De NL-99, een 80m ontvanger voor zelfbouw

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

De NL-99, een 80m ontvanger voor zelfbouw

#1 Bericht door PH7CW »

Na een ochtend solderen is de NL-99 af. Het ontwerp had ik al even liggen met de bedoeling het eens te bouwen als ik even tijd had. Vandaag dus.

De bouw is zonder noemenswaardige problemen verlopen. :)
De spoelen die in het schema stonden had ik niet dus heb ik zelf wat moeten wikkelen. Omdat beide spoelen (voor de VFO en mixer) zijn vrijwel gelijk zodat ik eerst de spoel van de VFO heb gewikkeld. Deze moest volgens de beschrijving 50 windingen hebben maar na wat testen met een frequentie teller kwam ik op 90 :shock: windingen uit. Omdat de mixer-spoel 50 en 10 windingen moest hebben kwam ik uit op 90 en 18. Dit werkt naar behoren.

Verder heb ik alles volgens het ontwerp gedaan op het printje na, want ook die had ik niet dus weer de "hooiberg" constructie.

Het testen met een meetzender gaf als resultaat dat bijna de hele 80m band te ontvangen is met een gevoeligheid van meer dan -105 dBm. Vervorming in de audio onstond toen het signaal sterker werd dan -80 dBm. Voor mij goed genoeg.

Nu nog even inbouwen en m'n vakantieontvanger is klaar. :)
Bijlagen
80m_rx_03.JPG
ontvanger 80 m
(938.81 KiB) 442 keer gedownload
73,Erik

DELETED

#2 Bericht door DELETED »

DELETED

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#3 Bericht door PH7CW »

dutch_ham schreef:Heel mooi,

Gefeliciteerd.
Ziet er netjes uit.
Dank je.

De spoelvorm is inderdaad van Conrad, het type weet ik zo niet meer maar het is in iedergeval geschikt voor 3,5 MHz.
De varicap is van het type BB405G en de diodes voor de mixer is 1N4148.

Het schema is zover ik weet niet op internet. De bouwbeschrijving was via de VERON verkrijgbaar, misschien heeft iemand er nog een over?
73,Erik

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: De NL-99, een 80m ontvanger voor zelfbouw

#4 Bericht door pe1hzg »

PH7CW schreef:Na een ochtend solderen is de NL-99 af.
Als je het ding gaat gebruiken met een voeding, en dus niet met battarijen, monteer dan 4 condensatoren over de 4 diodes van de bruggelijkrichter van de voeding (over iedere diode 1 dus).

Je zult merken dat de brom aanzienlijk vermindert.

De NL-99 is een leuk ding. Thieu ontwerpt leuke zaken!

73,

Geert Jan

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

Re: De NL-99, een 80m ontvanger voor zelfbouw

#5 Bericht door PH7CW »

[quote="pe1hzg] Als je het ding gaat gebruiken met een voeding, en dus niet met battarijen, monteer dan 4 condensatoren over de 4 diodes van de bruggelijkrichter van de voeding (over iedere diode 1 dus).

Je zult merken dat de brom aanzienlijk vermindert.
[/quote]
Dat ga ik even proberen, bij een andere ontvanger heb ik wel last van brom als ik de voeding gebruik maar niet met de 12V accu.
Moet ik voor de condensatoren denken aan waarden in nF of uF?

Inmiddels heb ik het schema + onderdelen-overzicht even ingescand, voor de geïntereseerden.
Bijlagen
schema.JPG
Schema NL-99
(406.33 KiB) 355 keer gedownload
onderdelen.JPG
componenten NL-99
(242.48 KiB) 331 keer gedownload
73,Erik

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: De NL-99, een 80m ontvanger voor zelfbouw

#6 Bericht door pe1hzg »

PH7CW schreef:
pe1hzg schreef: Als je het ding gaat gebruiken met een voeding, en dus niet met battarijen, monteer dan 4 condensatoren over de 4 diodes van de bruggelijkrichter van de voeding (over iedere diode 1 dus).
Moet ik voor de condensatoren denken aan waarden in nF of uF?
22 a 100 nF. Beetje HF-correct monteren, maar dat zal op 80 m niet zoveel doen. Idee is dat je wilt voorkomen dat de diodes, als schakelaars 100 keer per seconde schakelend, in het HF-path van je ontvanger.

Succes,

Geert Jan

pd0dif
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2018, 18:47
Roepletters: pd0dif

Re: De NL-99, een 80m ontvanger voor zelfbouw

#7 Bericht door pd0dif »

PH7CW schreef:Na een ochtend solderen is de NL-99 af. Het ontwerp had ik al even liggen met de bedoeling het eens te bouwen als ik even tijd had. Vandaag dus.

De bouw is zonder noemenswaardige problemen verlopen. :)
De spoelen die in het schema stonden had ik niet dus heb ik zelf wat moeten wikkelen. Omdat beide spoelen (voor de VFO en mixer) zijn vrijwel gelijk zodat ik eerst de spoel van de VFO heb gewikkeld. Deze moest volgens de beschrijving 50 windingen hebben maar na wat testen met een frequentie teller kwam ik op 90 :shock: windingen uit. Omdat de mixer-spoel 50 en 10 windingen moest hebben kwam ik uit op 90 en 18. Dit werkt naar behoren.

Verder heb ik alles volgens het ontwerp gedaan op het printje na, want ook die had ik niet dus weer de "hooiberg" constructie.

Het testen met een meetzender gaf als resultaat dat bijna de hele 80m band te ontvangen is met een gevoeligheid van meer dan -105 dBm. Vervorming in de audio onstond toen het signaal sterker werd dan -80 dBm. Voor mij goed genoeg.

Nu nog even inbouwen en m'n vakantieontvanger is klaar. :)

pd0dif
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2018, 18:47
Roepletters: pd0dif

Re: De NL-99, een 80m ontvanger voor zelfbouw

#8 Bericht door pd0dif »

PH7CW schreef:Na een ochtend solderen is de NL-99 af. Het ontwerp had ik al even liggen met de bedoeling het eens te bouwen als ik even tijd had. Vandaag dus.

De bouw is zonder noemenswaardige problemen verlopen. :)
De spoelen die in het schema stonden had ik niet dus heb ik zelf wat moeten wikkelen. Omdat beide spoelen (voor de VFO en mixer) zijn vrijwel gelijk zodat ik eerst de spoel van de VFO heb gewikkeld. Deze moest volgens de beschrijving 50 windingen hebben maar na wat testen met een frequentie teller kwam ik op 90 :shock: windingen uit. Omdat de mixer-spoel 50 en 10 windingen moest hebben kwam ik uit op 90 en 18. Dit werkt naar behoren.

Verder heb ik alles volgens het ontwerp gedaan op het printje na, want ook die had ik niet dus weer de "hooiberg" constructie.

Het testen met een meetzender gaf als resultaat dat bijna de hele 80m band te ontvangen is met een gevoeligheid van meer dan -105 dBm. Vervorming in de audio onstond toen het signaal sterker werd dan -80 dBm. Voor mij goed genoeg.

Nu nog even inbouwen en m'n vakantieontvanger is klaar. :)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De NL-99, een 80m ontvanger voor zelfbouw

#9 Bericht door PA3DAT »

Als je zo nog even doorgaat heb je straks bijna net zoveel berichten als ik! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: De NL-99, een 80m ontvanger voor zelfbouw

#10 Bericht door PE9ZZ »

Blast from the past!

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie