Antennetuner met roelspoel en 1 condensator

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Antennetuner met roelspoel en 1 condensator

#1 Bericht door on3dag »

Hallo,
Onlangs kocht ik op een hambeurs een rolspoel met een waarde van 85 µH. Mijn bedoeling is om ervan een antennetuner te maken om een langdraad eindgevoede antenne (lengte ongeveer 12.50 m) er mee te kunnen afstemmen. Hier op het forum is ook al heel veel te lezen over die soort zaken. Ik mag max 50 Watt gebruiken omdat mijn vergunning niet meer toelaat. De vraag is echter: hoeveel is de waarde van de condensator en hoeveel afstand moeten de platen van de draaibare condensator hebben? Zou ik ook een gewone draaibare condensator mogen gebruiken, en daarbij denk ik aan eentje uit een oude radio?

ON3DAG,
Dirk

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antennetuner met roelspoel en 1 condensator

#2 Bericht door PA3DAT »

Een condensator uit een ontvanger heeft een veel te geringe plaatafstand. Voor 50W moet je wel een
wat grotere plaatafstand hebben. Hoe groot? Lastig te zeggen, bij een flinke mis-aanpassing krijg ik in
mijn Kenwood AT230 tuner bij 25W al vonkoverslag... Terwijl het een toch een tuner is voor ruim 100W.

Ik heb niet zoveel ervaring in de zelfbouw van tuners, hopelijk krijg je nog wat meer praktische info.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: Antennetuner met roelspoel en 1 condensator

#3 Bericht door on3dag »

Oké bedankt, dat weet ik dus ook al, maar wat ik wel ook weet is dat de condensator bij een magnetic loop ook een grote plaatafstand moet hebben omdat daar spanningen kunnen optreden van soms wel 5000 volt! Voor de plaatafstand heeft men een waarde op van 1 mm per 1000 volt. Natuurlijk is dit nu bij mij niet het geval omdat ik enkel met 50 watt uitzend en geen gebruik maak van een magnetic loop. Hopelijk krijg ik wat meer informatie, straks ga ik eens de waarde meten van de condensator en ook de plaatafstand van de condensator die ik gekocht heb samen met de rolspoel.

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Antennetuner met roelspoel en 1 condensator

#4 Bericht door Mr Tube »

Condensatoren met grotere plaatafstand hebben weer lagere waardes in pF, op zich geeft dat niet want je kan altijd nog een C tje parallel zetten.
stel je hebt een condensator van 0-100pF dan kun je altijd 100pF parallel zette en 200pF die je bij kan schakelen. Dan heb je al een bereik van 400pF.
De schakelaar moet ook wel tegen deze spanningen kunnen, daar is dan de dumphandel weer voor...
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: Antennetuner met roelspoel en 1 condensator

#5 Bericht door on3dag »

De draaibare condensatoren die ik liggen heb zijn de volgende: 60-650 pf plaatafstand = 2 mm
10 - 233 pf plaatafstand = 1 mm
18 - 157 pf plaatafstand = 2 mm,
Welk van deze draaibare condensatoren komt in aanmerking. Natuurlijk zou men er van uit kunnen gaan om te gaan experimenteren maar ik denk wel dat er naar berekent kan worden of dat er een gulden middenweg in bestaat, maar de vraag is dewelke?

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Antennetuner met roelspoel en 1 condensator

#6 Bericht door Hans PE1KWH »

Oude omroepdoos varco's kunnen prima gebruikt worden, zelfs bij 100 Watt ( is maar 70 Volt pkpk uit de zender ) MAAR tunen doe je ALTIJD met maar een paar Watt.
Enerzijds om inderdaad overslag bij een behoorlijke misaanpassing te voorkomen en anderzijds om de banden niet te vervuilen met signalen.

Die omroep varco's ( wel de luchtversies ) kunnen een 3 a 400 volt zonder enig probleem aan als ze netjes zijn/worden behandeld.
Maak een oude voor gebruik goed schoon ( in het ergste geval met ovenreiniger, inspuiten, minuutje in laten trekken en goed langdurig afspoelen, daarna laten drogen of droogblazen en de lagertjes weer van olie/vet voorzien ), zorg dat de plaatafstand symmetrisch is ( stel dat zonodig opnieuw af ).
De gangbare waarden zijn 2* 500 pf.

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: Antennetuner met roelspoel en 1 condensator

#7 Bericht door on3dag »

Ja tunen op een lager vermogen, volledig mee akkoord, maar daarentegen heb ik ook een commerciële tuner van MFJ (MFJ 945E) welke ook fouten vertoont, t.t.z. men tunt af op laag vermogen en wanneer men overschakelt op hoog vermogen wijzigt de instelling, dus moet men daar ook weer gaan bij tunen.

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Antennetuner met roelspoel en 1 condensator

#8 Bericht door Hans PE1KWH »

Dat hij wijzigt komt door meerdere oorzaken.

Sommige componenten hebben op lage spanning een andere waarde dan op een hogere spanning.
Dat heeft deels met de kwaliteit van de componenten te maken.
Als er als spoel een kern in zit krijg je te maken met grotere stromen en daardoor wijziging in de kerneigenschappen.
Spoelen met kern zijn compact zodat ze prima in een kleine autotuner passen maar alles heeft voor- en nadelen.
Een luchtspoel heeft daar bijvoorbeeld geen last van maar is aanzienlijk groter voor dezelfde inductie.

Opwarming kan ook een issue zijn als daar bij het ontwerp niet over is nagedacht.

Ga gewoon bouwen, zorg ervoor dat je een C in serie met de tranceiver en L parallel aan de antenne of L parallel aan de tranceiver en C in serie met de antenne kunt schakelen ( simpelste schakelwijze is de in- en uitgang te wisselen..... ).
Je krijgt dan ervaring om voor jezelf een echt praktische tuner te bedenken die voor jouw situatie snel en makkelijk te bedienen is.

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Antennetuner met roelspoel en 1 condensator

#9 Bericht door Mr Tube »

Ik dacht zelf juist de spoel tussen antenne en tranceiver en de condensator parallel aan de antenne (of zender) of je bouwt meteen een versie met twee condensatoren.
het klopt dat de spanning uit de tranceiver maar 100Vrms is bij 200 Watt maar dat is niet het geval achter de AT, daar kan deze spanning veel hoger oplopen.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Antennetuner met roelspoel en 1 condensator

#10 Bericht door PA0FRI »

on3dag schreef:Hallo, Onlangs kocht ik op een hambeurs een rolspoel met een waarde van 85 µH. Mijn bedoeling is om ervan een antennetuner te maken om een langdraad eindgevoede antenne (lengte ongeveer 12.50 m) er mee te kunnen afstemmen. De vraag is echter: hoeveel is de waarde van de condensator en hoeveel afstand moeten de platen van de draaibare condensator hebben? Dirk
De zelfinductie is wat aan de grote kant voor de HF banden, meestal is max 30 µH al voldoende.
Zoals al eerder gezegd is zijn de (2-voudige) varco's uit oude radio's goed geschikt en als de impedantie van het antennesysteem middelmatig is, zelfs geschikt voor 400 W.
Schoon maken doe ik in een badje heet water met BIOTEX en dan afspoelen en met een föhn drogen.
Oxidaties en eventuele vingerafdrukken van vorige eigenaars is te behandelen met een kwastje gedoopt in ANTIKAL.
Niet te lang daarmee doorgaan om de oorspronkelijke oppervlaktelaag te behouden. Vervolgens goed afspoelen met veel water.
De tuner kan gemaakt worden volgens de afbeelding.
De spanning over de condensator maakt dan deel uit van een capacitieve spanningsdeler van de condensator met de capaciteit van de 50 Ohm coaxkabel.
Zwartkijkers zullen wel zeggen dat het een hoog-doorlaat-systeem is dat harmonischen niet onderdrukt. Mijn opvatting is dat een tuner er is om aan te passen en niet voor het onderdrukken van harmonischen. Dat moet veel eerder in de zenderketen gedaan worden.
Bijlagen
T-matchsimple2.BMP
T-matchsimple2.BMP (4.89 KiB) 4869 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie