Vragen DARES accupack

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vragen DARES accupack

#16 Bericht door PA0ETE »

IK ken die suppressordiode's van lang geleden. Ik weet heel zeker dat die in de FT-7 zit (zit, want ik heb nog steeds zo'n apparaat). En ik weet zo goed als zeker dat er ook een zit in de FT-227R (de Memorizer, vanwege de wel vier geheugens die erin zitten :-) ) uit dezelfde periode.

Ik heb alle lineaire voedingen hier tegen overspanning beveiligd (met een grootlicht-relais zoals dat in auto's zit, die kunnen minstens 40A stroom on-the-fly onderbreken en ze kosten een paar kwartjes).

Begin jaren 80 een voeding van 10A van het 11-metermerk Bremi gekocht. Die was perfect stabiel, maar als je hem uit zette ging de uitgangsspanning bijna een seconde lang naar 36V. Goed dat ik zo iemand ben die nieuwe voedingen altijd eerst meet...

Er was een koolweerstand met in serie een C van een paar honderd nF over de netspanning voor nodig en een klein c-tje om de regellus iets te vertragen om het weg te krijgen. Ik heb hem bij die gelegenheid ook nog wat berer HF-dicht gemaakt. Ik heb de voeding nog steeds, en hij werkt ook nog steeds onberispelijk. Hij staat ongeveer een meter bij me vandaan nu.

Het is inderdaad wel een goed advies om aan de overspanning door defecten te denken. Ik heb de afgelopen jaren geregeld mensen horen beweren dat een voeding zo n goed eerste project is als je gaat zelfbouwen. Dat lijkt om deze reden nou net zo'n beetje het laatste dat je een beginner moet aanraden :-)

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vragen DARES accupack

#17 Bericht door PA0LMD »

Tsja John,
Die > 40 jaar oude apparatuur laat ik buiten beschouwing, het lijkt mij belangrijker hoe het in moderne apparatuur is geregeld.
Maar...in de FT-7 zat geen suppressor diode maar een gewone diode tegen ompool beveiliging.
Zoek maar op : type U05B
Ik betwijfel ook of er toen al suppressor diodes waren.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vragen DARES accupack

#18 Bericht door PA1AIS »

Als je de veiligheid van je apparatuur ivm ompolen afhankelijk laat zijn van de ingebouwde bescherming diode die antiparallel over de voeding staat, ben je héél verkeerd bezig!

Daar mist elke vorm van de proactieve veiligheids-gedachte.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

G_Arnhem
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2013, 12:58
Roepletters: PD1OWL

Re: Vragen DARES accupack

#19 Bericht door G_Arnhem »

Bedankt voor de antwoorden zo ver!

De Speakon of Neutrik connector is wel een mooie connector. Hij is degelijk, heeft self-wiping contacten, lockt, de contactpunten zijn afgeschermd en hij heeft de mogelijkheid om 4 pennen te gebruiken. Hij is wel fors en niet waterdicht.

Het hangt er maar vanaf wat je belangrijk acht; afhankelijk van je eisen komt de ene of de andere connector helemaal bovenaan je lijstje te staan.

Ik ga de accu zo construeren dat zijn voeding naar buiten via een accubewaker loopt, zodat de accu niet te diep ontladen kan worden.


Voor alle zekerheid; ik kan een loodaccu altijd gewoon via de connector in de auto op/bijladen toch?

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vragen DARES accupack

#20 Bericht door PA0LMD »

G_Arnhem schreef:Bedankt voor de antwoorden zo ver!

De Speakon of Neutrik connector is wel een mooie connector. Hij is degelijk, heeft self-wiping contacten, lockt, de contactpunten zijn afgeschermd en hij heeft de mogelijkheid om 4 pennen te gebruiken. Hij is wel fors en niet waterdicht.

Het hangt er maar vanaf wat je belangrijk acht; afhankelijk van je eisen komt de ene of de andere connector helemaal bovenaan je lijstje te staan.

Ik ga de accu zo construeren dat zijn voeding naar buiten via een accubewaker loopt, zodat de accu niet te diep ontladen kan worden.

Voor alle zekerheid; ik kan een loodaccu altijd gewoon via de connector in de auto op/bijladen toch?


Maar dan wel met een (schottky) diode in serie, anders kunnen er vreemde dingen gebeuren.
Meten is (z)weten

G_Arnhem
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2013, 12:58
Roepletters: PD1OWL

Re: Vragen DARES accupack

#21 Bericht door G_Arnhem »

Maar dan wel met een (schottky) diode in serie, anders kunnen er vreemde dingen gebeuren.
Ok, even checken...

De DARES connector gebruikt één pen (2+) specifiek voor laden.
Die zou ik dus kunnen aansluiten met een diode.

Twee vragen:
- Wordt mijn accu uiteindelijk dan ook 0,4V lager geladen?
- Is deze diode nog steeds een goed idee als ik af en toe een reguliere acculader zou aansluiten?

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vragen DARES accupack

#22 Bericht door PA0LMD »

Ja, 0,2 tot 0,4 V lager.
Zou je de diode niet plaatsen dan bestaat de kan dat de accu stroom terug gaat leveren aan het boordnet.
Of stroom gaat leveren tijdens het starten, ook onwenselijk.
Bij gebruik van een losse acculader heb je geen diode nodig.
Meten is (z)weten

Plaats reactie