden? Alvast allemaal bedankt.

Met vriendelijke groet,

Richard
Bijlagen
XR2206 Exar AN-14
XR2206 Exar AN-14

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Signaal generator met amplitude modulatie

#10 Bericht door PE9ZZ »

Wat je ook kan doen is Otto Tuyl's AM modulator nemen en de 4053 aansturen met jouw 456 kHz oscillator. Zie schema- (en hierrrrrrrrrrr). Laat alle spoelen (L1-4) en overige IC's weg (U2-4).

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
Zendertje van Otto Tuyl
Zendertje van Otto Tuyl

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Signaal generator met amplitude modulatie

#11 Bericht door Rodion »

Hoi Tjerk,

Ja, dat zijn leuke zendertjes! Ik zag op Youtube ook een mini zender op basis van een TL072 opamp. Als ik trouwens met de XR2206 een RF signaal van 455 kHz produceer en hem op poort 1 (AMSI) voed met een toon van 1 kHz uit een audio generator (ongemoduleerd) en aan de sinusuitgang een draad hang, dan hoor ik die die piep en de harmonische op mijn AM ontvangertje. Dan doet die XR2206 toch aan AM of begrijp ik het verkeer?

Groetjes, Richard

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Signaal generator met amplitude modulatie

#12 Bericht door PE9ZZ »

Ja, dat kan ook. Je modulaat moet dan tussen 0 V en de halve voedingsspanning liggen. Nadeel is wel dat die 455 kHz nou niet denderend stabiel zal zijn...

Tjerk

Plaats reactie